funkes Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Hei. Jeg har problemer med dynamoen på en EVO5. Tingen er at den lader ikke i hele tatt. Det jeg lurer litt på, skal dynamoen lade uansett når motoren går, hvis den er i orden? Folk påstår det, men jeg er egentlig i tvil. Sitter her med workshop manual og ser litt på det elektriske skjemaet. Kort forklart, skal det gå et signal fra ignition switch, som skal styre batterilampa i dashbordet og en alternator relay, disse er paralellkoblet. Og videre går kobles disse sammen igjen til et punkt og går inn på dynamoen. Prøvde å starte opp og måle om det kom noe signal inn på dynamoen fra der, og det gjorde det ikke. Batterilampen i dashbordet virker heller ikke. Så jeg tror det er noe feil i tenningslåsen en plass som gjør at hverken releet eller batterilampen virker. Så jeg må spørre igjen, vil dynamoen lade eller vil den ikke lade hvis det releet ikke er slått inn? Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Biff Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Hei, Dynamoen skal alltid lade, batteriet som er i bilen er bare der for å starte bilen (derav navnet startbatteri). Typiske grunner til ladeproblemer er blant annet slitte børster på dynamo, eller dårlig jording. Siter '85 BMW 320i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Hei :) Det releet jeg snakker om, går videre inn til spenningsregulatoren en plass. At dynamoen fysisk lader strøm tror jeg på, men jeg tror spenningsregulatoren må ha en styrestrøm fra tenningslåsen (gjennom releet) for å føre ladespenningen videre ut fra dynamoen. Jordingen skal ellers være grei. Takk for tips :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 mål spenninger med multimeter? Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Den skal lade hele tiden motoren er igang. Er det et nytt problem? Var vi ikke inne på dette med dårlig lading når vi kjørte til vintertreffet når du nettop hadde fått bilen? Da den nesten stoppet ved alle kryss, og dere bare hadde sjekket batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 boXer, der sier du noe. Det hadde jeg faktisk glemt :D Begynner å bli en stund siden. Kan jo prøve å bytte dynamo i helga og se hva som skjer. Må av med drivaksel osv for å få den ut, så må nesten ha litt tid da. Begynner å demontere ledningsnett og gå over ledningsnett til alt som har med tenning å gjøre i kveld nå. Har fått tak i nytt ledningsnett og får bruke av det hvis vi kommer over noe som er for ille. At ledningsnettet er helt riktig nå nekter jeg å tro :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 boXer, der sier du noe. Det hadde jeg faktisk glemt :D Begynner å bli en stund siden. Kan jo prøve å bytte dynamo i helga og se hva som skjer. Må av med drivaksel osv for å få den ut, så må nesten ha litt tid da. Jeg er 'fremsynt'. Oppdager feil år i forveien :hammer Burde være noe for TVNorge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 boXer, der sier du noe. Det hadde jeg faktisk glemt :D Begynner å bli en stund siden. Kan jo prøve å bytte dynamo i helga og se hva som skjer. Må av med drivaksel osv for å få den ut, så må nesten ha litt tid da. Begynner å demontere ledningsnett og gå over ledningsnett til alt som har med tenning å gjøre i kveld nå. Har fått tak i nytt ledningsnett og får bruke av det hvis vi kommer over noe som er for ille. At ledningsnettet er helt riktig nå nekter jeg å tro :) Kan du ikke dra innom Bilcentrum å sjekke bilen på dataen? Var der selv å fikk bekreftet at lambda sensoren min er total ubrukelig og derav 2L mila :) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Det er fikset .nå. Det var et brudd i et kontaktstykke i motorrommet, så spenningsregulatoren og den biten der ikke fikk strøm. Ergo, den lader faktisk ikke uansett :) Jeg er 'fremsynt'. Oppdager feil år i forveien :hammer Burde være noe for TVNorge. Hehe, skumle greier det der :D Håper du har det bra forresten, lenge siden jeg har sett deg nå. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Hvis ladelampa ikke lyser med tenning på, og slukker når du starter bilen så lader ikke dynamoen. Sjekk om pæra er hel. Er den ikke bytt den ut. Sjekk også D+ (husker ikke om dette er riktig navn), eller den tynne ledningen som går innpå dynamoen. Legg denne til jord, og da skal lade lampa lyse. Håper du forsto dette... :p Asim.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Den lyste aldri, ikke med kun tenning på heller, og grunnen har jeg funnet ut nå. Se tråden ovenfor. Så problemet er løst og pæra lyser som juling :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg