Gå til innhold

Lysa blinker, hvor er strømmen?

Ranger emnet


Peltz

Anbefalte innlegg

tror scooocoool har missforstått litt.

 

han må tenke på det forsterkeren gir ut..

 

det trekkes akkurat like mye strøm gjennom pluss og minus kabelen INN på forsterkeren.

 

ut ifra forsterkeren kommer det sef ikke så mye pga virknings graden.

 

Skjerpings! :???:

Nå må du ikke rote det til her... :)

For å forklare litt:

Elektronene (de frie elektronene til kobber i dette tilfellet) beveger seg fra - til +.

Like mange som går inn i forsterkeren på - siden kommer ut igjen på + siden.

Dette har med strømkablene å gjøre, ikke det som går ut i høyttalerkablene.

Det som kommer ut høyttalerkablene er bare et forsterket signal av det som kommer inn fra signalkablene.

 

Eneste som kan tilsi at det går mer gjennom jordkabelen enn +'en er at remoten har seperat +12V, men ikke jord. Dette utgjør så mye som noen mA...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

og hvorfor forsvinner bare strømmen som går til varme liksom og ikke den som blir brukt til å lage lyd? Er nok litt ute å sykler der ja :)

Du har et poeng der ja...

Om det var som han sier, så hadde det jo ikke gått strøm gjennom + kabelen i det hele tatt damndamn

F.eks. om 60 % av energien (eller var det strømmen...haha) blir til lyd og 40 % blir til varme, er det jo ikke noe igjen...

Tjoho!

:afro

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stian har nok rett når det gjelder det der. strømmen forsvinner ikk ut i varme.. men spenningen, kan bli lavere fordi du har for tynn kabel.. har du tynn kabel er det SPENNINGEN (volt) som minker og går ut i varme.. strømmen vil være den samme.. eneste er at strømmen taper seg litt pga motstand i forsterker..! takk

MVH

Jimmie

85* camaro iroc 350 tpi 250hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ladeproblemer, sjekk dynamoen!

Trekker ikke såå mye strøm den forsterkeren, så batteriet skulle ikke bli ladet ut hele tiden. Høres sletent ut det og...

Fiks kabling i samme slengen ;)

 

Mvh

Stian

 

 

hvordan kan jeg sjekke hvormye dynamoen lader ?

på ampèr meteret i bilen så går nålen godt over til pluss siden nor jeg gir gass.

det står i instrk boka at den skal lade nokk eller max på 3k rpms. og det gjør den. ifølge det amp instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sjekke lading a lettest ved å slå av alt lys og alt som bruker strøm på bilen, og la den stå på tomgang og sette på volt meteret på batteriet.. spenningen skal da være ca 14,4Volt. først mål spenningen på batteriet uten at motoren går og ingen forbrukere står på. da skal spenningen være 12,78V sånn ca.

85* camaro iroc 350 tpi 250hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stian har nok rett når det gjelder det der. strømmen forsvinner ikk ut i varme.. men spenningen, kan bli lavere fordi du har for tynn kabel.. har du tynn kabel er det SPENNINGEN (volt) som minker og går ut i varme.. strømmen vil være den samme.. eneste er at strømmen taper seg litt pga motstand i forsterker..! takk

MVH

Jimmie

 

hehe nå er du ute på jordet :) Spenningen vil være det samme om ledningen er for tynn eller for tykk, men spenningen vil synke i takt med temperaturøkningen i ledningen fordi økt temperatur betyr større motstand gjennom ledningen.. eventuelt så kan dårlige forbindelser bety økt motstand og dermed mindre spenning.. Noe som også betyr at når spenningen synker, så vil kraften i strømmen også synke.

 

egentlig bare tull å diskutere dette ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nok dumt av meg å begi meg ut på dette.. men som sagt jeg har lært dette grundig, men klarer ikke å forklare det riktig ..

 

Spørs hvor grundig du har lært det når du ikke klarer å forklare det på en troverdig måte :) I mitt hode er det logisk at en jordkabel ikke trenger å være like tykk som strømkabelen engang siden den er mye kortere.. men kan jo ta feil..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kan vel en 10 mm2 strømkabel "fint" tåle 100A.. men den vil ha mye større spenningstap enn en like lang 50 mm2 kabel..

Tror ikke at en 30 cm 10 mm2 kabel vil ha mye å si.. Men en 5 m lang 10 mm2 kabel derimot, den vil nok ha MYE høyere tap enn en 50 mm2 kabel..

 

Så bytte fra for eks 16 mm2 til 50 mm2 jordkabel vil nok ikke gjøre så vanvittig mye.. Men enkelte biler har jo "lampettledninger" som jording fra dynamo/batteri til chassis da, og DA hjelper det veldig mye å bytte ut (eller legge opp ekstra) disse.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en slags konklusjon, må jeg bare få understreke at jordkabelen (sett at den går fra batteri til chassis, og forsterker til chassis) ikke MÅ å være like tykk som strømkabelen, selv om det ikke er noen ulempe at den er det!

 

Som Hifonic påpeker - jordingen blir stort sett mye kortere enn strømkabelen, og chassiet leder strøm like godt som en... tja. 1M^2 kabel? :D Dette forutsetter at jordtilkoblingene er gode, så klart. Ikke dårlig festet, og heller ikke godt festet - i dårlig sveisede paneler! :)

 

Jeg må le når folk sier at strøm og jord MÅ være like tykke når de har SÅ forskjellig lengde. Det er så fullstendig oksebæsj (fikk et flagg når jeg skrev det på engelsk)! Det samme med forskjellige strømkabler. At noen bruker renere kobber enn andre, eller at noen har flere kordeller enn andre (og dermed er mye lettere å legge) er fysiske forskjeller som er lette å påpeke. MEN, at noen i det hele tatt merker forskjell mellom strømkabler av forskjellig prisklasse når det først er installert, tror jeg rett og slett ikke på! SÅ dårlige kabler kan man seriøst ikke finne!

 

:hammer

 

Men hver sin "smak" (hørsel), og det er jo tross alt enorme mengder med "placebo-effekt" når det gjelder hva folk mener påvirker lyden i større eller mindre grad. De hardbarka "Hi-Fi-freakene" er noe ekstreme, etter min smak. De hører jo omtrent hvilken farge det er på isolasjonen til høyttalerkablene. Riiiight....At man kan få faseforskjeller og hørbar filtrering som oppstår pga kapasitans mellom ledere er en ting, men at kabelen gir "bedre lyd" fordi tversnittet har triangelform, eller whatever? Vis meg målingene som viser det, og i hvilken grad man hører det, så skal jeg tro! :)

 

Eller... kanskje er det er JEG som ser rart på det, jeg antar det hele forandrer seg når man har elektronikkbakgrunn, og faktisk har lært om elektroner og hvordan de aldri forsvinner på sin vei fra pluss til minus (eller omvendt, som faktisk er slik det foregår)!

 

Sporet litt av på slutten her, men dette er ting som irriterer meg litt til tider. Så tenkte å ytre mine meninger her, så kan jo noen Hi-Fi-helter få lov til å overbevise meg.

 

Elektroner er ikke så kompliserte små koseklumper - De tar bare enkleste vei til jord, enten man vil eller ikke. Så handler det om å utnytte dem best mulig på veien! Dette gjelder alle elektriske innretninger, lyd eller ikke! :)

 

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi jo også de som hører at lyden blir bedre mår høyttalerkablene ligger på legoklosser :D innrømmer at jeg prøvde dette et par år siden på hifien inne, men jeg hørte ikke en damn forskjell. Innrømmer også at jeg signalkabel til 4000kr metern på innestereoen selv om jeg vet at det egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er vel litt sær når det gjelder lyd :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår