Gå til innhold

Tips ved skjifting av støtdempere

Ranger emnet

Pretender

Anbefalte innlegg

• 3 months later...

Hm, ser ut til at du har hatt litt jobb her! Jeg har ikke byttet på min Avant ennå, men på et annet (svensk) forum leste jeg flg. brukererfaring med verktøyet: "Så 20-25 minuter för att byta stötdämpare fram båda sidor, från att man kör in bilen i garaget, till man backar ut igen, det är väl helt OK ?!?"

Tror jeg vil prøve Biltema varianten sjøl, må bare finne noen greie støtdempere først. Noen forslag til bra dempere til en grei penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ser ut til at du har hatt litt jobb her! Jeg har ikke byttet på min Avant ennå, men på et annet (svensk) forum leste jeg flg. brukererfaring med verktøyet: "Så 20-25 minuter för att byta stötdämpare fram båda sidor, från att man kör in bilen i garaget, till man backar ut igen, det är väl helt OK ?!?"

Å ta av fjørbeinet ved demperskifte er en stor og totalt unødvendig ekstrajobb.

Etter å skru av fire stk muttrer + den som man må ha spesialverktøy til, kan demperen trekkes opp av fjørbeinet og ny settes nedi før man skrur sammen igjen. Å klare begge sider på 25 minutter er ikke umulig :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å skifte dempere når du tar ut hele fjær-beinet. Å skifte dempere mens de sitter i bilen er en hel¤#&tes jobb. Bedre å ta seg bryet med å ta de helt av...

FEIL!

Har skiftet dempere på flere VW og Audi, og på den tiden andre bruker til å løsne (ofte fastsittende) opphengs- og styrekuler, har jeg skiftet demperen. ;) Dette såfremt det er mulig å trekke demperen opp gjennom dempertårnet, noe som er fullt mulig på de 80- og 90-talls Audi og VW jeg har skiftet på.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL!

Har skiftet dempere på flere VW og Audi, og på den tiden andre bruker til å løsne (ofte fastsittende) opphengs- og styrekuler, har jeg skiftet demperen. ;) Dette såfremt det er mulig å trekke demperen opp gjennom dempertårnet, noe som er fullt mulig på de 80- og 90-talls Audi og VW jeg har skiftet på.

Riktig, jeg brukte totalt 20 minutter på å bytte støtdempere på min '96 A6. Og det var fra jeg parkerte bilen.

Selv for å bytte fjærene er det ikke nødvendig å ta ut fjærbenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bytte gummimangsjetten rundt demperen oxo. Den er vel ikke så lette å få tredd på plass når den står på bilen??

Vel gjort er gjort...

Jeg har verkstedshandboka til bilen.. men det sto ikke noen om trikset med å bytte ovenifra i den :-(

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bytte mansjettene på min A6 også, og det hadde vært greit å vite om det kan gjøres ovenfra eller om jeg må gjøre som du har gjort..?

Mansjettene kan også skiftes uten å ta av fjørbeinet. Det du må ha da er fjørstrammere til å knemme sammen fjørene med før de kan løftes over fjørbeinet, eller du evt. klarer å lure mansjetten over fjøra og inn på demperen etter å ha strammet sammen fjøra.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider