Gå til innhold

hva er best?(amp).(gele)

Ranger emnet

trygg

Anbefalte innlegg

som du sier, ja, når spenningen synker øker strømmen med regulerte forsterkere, men batteriene skal så vidt jeg har fått vite klare mange hundre A uten å gå under 12V, og da har regulerte forsterkere en del å si.

mens andre har tapt opp til 1-3 db ved å tappe batteriet har jeg hatt toppen 0.2db forskjell fra fult batteri med motoren i gang (ca 13.5V under burping) til tomt batteri med motoren av (11V).

men begge har jo sine fordeler og ulemper, så hva som er Best er vel egentlig umulig å si. har man nok strøm er uregulerte best, har man Ikke nok strøm er regulerte best.

Ikke for å pirke, men når han trekker 2000W watt (dersom forsterkeren leverer maks ihht spec), vil strømforbruket bli 160A dersom batteriet holder 12,5V med motoren avslått. Når han da sier spenningen faller SÅ mye som til 10-komma-noe, tror jeg det er batteriene det kommer an på...

At man tjener på å bytte begge deler, er det ingen grunn til å tvile på, men når han først må ha nye batterier, ville jeg kjøpt noe BRA til "normal" pris (koster i overkant av 1500,- på Mekonomen, tror jeg...), fremfor noe oppskrytt til syk pris, og så byttet dynamo hvis dette ikke hjelper (selv om jeg altså er sikker på at dette må ha mye med saken å gjøre :P).

Klager ikke på dynamoen din, den blir nok konge, og kjekk å ha! Men jeg kjøper nå nytt batteri før jeg bytter til en så dyr dynamo... :) I tillegg kommer det faktum av jeg har en tendens til å herme etter de store gutta. Og der er det batterier som gjelder! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men spørsmålet da er, faller spenningen så mye når batteriene er helt fulladet? det er det jeg tviler på, og da vil det ikke hjelpe uansett hvor mange batterier du kaster i bilen, for om dynamoen ikke klarer å holde de fulladt vil de sakte men sikkert bli tomme uansett hvordan batterier du har, og det eneste vi har oppnådd da er ekstra utgifter på batterier, og at det går litt lenger tid mellom hver gang vi må lade batteriene manuelt.

når et billig blysyrebatteri klarte 2kW uten å falle så mye burde 2x stinger til 3-5k klare det også, er derfor jeg tviler veldig på at det hvil hjelpe med nye batterier.

men om dette virkelig er når batteriene er fulle er jeg enig i at det er på tide å bytte ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men når han trekker 2000W watt (dersom forsterkeren leverer maks ihht spec), vil strømforbruket bli 160A dersom batteriet holder 12,5V med motoren avslått. Når han da sier spenningen faller SÅ mye som til 10-komma-noe, tror jeg det er batteriene det kommer an på...

At man tjener på å bytte begge deler, er det ingen grunn til å tvile på, men når han først må ha nye batterier, ville jeg kjøpt noe BRA til "normal" pris (koster i overkant av 1500,- på Mekonomen, tror jeg...), fremfor noe oppskrytt til syk pris, og så byttet dynamo hvis dette ikke hjelper (selv om jeg altså er sikker på at dette må ha mye med saken å gjøre :P).

Klager ikke på dynamoen din, den blir nok konge, og kjekk å ha! Men jeg kjøper nå nytt batteri før jeg bytter til en så dyr dynamo... :) I tillegg kommer det faktum av jeg har en tendens til å herme etter de store gutta. Og der er det batterier som gjelder! :)

mvh

Jan Rune

det er bra svar dere kommer med,er optima yellow top bedre til db drag enn stinger sp 1000?(har 2 stk).

hilsen trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er verken bedre eller verre, hvertfall ikke hvis det Herr Johansen skriver over her, stemmer. Altså, om et blybatteri leverer så mye, bør det ikke være noe problem for to gele/tørrbatterier å levere like mye - for å si det mildt! :)

Jeg har nok uansett klart å overse at du har to slike batterier. Litt blind! :) Av personlig erfaring er jeg ikke så imponert over Stinger-batteriene, og syns Optima er bedre - hvertfall i forhold til prisen! Men har du allerede kjøpt Stinger-batterier, og du har problemer med at de går tomme og at dynamoen ikke klarer å lade dem opp igjen, er det nok dynamo som er løsningen, ja...

Som sagt, fikk ikke med meg at du allerede hadde TO gode batterier! :) Så i såfall må jeg nok kanskje revurdere det jeg skrev, og si at dynamo vil hjelpe... MEN:

Om de to batteriene ikke leverer nok strøm med motoren av, noe de BØR klare uten problemer, vil du ikke løse annet enn oppladingsproblemer ved å bytte dynamo. Det er hvertfall helt sikkert.

Jeg ville dobbelsjekket alle tilkoblinger - jordinger, spesielt - før jeg gjorde noen større innkjøp! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er verken bedre eller verre, hvertfall ikke hvis det Herr Johansen skriver over her, stemmer. Altså, om et blybatteri leverer så mye, bør det ikke være noe problem for to gele/tørrbatterier å levere like mye - for å si det mildt! :)

Jeg har nok uansett klart å overse at du har to slike batterier. Litt blind! :) Av personlig erfaring er jeg ikke så imponert over Stinger-batteriene, og syns Optima er bedre - hvertfall i forhold til prisen! Men har du allerede kjøpt Stinger-batterier, og du har problemer med at de går tomme og at dynamoen ikke klarer å lade dem opp igjen, er det nok dynamo som er løsningen, ja...

Som sagt, fikk ikke med meg at du allerede hadde TO gode batterier! :) Så i såfall må jeg nok kanskje revurdere det jeg skrev, og si at dynamo vil hjelpe... MEN:

Om de to batteriene ikke leverer nok strøm med motoren av, noe de BØR klare uten problemer, vil du ikke løse annet enn oppladingsproblemer ved å bytte dynamo. Det er hvertfall helt sikkert.

Jeg ville dobbelsjekket alle tilkoblinger - jordinger, spesielt - før jeg gjorde noen større innkjøp! :)

mvh

Jan Rune

hei så lenge jeg bare bruker 1 soundstream pca 2000d funger det veldig bra(laster forsterkeren i 2 ohm(1500wrms).dynamoen lader litt lavt(14.2).så uansett har jeg ikke nok ah når jeg bruker begge forsterkerene på fullt.(ca 4000wrms i 1 ohm).derfor er tanken 2 stk større batterier i tillegg til de jeg har.

hilsen Dag Borg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei så lenge jeg bare bruker 1 soundstream pca 2000d funger det veldig bra(laster forsterkeren i 2 ohm(1500wrms).dynamoen lader litt lavt(14.2).så uansett har jeg ikke nok ah når jeg bruker begge forsterkerene på fullt.(ca 4000wrms i 1 ohm).derfor er tanken 2 stk større batterier i tillegg til de jeg har.

hilsen Dag Borg.

Eller 1 Apollo 4500...

Det gir 4500 amp i 5 sekunder og har en kapasitet på 210 amperetimer... det holder for de fleste...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tenkt på de. men 2stk av 2150ah er det det blir.og som det står høyere opp man kan aldrig ha nok strøm i dbdrag! :thumb

hva med 2 stk 2800 ??

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster ikke de alt for mye.eller har du en god pris på 2 stk 2800??

send en pm

trygg.

Jeg forhandler ikke apollobatterier jeg... du får sjekke hjemmesiden deres og spørre etter ett tilbud...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange poster om forskjellige batterier er bra det.... Men i SS NW så er det 16 Volt batterier som gjelder. Dynamo kan man mer eller mindre drite i, lag ett eget 16V system..... Du kan ha spenning opp til 18V i SS NW

Ett tips

Sjekk om det finnes noen brukte turbostart batterier hos Jo Inge på Bilradiohuset Kongsvinger....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider