Gå til innhold

Lysa blinker, hvor er strømmen?

Ranger emnet


Peltz

Anbefalte innlegg

Bygget anlegg nå i sommer, la da opp en 50mm2 pluss fra batteri til splittblokk baki bilen.

DSC00448.jpg

 

Dette ble koplet opp, samt en SS Picasso 2200 som driver frontsettet.

 

Dynamo er 90A, og batteriet holder ca 13V uten belastning, og med motor igang ligger spenningen på ca 13,6 - 13,8V.

 

Lysa mine blinker no veldig når jeg gir på litt, og dette plager meg for da får jo forsterkerne lite strøm også, noe som ikke er helt bra. Har tenkt litt løsninger, og da først og fremst kondensator. Vil det gjøre min hverdag enklere? Løser den problemet? De spenningene jeg har på batteriet er jo ikke helt gale, så ser ikke at det skal være problemet heller.

 

Har også fått ett tips om å oppgrader jordkabelen fra batteri til blokka, siden kabelen bak er såpass feit. Har dette noe for seg?

 

Andre innspill?

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dynamo er 90A, og batteriet holder ca 13V uten belastning, og med motor igang ligger spenningen på ca 13,6 - 13,8V.

 

Lysa mine blinker no veldig når jeg gir på litt, og dette plager meg for da får jo forsterkerne liteAndre innspill?

 

For lav ladespenning .. den bør ligge på 13,8 som et absolutt minimum!! over 14V er bra.. Mål syrevekten i batteriet eller bare skift det ut.. eventuelt så kan du finne ut hvor mye dynamoen lever (instant) ved å bruke en belastningsprøver og amp tang ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør som sooocool sier ha ladespenning på over 14 volt, så prøv å bytt laderegulatoren på dynamoen din, hvis det er av typen som lar seg bytte ut da:) Så bør du bytte kabelen som går bra motorblokk til karosseri og kanskje bytte kabelen som går fra dynamo til batteri. Jeg vet Autod.no selger Stinger SP1000 til meget redusert pris, så det kan jo være en ide å investere i to slike, ett foran og ett bak:)

 

Men først og frems bør du måle syrevekten på batteriet ditt og sjekke om det går å få opp ladespenningen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de viktige strømkablene bør være 50 mm2.

Dette gjelder:

negativ

batteri-jord, batteri-motorblokk/dynamo

positiv

batteri-dynamo

batteri-anlegg (selvfølgelig :))

 

Hvilken forsterker er det egentlig? Tarantula eller en av de mindre TRA-XXX'ene?

 

Om ladespenningen, målt på batteri foran, er så lav bør du nok fikse dynamoen. Med fulladet bateri skal du helst ha 14.4 V ladespenning.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Tarantula TR880/2.

 

Hmm..er ett par uker siden jeg målte greiene, så kan være jeg bommer litt på spenningene, men mener jeg ikke er helt på tur her nå. Det batteriet har jeg hatt en teori om er litt under par, men..åssen måler mann syrevekt?

 

Jeg tror jeg starter med den "lille" oppgraderingen først, å legge opp ny jord til batteriet. Starte med de små og billige løsningene også event. avansere litt etterhvert.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Tarantula TR880/2.

 

Hmm..er ett par uker siden jeg målte greiene, så kan være jeg bommer litt på spenningene, men mener jeg ikke er helt på tur her nå. Det batteriet har jeg hatt en teori om er litt under par, men..åssen måler mann syrevekt?

 

Jeg tror jeg starter med den "lille" oppgraderingen først, å legge opp ny jord til batteriet. Starte med de små og billige løsningene også event. avansere litt etterhvert.

 

for å si det slik, de små oppgraderingene hjelper nok ikke noe på for lav ladespenning.. men det er noe du uansett bør foreta når du skal bygge et skikkelig anlegg.. sats på å finne ut av hvorfor du har så lav ladespenning, det er hovedproblemet (som absolutt bør fikses snarest) som kan redde forsterkeren din .. enten er det batteriet eller så er det dynamoen (laderegulatoren om den er løs).. eller begge deler, det kan bli dyrt, men det bare må fikses ..

 

ps: når du legger opp jording, bruk større dim en på pluss kabelen !! (ps: dette er ikke noe å krangle om ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

jeg sliter også med dimmende lys nor jeg skrur opp litt. det skal også sies at jeg ikke har så veldig krevende anlegg da.

mine feil som må rettes følgende,

 

dimming av lys nor jeg skrur opp

 

batteriet lader seg ute etter par ukers kjøre tid. spiller ikke så kraftig nor jeg kjører normalt.

 

trenger jeg kondensator ?. jeg har 50mm2 kabler på jord og pluss. fra batteri til amp.

 

er det galt og jorde forsterkeren i selve bilen ? det er slik det er gjort hoss meg. han forrige eiger la opp kabler og jordet forsterker til karroseriet.

kan noen regne ut hvor sterkt batteri jeg bør ha samt hvordan jeg kan måle om batteriet mitt er godt nokk for anlegget.

 

caliber 4 kanals.

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

 

2 piioner 10" subb parralell koblet og videre brokoblet på amp vhert element er på 400W står bak på magneten.

2x 6x9 talerer

2 små diskanter framme

1 jvc mp3 \ wma spiller

1 stk vanlig 65ah batteri

 

noe ellers som jeg bør vite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: når du legger opp jording, bruk større dim en på pluss kabelen !! (ps: dette er ikke noe å krangle om ;) hehe

Nå må du gi deg!

Ikke prøv å lure folk til å tro at det går flere elektroner gjennom jordkabelen enn plusskabelen... alacocaina

Det går eksakt like mye strøm og antall elektroner på begge sider.

Blir jo omtrent som å si at noe av luften som driver en vindmølle forsvinner på veien.

Med mindre du kan komme med konkrete bevis på denne påstanden din, klapp igjen ;)

 

Du kan jo prøve selv:

En enkel test er å bruke en lyspære/glødelampe eller lignende.

Kobl til f.eks. 12 V.

Mål strømmen på + siden og deretter på - siden.

Klarer du å få noen vesentlig forskjell (annet enn målefeil) er du god.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder problemet er det meget mulig at det er batteriet som er dårlig, og igjen fører til dårlig ladespenning.

Fiks kablene og evt. kjøp deg nytt batteri, så er du på god vei.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg!

Ikke prøv å lure folk til å tro at det går flere elektroner gjennom jordkabelen enn plusskabelen... alacocaina

Det går eksakt like mye strøm og antall elektroner på begge sider.

Blir jo omtrent som å si at noe av luften som driver en vindmølle forsvinner på veien.

Med mindre du kan komme med konkrete bevis på denne påstanden din, klapp igjen ;)

 

Du kan jo prøve selv:

En enkel test er å bruke en lyspære/glødelampe eller lignende.

Kobl til f.eks. 12 V.

Mål strømmen på + siden og deretter på - siden.

Klarer du å få noen vesentlig forskjell (annet enn målefeil) er du god.

 

 

Mvh

Stian

 

hehe hvis du tenker litt etter nå !! så forstår du at du gav svaret selv med å bruke vindmøllen som eks..

 

en mølle har en motstand som tilsvarer det samme en analog forsterker har (lav effektivitet 20 til 35%) hvor mye av luften som presser igjennom møllen avhenger jo av effektiviteten til møllen.. resten av luften presses forbi og på siden grunnet lav effektivitet (denne luften er ikke med på å drive frem møllen (inneffektivitet)).. akkurat det samme kan en si skjer i en strømkrets, bare at der forsvinner det bort i varme ...

takk for din klarsynthet kiddie hehe vampire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

jeg sliter også med dimmende lys nor jeg skrur opp litt. det skal også sies at jeg ikke har så veldig krevende anlegg da.

mine feil som må rettes følgende,

 

dimming av lys nor jeg skrur opp

 

batteriet lader seg ute etter par ukers kjøre tid. spiller ikke så kraftig nor jeg kjører normalt.

 

trenger jeg kondensator ?. jeg har 50mm2 kabler på jord og pluss. fra batteri til amp.

 

er det galt og jorde forsterkeren i selve bilen ? det er slik det er gjort hoss meg. han forrige eiger la opp kabler og jordet forsterker til karroseriet.

kan noen regne ut hvor sterkt batteri jeg bør ha samt hvordan jeg kan måle om batteriet mitt er godt nokk for anlegget.

 

caliber 4 kanals.

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

 

2 piioner 10" subb parralell koblet og videre brokoblet på amp vhert element er på 400W står bak på magneten.

2x 6x9 talerer

2 små diskanter framme

1 jvc mp3 \ wma spiller

1 stk vanlig 65ah batteri

 

noe ellers som jeg bør vite ?

Du har ladeproblemer, sjekk dynamoen!

Trekker ikke såå mye strøm den forsterkeren, så batteriet skulle ikke bli ladet ut hele tiden. Høres sletent ut det og...

Fiks kabling i samme slengen ;)

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hvis du tenker litt etter nå !! så forstår du at du gav svaret selv med å bruke vindmøllen som eks..

 

en mølle har en motstand som tilsvarer det samme en analog forsterker har (lav effektivitet 20 til 35%) hvor mye av luften som presser igjennom møllen avhenger jo av effektiviteten til møllen.. resten av luften presses forbi og på siden grunnet lav effektivitet (denne luften er ikke med på å drive frem møllen (inneffektivitet)).. akkurat det samme kan en si skjer i en strømkrets, bare at der forsvinner det bort i varme ...

takk for din klarsynthet kiddie hehe vampire

Gidder ikke si noe annet enn dette:

Elektronene forsvinner ikke ut i luften!

De følger den elektriske kretsen og blir heller ikke til varme...

 

Energi er ikke lik elektroner ;)

For de som lurrer er Ampere et mål på elektroner.

 

Prøv eksperimentet mitt og lær du!

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår