Hot Rod Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Leste en interessant artikkelserie på hjemmesiden til magasinet Chevy High Performance. Link: http://chevyhiperformance.com/techarticles/46320/ De kjøpte den billigste GM Goodwrench 350cid ”crate” motoren, endret den litt etter litt og målte hvordan effekten ble påvirket etter hver modifikasjon. Utgangspunktet var en ny 4-boltet 350 motor ”1986 modell” med garantert 190 hkr, lave 7,8:1 i kompresjon, standard støpejernstopper med støpenummer 83417368, Først utstyrte de motoren med en standard Q-Jet forgasser, std GM alu innsug, originale støpejernsmanifoiler og 2 ¼” Hooker Turbo potter. Selv med dette oppsettet bremset motoren allerede 239hkr, men i et relativt smalt register. Så byttet de ut støpejernsmanifoilene med Hooker full-lengde headers og standrad innsuget mot et Performer innsug fra Edelbrock. Effekten hoppet opp til 256hkr og et langt bredere og sterkere dreiemoment. Deretter byttet de fra 0,039” topp pakning til en 0,015”. Dette økte kompresjonen fra 7,8:1 til 8,4:1. Samtidig fikk de utført litt forsiktig porting. Med hensikt ble det gjort svært lite av dette for å etterligne hva man kunne gjøre selv i garasjen med et portings-kit. Se bildet og bedøm selv. Det er ikke mye som er gjort på porten til høyre: I tillegg ”back kuttet” han litt på kraven på eksosventilene. Dette er nok noe verre å gjøre i garasjen vil jeg tro, men på den annen side påvirkes ikke toppeffekten i særlig grad. Det er først og fremst de lavere register som nyter godt av dette. De fikk også utført noe de kalte ”milling” som minsket kammervolumet fra 76 til 73cc for å glatte overflaten inne i kammeret. Dette var jo også med å øke kompresjonene bittelittegrann. Denne behandlingen resulterte i en økning på 26 hkr. Så allerede før man har byttet noe som helst hadde man faktisk 282hkr. Selv 50.000 miles-garantien på motoren var intakt, siden den ryker først når kammen byttes! Etter dette byttet de til en passende kam og effekten hoppet opp til 336hkr! Er tydeligvis ikke mye som trengs for å komme over 300hkr, men nå er sikkert denne helt perfekt tunet hele veien også da. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pacecar Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Kult Innlegg .. Skal Si Du Informere:) kult.. meget bra, når corvetta er på veien igjen kanskje ta en tur og se prosjektet ditt.. stå på :) :cab Siter Nissan 180sx skrensetøy http://nafmotorsportkristiansand.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Teit spm, men hva er forskjellen på hk og hkr? Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Såvidt jeg kan se er det kun bokstaven r. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Såvidt jeg kan se er det kun bokstaven r.Hehe, Luringen :) Så det betyr altså det samme? Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Ja. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 "milling" er på norsk fresing. I dette tilfelle hva vi ville kalle planing av topplokk. Knepet med den tynne toppakningen er et jeg selv har brukt i mange år med godt resultat. I stedet for å plane topplokkene, har du mye mer igjen for å plane toppdekket på motorblokka, derved å redusere dekkhøyden, helst ned til null. De nyere (86+) sbc toppene er så tynne i dekket, at man ikke bør fjerne mye. Dette fjerner seg dog langt fra hva man kan kalle en "garasjejobb" Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Ok, men da er det en ting jeg ikke skjønner. De skrev noe sånt som at de "milled the port" svært forsiktig og kun for å glatte ut veggene. Ikke for å endre formen på det. Greit nok sålangt. Men så skriver de at etter denne behandligen gikk volumet på kammeret NED fra 76 til 73 cc??? Blir ikke kammeret STØRRE hvis man freser inni det da? Eller er jeg helt på jordet? Og så en annen ting: Det virker som om litt lett porting er ting man klarer selv med et "porting kit" og en drill. Er det tilfelle? Har skjønt at swirl port toppene på min TBI motor ikke er verdt å legge masse penger i uansett. Men da kunne de jo vært artige å "øvet" seg litt på. Flere på et F-body forum jeg var inne på påstod hardnakket at også på disse toppene kunne man oppnå endel med litt nøysom porting.... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 "McKenzie also treated them to a simple milling operation that reduced the chamber volume from 76 cc to 73 cc. The effort was aimed more at ensuring that the deck surface was flat...." Dette betyr at de planet toppene, og derved reduserte forbrenningskammerets volum. "Lett porting" er ikke noe problem å gjøre selv, men det som har mest betydning, nemlig ventilsetene krever en investering i freseverktøy som er ganske dyrt - sjekk med Tingstad i Oslo for pris. Utstyret heter Neway. http://www.newaymfg.com/ Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Ok. Da er jeg med. Takker. Når man endrer ventilsetene, er det for å få plass til større ventiler? Eller er det "back cutting" på selve ventilen det betyr? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 En ventil til en Chevrolet har en anleggsflate på 45 grader. Denne flaten er en del større en ventilsetets bredde. Dette gjør ventilen unødvendig klumpete, og er en restriksjon gjennom hele ventilens løft. ved å sneie av toppen av denne anleggsflaten med et 30 graders kutt, får man en slankere, mer strømlinjeformet ventil. Det kalles back cutting. Neway fresene brukes til å lage nye overflater på ventilsetene, ikke primært til å lage dem større. Ventilsetene på SBC trenger all den hjelp de kan få, og er ofte så skjeve at det ikke er mulig å få en god fasong på dem. De nyere toppene er bedre, men mange av sen '70 og tidlig '80 talls toppene er det ikke bryet verdt å plundre mye med. De er dog fine å øve seg på. Back cuttet kan du gjøre selv med en søyleboremaskin og en rettsliper. Det er ikke så mye som skal til. Pass på å ikke slipe i tetningsflaten! Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Ok. Var ikke sikker på om ventilsetet var selve ventilen eller om det var flaten i kammeret som ventilen tetter mot. Men alt dette koker altså ned til at back cutting av ventilene, litt lett porting av forbrenningskammeret, samt et tynnere topp pakning er ting man kan gjøre i garasjen forutsatt drill, søylebormaskin, rettsliper og et enkelt "porting-kit"? Trodde man måtte dreie ned kanten på ventilen jeg..? Får man det likt nok hele veien rundt med en rettsliper? Hva er en rettsliper forresten? Hva med resten av baksiden på ventilen? har det noen hensikt å glatte den? Er ikke den litt sånn "støpejerns-ruglete"? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet November 11, 2005 Rapporter Share Skrevet November 11, 2005 Og så en annen ting: Det virker som om litt lett porting er ting man klarer selv med et "porting kit" og en drill. Er det tilfelle?Har skjønt at swirl port toppene på min TBI motor ikke er verdt å legge masse penger i uansett. Men da kunne de jo vært artige å "øvet" seg litt på. Flere på et F-body forum jeg var inne på påstod hardnakket at også på disse toppene kunne man oppnå endel med litt nøysom porting.... Mulig du har funnet det selv nå, men dette må du og alle andre titte på: Head Porting Guide & Engine Block Preparation Guide :thumb Selvfølgelig selger SA-motorsports det DU trenger! :D Hvorfor skulle de ellers legge ut to så (i mine øyne) fine artikler om hva du kan gjøre selv og forbedre uten hovedfag i metallurgi. Jeg kommer selv til å kjøpe et diy-kit her eller plukke tilsvarende redskap når jeg føler meg moden. Først må jeg få ferdig de greiene jeg har. hellothere Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet November 11, 2005 Rapporter Share Skrevet November 11, 2005 Det beste resultatet får du selvsagt med ordentlig utstyr, men som fattig og ivrig ungdom, kuttet jeg mange ventiler på den måten. Kjekt å ha noen i reserve, da det er lett å bomme og ødelegge vele ventilen. En rettsliper er en "vinkelsliper uten vinkel", for å si det litt dumt. Eventuelt en luftdrevet "hyler" til en hundrelapp på Biltema. Baksiden av ventilen, over "back cuttet" kan du med fordel gi en "swirl polish".. Aner ikke hva jeg skal kalle det på norsk. Det vil si en relativt fin, men ikke polert overflate. Overflatene i innsugskanalene skal ikke poleres, da dette får bensinen lettere over i dråpeform etter alt strevet med å forstøve den. Bensin brenner ikke i dråper. På en standard motor, vil jeg anbefale å porte svært lite. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.