lohelle Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 det var dette jeg tenkte ja.. Skal skru vekk dash osv slik at jeg kommer skikkelig til.. legge demping BAK der også.. har litt motorstøy jeg vil få vekk.. (vanskelig å legge på andre siden av torpedoveggen.. Når det gjelder selve leggingen av matter i dørene... nå er det på en måte to stålplater med "lomme" mellom (som nå er "kasse" for frontsett).. Hvor er det best å legge dempingen? på platen mot "utsiden" skjønner jeg.. men bør jeg legge ut mot dørtrekket eller på innsiden av den andre platen? viss jeg skal legge 4 lag til sammen pr dør... 2 på den ytre og 1 på hver side av den indre platen? eller ? Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 det var dette jeg tenkte ja.. Skal skru vekk dash osv slik at jeg kommer skikkelig til.. legge demping BAK der også.. har litt motorstøy jeg vil få vekk.. (vanskelig å legge på andre siden av torpedoveggen.. Når det gjelder selve leggingen av matter i dørene... nå er det på en måte to stålplater med "lomme" mellom (som nå er "kasse" for frontsett).. Hvor er det best å legge dempingen? på platen mot "utsiden" skjønner jeg.. men bør jeg legge ut mot dørtrekket eller på innsiden av den andre platen? viss jeg skal legge 4 lag til sammen pr dør... 2 på den ytre og 1 på hver side av den indre platen? eller ? Her ville jeg lagt 1-2 lag på de platene som ikke har fysisk kontakt med høytalerne og 2-3 lag på de som du nevner som "kasser". Skum trenger du egentlig ikke å legge annet enn mellom dør og dørtrekk, men der blir denne matta litt tykk, så legg BB over hele flaten på døra der dørtrekket ligger på, pass på at alle hull osv blir dekket av matta, så blir nok det veldig bra. Har du skummatte til overs etter å ha dempa gulv, torpedo, hjulhus, tak osv, så ville jeg lagt ett lag i dørene også, men ikke no must. Er sikkert mange måter å gjøre dette på, men dette er hvertfall slik jeg gjør det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 tror jeg legger skumplater på innsiden av platen mot dørtrekk jeg (altså inne i "lommen" mellom platene.. Tror ikke jeg vil bruke mer enn 4 lag pr dør.. Bruker jo opp alle 10 meterene på fremdørene da nesten... Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 dere som er mer i emma-konkurranser osv.. hvordan støydemper dere?? Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Ok, så du tror ikke denne isolasjonen gjør samme nytten siden den er til for å hindre kondens på rør og ikke bil da eller? Varmtvannsrør har langt høyere temperatursvingninger enn en bil. Du kan jo tenke deg du pøser vann med 70-80 grader gjennom ett rør som f.eks går gjennom et kaldt rom...det svinger bra i temperatur da. Her virker det som du uttaler deg om ting du overhode ikke har greie på og hvertfall ikke prøvd selv.... Men du kan jo nevne noen typer "skum" demping som er til bil og som absolutt ikke trekker vann og demper bedre enn dette...? Du kommer med noen fine uttalelser enkelte ganger :hammer Selvfølgelig så er det mye mer temperatursvingninger på et varmtvannsrør enn i en bil. Der er jeg helt enig med deg! MEN et varmtvannsrør er jo ikke alltid laget av karbonholdig stål, er det vel? Til varmtannsrør så brukes det som regel kopper, og det er det vel ikke så mange biler som er laget av. Er det vel? Så da kommer vi til mitt poeng: Kopper ruster ikke på samme måte som stål med innhold av karbon og kan derfor ikke sammenliknes. Det står i spesifikasjonene til dette "dempematerialet" at det er tiltenkt termisk isolering av rørsystemer. Det vil si at en kan godt bruke denne type plater til isolering av varme/kulde men at den da kanskje ikke er like god til vibrasjonsdemping eller støydemping. Jeg foreslår at trådstarter tester ut dette og kommer med en utførlig test-rapport. Personlig tror jeg at dette vil bli en flopp. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 noen andre som har kommentarer til dette? det er litt mye med 2000 kr for noe jeg ikke er helt sikker på hvor mye det hjelper.. Morel: hva anbefaler DU da? BARE dynamat, eller ? eller noe i tillegg til dette? Skal UANSETT ha "vanlige" matter da (beregnet for bilstereo-bruk) Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 noen andre som har kommentarer til dette? det er litt mye med 2000 kr for noe jeg ikke er helt sikker på hvor mye det hjelper.. Morel: hva anbefaler DU da? BARE dynamat, eller ? eller noe i tillegg til dette? Skal UANSETT ha "vanlige" matter da (beregnet for bilstereo-bruk) Dynamat kjenner jeg til. BB har jeg sett en del bruke men har ingen personlige erfaringer med den produsenten. Dynamat har "alt" det som trengs til vibrasjonsdemping og lyddemping i tillegg til termisk isolering. En kombinasjon av de forskjellige kan utgjøre en bortimot optimal løsning for deg og din bil. Se mer på Dynamat sin hjemmeside. Jeg har også noe annet "på lur" men det kommer til neste år :thumb Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 OK! Jeg fant forresten ut at firmaet jeg jobber for har en leverandør (ahlsell , tidligere bergen rørhandel) som skaffer disse armaflex gummimattene.. Kanskje de ikke er så dyre da.. For da får jeg det nok eks mva og med x antall prosent rabatt... kunne prøvd litt og kommet med tilbakemelding... Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Så da kommer vi til mitt poeng: Kopper ruster ikke på samme måte som stål med innhold av karbon og kan derfor ikke sammenliknes. Det står i spesifikasjonene til dette "dempematerialet" at det er tiltenkt termisk isolering av rørsystemer. Det vil si at en kan godt bruke denne type plater til isolering av varme/kulde men at den da kanskje ikke er like god til vibrasjonsdemping eller støydemping. det er igrunn likegydig hva du tror og mener, du har aldri prøvd dette og kan da heller ikke uttale deg annet enn på spekulativt grunnlag. Dynamat og de andre er sikkert ennå bedre, klart det. Men så er det sikkert mye dyrere også. Dette er et bra alternativ som de fleste kan få tak i til en litt mer fornuftig pris. Disse platene er laget for termisk isolering, det har du helt rett i, men de har lyddempende egenskaper som er veldig bra. Desuten er disse platene laget for å isolere store jernrør og ikke kobber og i min verden ruster jernrør like godt som en bil... så den teorien din må du nok revurdere litt.... Jeg har hvertfall prøvd dette i flere biler og det virker bra:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 legger igjen til at disse skal brukes I TILLEGG til dynamat/brown bread... Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Jeg har hvertfall prøvd dette i flere biler og det virker bra:) Da er det jo bare for deg å komme med en liten testrapport da... Meget interessant dette... Om mine uttalelser er spekulative overlater jeg til "den som prøver" å avgjøre. lohelle: Mye er nødvendigvis ikke bedre! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Da er det jo bare for deg å komme med en liten testrapport da...Meget interessant dette... Om mine uttalelser er spekulative overlater jeg til "den som prøver" å avgjøre. lohelle: Mye er nødvendigvis ikke bedre! Mvh Pål Jeg er enig med deg at Dynamat og andre produsenter har sikkert produkter som er ennå bedre egnet for denne bruken, men de er sansynligvis dyrere og sikkert ingen som har på lager i Norge... Men denne matta funker utrolig bra sammen med BB el.l matte. Men den er litt tykk, så bak dørpaneler ol.l så kan det være vanskelig å få plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 jerrå! 70% rabatt på dette (heter visst noe annet, men "samme" stoffet) fra leverandør: 9 MM RS-9 INSUL ISOL.MATTE, RULL 1X10M kr/kvm. 267, 70% rabatt skulle bli ca 1000 kr det.. :) 9 mm denne.. så den er ikke ALTFOR tykk... Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 jerrå! 70% rabatt på dette (heter visst noe annet, men "samme" stoffet) fra leverandør: 9 MM RS-9 INSUL ISOL.MATTE, RULL 1X10M kr/kvm. 267, 70% rabatt skulle bli ca 1000 kr det.. :) 9 mm denne.. så den er ikke ALTFOR tykk... Det er jo helt kanon, billig og bra:) Er bedre med en tynn plate, for da kan du jo bare legge to lag om du vil:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardcore86 Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 der ser man! akkurat svaret jeg trengte! takker! Noe tips om MERKE / produktnavn på mattene som er av rette typen? og hvilke kjeder som selger de? det heter armaflex å er svin dyrt... brukes på rørlegger å ventilasjons kanaler... er selv ventilasjons montor å har lagt sinnsykt mange kvm me slik isolasjon.. sitter som faen... knall til lydisolasjon.. selges steder der du får kjøpt ventilasjons rør.. de som passer best i bil.. Siter Oldsmobile cutlass volvo 850 2,5 Opel combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg