Gå til innhold

hva er best?(amp).(gele)

Ranger emnet


trygg

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hva som er best i db drag.eksempel 1 stk 2150 amp batteri eller 2 stk 1700 amp batteri(stinger sp 2150 kontra sp1000).er det bare 5 sek belastning som gjelder?eller 2stk 2150 kontra 4stk 1700). hilsen trygg.

Regner med du mener SP1700, ikke SP1000...

Er jo ganske logisk at to 1700 er bedre enn ett 2150 ;)

Det blir jo 3400 A i 5 sek, mot 2150 A.

Dessuten er jo 1700 65 Ah og 2150 er vel 94 Ah, som gir deg 130 Ah mot 94 Ah.

Men så bør du vel se på pris og vekt...

I USA er prisforskjellen på Odyssey sine utgaver bare 300 kr.

Vektforskjellen er ca. 10 kg, altså to 1700 blir 52 kg og ett 2150 blir 36 kg.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener SP1700, ikke SP1000...

Er jo ganske logisk at to 1700 er bedre enn ett 2150 ;)

Det blir jo 3400 A i 5 sek, mot 2150 A.

Dessuten er jo 1700 65 Ah og 2150 er vel 94 Ah, som gir deg 130 Ah mot 94 Ah.

Men så bør du vel se på pris og vekt...

I USA er prisforskjellen på Odyssey sine utgaver bare 300 kr.

Vektforskjellen er ca. 10 kg, altså to 1700 blir 52 kg og ett 2150 blir 36 kg.

 

Mvh

Stian

takk for svar.da spørs det om jeg ikke må stille i superstreet nw neste år.for da kan jeg ha så mange batterier jeg har råd til.men det er jo delte meninger om at 1 stort batteri er bedre enn 2 små.Jeg har 2 stinger sp1000 det blir for lite for mine(2stk) soundstream pca2000 i db drag.derfor lurte jeg på hva som er best.

trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.da spørs det om jeg ikke må stille i superstreet nw neste år.for da kan jeg ha så mange batterier jeg har råd til.men det er jo delte meninger om at 1 stort batteri er bedre enn 2 små.Jeg har 2 stinger sp1000 det blir for lite for mine(2stk) soundstream pca2000 i db drag.derfor lurte jeg på hva som er best.

trygg

Du vet at det ikke er bateriene det skal går på i SS NW?

Da spiller du med motor i gang... = størst mulig dynamo(er).

Hvorfor er egentlig de to batteriene dine for små? Klarer de ikke å holde spenningen oppe?

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er egentlig de to batteriene dine for små? Klarer de ikke å holde spenningen oppe?

 

Mvh

Stian

 

Nei de gjør ikke det, volten dropper til under 10 volt på noen sekunder.

Ikke så rart, PCA2000D er en hårreisene kraftig forsterker.

Tviler ikke et sekund på at den yter 2000watt RMS bare den får strøm nok.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det ikke er bateriene det skal går på i SS NW?

Da spiller du med motor i gang... = størst mulig dynamo(er).

Hvorfor er egentlig de to batteriene dine for små? Klarer de ikke å holde spenningen oppe?

 

Mvh

Stian

jeg får et kjempedropp i spenningen når jeg burster på fult(fra ca13.8til11.8)har også problem til daglig(har 70amp dynamo) når jeg bruker 2 forsterkere.Bruker nå bare 1 forsterker koblet i 1 ohm(2 *12").da har jeg nesten strøm nok over tid når jeg kjører.ca pris på en spesial dynamo til min bil er3000kr (det er på god vei til et større batteri). det trykker jo veldig bra nå også(har spilt 144.9db).jeg liker å føle...bassen (å få massasje av bassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de gjør ikke det, volten dropper til under 10 volt på noen sekunder.

Ikke så rart, PCA2000D er en hårreisene kraftig forsterker.

Tviler ikke et sekund på at den yter 2000watt RMS bare den får strøm nok.

 

Mvh

Dag Johansen

det stemmer det Dag skriver.problemet er at jeg kjøpte for små batterier første gang:men jeg vet hvor jeg skal kjøpe neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mye hjelp i regulerte strømforsyninger i dB-drag, da...

 

Selv om forsterkeren teoretisk vil levere like mye effekt selv om driftsspenningen varierer, er det ikke til å komme bort ifra at det totale strømforbruket fra batteriet VIL øke når spenningen synker, dersom forsterkeren vil regulere effekten for å holde denne stabil.

 

Effekt = strøm x spenning

 

Reduser spenningen, og effekten synker. Hvis man skal få effekten opp med lavere spenning, må motstanden reduseres slik at strømgjennomgangen øker. Dette tar forsterkeren seg av, men er jo ikke noen god løsning når man i utgangspunktet ønsker en fast motstand med høyere spenning for redusert strømforbruk!

 

Enkel elektroteknikk! :)

 

Personlig ville jeg installert et par batterier til, og kjøpt dynamo om jeg hadde råd til det etterpå! Husk at jo flere batterier i samme krets, jo mindre tapper du fra hvert batteri, og jo lettere er det for dynamoen å lade dem opp!

 

Når det gjelder dynamo i dB-drag for øvrig... At spenningen stiger når du har motoren igang og dynamoen lader, er jo vel og bra. Men det at spenningen stiger, må vel være forutsatt at dynamoen klarer å kompensere for strømforbruket, eller hvertfall en stor del av det, om du skal få noen merkbar ytelsesforskjell. Hvilken dynamo lader med f.eks. 270A (to stk. 2000W RMS forsterkere ved maks ytelse), og i hvilken grad kompenserer den for spenningsfallet når det er så stort som i dette tilfellet?

 

At du kan ha motoren igang og slippe stress med lading mellom "slagene", er greit nok. Men personlig ville jeg vel kjøpt en OK batterilader, og flere batterier for å minimere spenningsfallet fremfor å kompensere for det når det først inntreffer.

 

Bare min mening, jeg er ikke dB-utdannet! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mye hjelp i regulerte strømforsyninger i dB-drag, da...

 

Selv om forsterkeren teoretisk vil levere like mye effekt selv om driftsspenningen varierer, er det ikke til å komme bort ifra at det totale strømforbruket fra batteriet VIL øke når spenningen synker, dersom forsterkeren vil regulere effekten for å holde denne stabil.

 

Effekt = strøm x spenning

 

Reduser spenningen, og effekten synker. Hvis man skal få effekten opp med lavere spenning, må motstanden reduseres slik at strømgjennomgangen øker. Dette tar forsterkeren seg av, men er jo ikke noen god løsning når man i utgangspunktet ønsker en fast motstand med høyere spenning for redusert strømforbruk!

 

Enkel elektroteknikk! :)

 

Personlig ville jeg installert et par batterier til, og kjøpt dynamo om jeg hadde råd til det etterpå! Husk at jo flere batterier i samme krets, jo mindre tapper du fra hvert batteri, og jo lettere er det for dynamoen å lade dem opp!

 

Når det gjelder dynamo i dB-drag for øvrig... At spenningen stiger når du har motoren igang og dynamoen lader, er jo vel og bra. Men det at spenningen stiger, må vel være forutsatt at dynamoen klarer å kompensere for strømforbruket, eller hvertfall en stor del av det, om du skal få noen merkbar ytelsesforskjell. Hvilken dynamo lader med f.eks. 270A (to stk. 2000W RMS forsterkere ved maks ytelse), og i hvilken grad kompenserer den for spenningsfallet når det er så stort som i dette tilfellet?

 

At du kan ha motoren igang og slippe stress med lading mellom "slagene", er greit nok. Men personlig ville jeg vel kjøpt en OK batterilader, og flere batterier for å minimere spenningsfallet fremfor å kompensere for det når det først inntreffer.

 

Bare min mening, jeg er ikke dB-utdannet! :)

 

mvh

Jan Rune

kjempe bra svar Jan Rune.jeg følger dine råd kjøper flere batterier først.så dynamo til våren.må sjekke hvordan den nye dynamoen til J.E.J virker(han har bestilt fra usa.vi har begge carina e.) :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bra svar Jan Rune.jeg følger dine råd kjøper flere batterier først.så dynamo til våren.må sjekke hvordan den nye dynamoen til J.E.J virker(han har bestilt fra usa.vi har begge carina e.) :thumb

 

det feteste batteriet bør jo være Apollo 4500 :-) Samme opplegget som Odyssey,Stinger,EFX, Tsunami osv.. bare at det er kun apollo som har denne størrelsen :thumb

 

http://www.apollobatterier.no

 

Jeg vet de bruker de som hjelpestrøm til sidepropellene på supertankere :D

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mye hjelp i regulerte strømforsyninger i dB-drag, da...

 

Selv om forsterkeren teoretisk vil levere like mye effekt selv om driftsspenningen varierer, er det ikke til å komme bort ifra at det totale strømforbruket fra batteriet VIL øke når spenningen synker, dersom forsterkeren vil regulere effekten for å holde denne stabil.

 

Effekt = strøm x spenning

 

Reduser spenningen, og effekten synker. Hvis man skal få effekten opp med lavere spenning, må motstanden reduseres slik at strømgjennomgangen øker. Dette tar forsterkeren seg av, men er jo ikke noen god løsning når man i utgangspunktet ønsker en fast motstand med høyere spenning for redusert strømforbruk!

 

Enkel elektroteknikk! :)

 

Personlig ville jeg installert et par batterier til, og kjøpt dynamo om jeg hadde råd til det etterpå! Husk at jo flere batterier i samme krets, jo mindre tapper du fra hvert batteri, og jo lettere er det for dynamoen å lade dem opp!

 

Når det gjelder dynamo i dB-drag for øvrig... At spenningen stiger når du har motoren igang og dynamoen lader, er jo vel og bra. Men det at spenningen stiger, må vel være forutsatt at dynamoen klarer å kompensere for strømforbruket, eller hvertfall en stor del av det, om du skal få noen merkbar ytelsesforskjell. Hvilken dynamo lader med f.eks. 270A (to stk. 2000W RMS forsterkere ved maks ytelse), og i hvilken grad kompenserer den for spenningsfallet når det er så stort som i dette tilfellet?

 

At du kan ha motoren igang og slippe stress med lading mellom "slagene", er greit nok. Men personlig ville jeg vel kjøpt en OK batterilader, og flere batterier for å minimere spenningsfallet fremfor å kompensere for det når det først inntreffer.

 

Bare min mening, jeg er ikke dB-utdannet! :)

 

mvh

Jan Rune

 

http://www.excessiveamperage.com/ lager 200A, 250A og 300A (ved 14.6V @ 900 rpm) dynamoer som lett bør klare denne jobben. spenningen på dynamoen skal ikke falle betydlig før du overstiger maks belastning, så en 300A dynamo ville ha holdt 14.6V selv ved de 270A frosterkerene trekker under burping. men får se hvordan det blir når jeg får min 200A+.

 

som du sier, ja, når spenningen synker øker strømmen med regulerte forsterkere, men batteriene skal så vidt jeg har fått vite klare mange hundre A uten å gå under 12V, og da har regulerte forsterkere en del å si.

mens andre har tapt opp til 1-3 db ved å tappe batteriet har jeg hatt toppen 0.2db forskjell fra fult batteri med motoren i gang (ca 13.5V under burping) til tomt batteri med motoren av (11V).

men begge har jo sine fordeler og ulemper, så hva som er Best er vel egentlig umulig å si. har man nok strøm er uregulerte best, har man Ikke nok strøm er regulerte best.

 

men siden trygg ikke har regulerte vil det jo uansett bli bedre med dynamo så lenge den klarer å holde spenningen oppe. koster jo mindre for dynamo en de batteriene også så vidt jeg vet (hørte snakk om 3-5k stykket?), og med ny dynamo trenger han heller ikke nye batterier.

 

men selvfølgelig, kan godt hende jeg tar feil også. sier bare at Jeg Tror dynamo vil bli både billigere og bedre i denne sammenhengen, både til db-drag og vanlig bruk. ulempen er jo da at det fort tar 1 månte å lage dynamoen. frakt frem og tilbake fra USA, og 1-2 uker å bygge om dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder batterier må jeg holde en knapp på Optima Yellow Top, hvis man sammenlikner pris og ytelse.

 

Alle skryter av alt mulig, men jeg pleier å lukke ørene for selgere, og se på hva de "store gutta" bruker. Og Optima Yellow Top er MYE brukt blant folk med GODE resultater. Når vi snakker strømtrekk over 10kW, kan jeg KANSKJE tenke meg det er andre batterier som kan hjelpe på ytelsen (i dB-altså), men selv da er jeg i tvil.

 

Strøm er strøm, navnet og prisen spiller liten rolle, så lenge spesifikasjonene er tilnærmet like... Og spesifikasjonene er RIKTIGE, så klart! :)

 

Hør med Stian på Mekonomen, han kan sikkert gi god pris på Optima! :)

 

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår