Gå til innhold

noen tips ang demping

Ranger emnet


lohelle

Anbefalte innlegg

Hei!

har tidligere lagt inn noen el cheapo dempematter i dørene osv i min Volvo S40. Skal nå byttes med Brown Bread matter (kjøpt en rull)

De forrige mattene/platene ble knallharde når det ble litt kaldt og falt rett og slett av etter hvert..

 

Nå er ikke Volvo (S40'n min ihvertfall) av de bilene som har minst støy i kupèen akkurat.. Og selv med et par lag brown bread så vil vel ikke dette bli noe særlig bedre da dette er mest for å fjerne resonans osv..

 

Har dere noen tips ang STØYDEMPING som jeg kan gjøre mens jeg likevel skal ribbe bilen (igjen). Vil vanlige støydempematter fra Biltema el. gjøre nytten? Og HVORDAN skal jeg da gå frem? For uten disse så ville jeg lagt MINST et lag på begge platene inni døren (både den som går mot utsiden og den som går mot kupèen.. Vil det bli bra å klistre disse for eksempel utenpå brown bread'en som ligger på plata mot kupèen?

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke finn på å legg inn lydfelleplater som suger vann, det skaper bare problemer. De bli liggende våte pga kondens osv. Rørleggere bruker en type skum matte til å isolere vannrør o.l. Den er sort og 13mm tykk og trekker ikke til seg vann. Den isolerer godt og demper mye støy. Jeg har limt sånn i hele bagasjerommet på varebilen vår, limte den utenpå ett lag med dempematter ala BB og det fungerer veldig bra. Bruk vannbasert kontaktlim, det sitter bra og lukter ikke. I personbilen min skal jeg legge to lag dempematte og ett lag skummatte utenpå. Du skal legge mange lag med bare BB før du oppnår samme effekt som med kombinasjonen dempematte og skummatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der ser man! akkurat svaret jeg trengte! takker! Noe tips om MERKE / produktnavn på mattene som er av rette typen? og hvilke kjeder som selger de?

Jeg aner ikke hvem som importerer disse mattene, men ring stavanger rørhandel eller brødrene dal, de selger begge denne typen matte.

 

Kun rørleggere får handle derfra så du må ringe til dem å spørre om delenummer osv, så ringer du til din lokale rørlegger og får han til å gi deg en pris og evt bestille de til deg. De platene jeg kjøpte mener jeg var 100x250cm og 5 plater kom på ca 1700kr, så de er ganske dyre. Men resultatet ble utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette det samme tro?? http://www.solkraft.no/Isolasjon2.htm

 

10mm x 1m x 10m for 2031kr/ rull litt dyrere her, men finnes vel flere steder oxo cheers

 

Ja det virker som att det er sånne skumgummi matter.

Jett om min Uno skall isolerest nå :cool: Det er jo minimalt med

støy demping der allerede, eller ingenting får å si det sånn :deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som att det er sånne skumgummi matter.

Jett om min Uno skall isolerest nå :cool: Det er jo minimalt med

støy demping der allerede, eller ingenting får å si det sånn :deng

 

Samma her!!! :w00t tror alltid at det er ei dør som ikke er lukket godt igjen når jeg kjører forbi autovern og sånn :???: hehe!!! og nå har jeg flådd taket på innsiden, så da gjelder det å få isolert med det samme!! og ellers i bilen så klart!! :afro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lar VVS være VVS mens andre bruker spesiellt tiltenkte materialer til det det er tiltenkt.

Det kan være greit å teste ut denne "VVS-metoden" men personlig vil jeg tro at det er en fordel å bruke de rette tiltenkte produktene i en bil. Dette pga at det i en bil er store temperaturforandringer og til tider mye fuktighet. Riktige materialer vil derfor ikke holde på eller stenge inn fukt mellom dempematerialene og karrosseriet. Rust er noe skikkelig herk når en ikke ser at det utvikles før det er for sent (les: gjennomrustet)

 

Lykke til!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morel: men hva er da de "riktige" materialene du snakker om?

 

Så vidt jeg har skjønt så er brown bread, dynamat osv laget mest for å redusere resonans osv.. Det virker som "andre" materialer er "bedre" til å dempe dekk/trafikkstøy enn disse.. men jeg KAN ta feil da..

 

Jeg tenkte da å bruke BEGGE DELER da.. Ikke for å spare penger, men for å få ENDA bedre demping

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lar VVS være VVS mens andre bruker spesiellt tiltenkte materialer til det det er tiltenkt.

Det kan være greit å teste ut denne "VVS-metoden" men personlig vil jeg tro at det er en fordel å bruke de rette tiltenkte produktene i en bil. Dette pga at det i en bil er store temperaturforandringer og til tider mye fuktighet. Riktige materialer vil derfor ikke holde på eller stenge inn fukt mellom dempematerialene og karrosseriet. Rust er noe skikkelig herk når en ikke ser at det utvikles før det er for sent (les: gjennomrustet)

 

Lykke til!

 

Mvh

Pål

Ok, så du tror ikke denne isolasjonen gjør samme nytten siden den er til for å hindre kondens på rør og ikke bil da eller? Varmtvannsrør har langt høyere temperatursvingninger enn en bil. Du kan jo tenke deg du pøser vann med 70-80 grader gjennom ett rør som f.eks går gjennom et kaldt rom...det svinger bra i temperatur da. Her virker det som du uttaler deg om ting du overhode ikke har greie på og hvertfall ikke prøvd selv.... Men du kan jo nevne noen typer "skum" demping som er til bil og som absolutt ikke trekker vann og demper bedre enn dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morel:

 

Jeg tenkte da å bruke BEGGE DELER da.. Ikke for å spare penger, men for å få ENDA bedre demping

Helt riktig tenkt, en kombinasjo av myke og harde dempematerialer er best. Skal du bare bruke BB el.l så må du legge så mange lag for å oppnå samme effekt. Legg derimot 2-3 lag BB der du har spesielt mye støy (hjulhus osv) og 1-2 lag andre plasser, sammen med ett lag dempe skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår