Mr. Ellingsen Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Hei alle sammen! I jakt etter råere lyd, lurer jeg fælt på hva som må gjøres for å få den karakteristiske "spool-up lyden" når man gir på og "kvitrelyden" når man slepper opp gassen på f.eks S2 (med 3B motoren). Har en bekjent som en litt vassere S2 (også 3B) enn meg, men har fortsatt ikke gjort noe annet enn å ha datasprut og høyere turbotrykk (0,9bar) sier han, og den "kvitrer" bare han såvidt pumper litt med gassen! På min, som er helt original, "hardware" messig (chip og justert turbotrykk til ca 0,9bar også) så hører jeg nesten ikke turbo'n i hele tatt, og det bare "whosj"er når jeg slipper opp gassen... HVA MÅ JEG GJØRE?! ;-) Siter Owner of: -93 Audi S2 2.2 -85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl) -83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned) -83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danna Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Jeg har også denne kvitrelyden på golfen min. Bruker stort sett Audi S deler som turbo og wastegate. Har TurboXS RFL dump, og luftfilter. Nok ladetrykk, så kvitrer det vel :) Siter - 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Ellingsen Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Jeg kjører med K&N Greenfilter, hjelper egentlig ikke noe særlig, bortsett fra den litt kjedelige "whoosj" lyden... Må bestille ny og grommere wastegatefjær før jeg kan skru opp mer trøkk, klarer ikke mer den jeg har nå, er blitt litt slapp med tiden siden -93! Hehe! Hvor mye trykk kjører du rundt med da? Hører ikke turbo'n min lade noe særlig heller, er så stille nedi der! :-( Vil så gjerne høre turbo godt også! Edit: Skal vel ikke trenge en dumper for å få en slik lyd? Da han jeg kjenner ikke har dumper (bare ny resirk), og jeg har original resirk... Siter Owner of: -93 Audi S2 2.2 -85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl) -83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned) -83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 stram dumpventilen din til maks, slik at trykket slår tilbake i turboen. Da får du slik kvitre/plystre lyd når du girer, slipper gassen osv. PS: å slå trykket tilbake i er ikke sunt for turbon. Det vil forminske levetiden ganske drastisk Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Prøv jamex sitt sportsluftfilter, da vil du få en kjempefin ladelyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Hjelper ikke å stramme dumpen da original audi dump av plast ikke har noen justeringer Wosj lyden du beskriver er et tegn på at den faktisk fungerer, i motsetining til de fleste andre 20vt Det du må gjøre er å ta den av og plugge igjen hullene. ingen stor opperasjon og da vil du få kvitre lyd i massevis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danna Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Kjører på 1.3 i ladetrykk.. Siter - 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Hjelper ikke å stramme dumpen da original audi dump av plast ikke har noen justeringerWosj lyden du beskriver er et tegn på at den faktisk fungerer, i motsetining til de fleste andre 20vt Det du må gjøre er å ta den av og plugge igjen hullene. ingen stor opperasjon og da vil du få kvitre lyd i massevis tenkte han hadde ventil jeg. My bad.... uansett vil ikke jeg anbefalle det Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Både jeg og noen kompiser kjører uten dump og vi har aldri opplevd noe problem med det. Jeg selv er på 3 året. Men på en annen side så koster en brukt original S2 turbo mindre enn en ny turboxs dumpventil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Det man må tenke på er att denne kvitre lyden skal ut ett sted, og det er luft filteret, så hvor åpnere luftfilteret er hvor mer lyd blir det. Luftfilterets plassering har også mye og si på lyden.. Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 kjøp ny resirk og stort åpent konfilter... da kvitrer nok dompapen din! Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 kjøp ny resirk og stort åpent konfilter... da kvitrer nok dompapen din! En resirk vil vell ha samme funsjon som dump bare att den er "lydløs" og att det orignalt går en slange fra denne ventilen inn i luftfilter boksen, men nå som han har kon-filter så er vell denne slangen fjernet. Fjern heller resirken og kjør all ladeluft-retur igjennom turbo... Ikke godt for turbo nei, men godt for ørene birthday Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 kjøp ny resirk og stort åpent konfilter... da kvitrer nok dompapen din! Feil! Dette er tydligvis et vanskelig tema kvitrelyden kommer av at man ikke har en fungerende dumpventil, dvs en vei å sende lufta når man lukker gasspjeldet. Da slår luften fram og tilbake gjennomturboen som prøver å presse lufta mot gasspjeldet. Da vil man også få et trykkhopp mellom turbo og gasspjeld som kan ta livet av diverese slangekoblinger og intercooler. Om man vil ha "kvitre" lyden så plukker man vekk dumpventilen og lar luften gå fram og tilbake gjennom turboen ved gasslipp Om man vil ha "wosj" lyden så må man ha en dumpventil som luften kan sirkulere gjennom, derav "wosj" Begge disse alternativene er tildels avhengig av å ha åpent luftfilter som slipper igjennom lydene som luften lager. Unntaket er åpen dumpventil hvor luften blir slippet i friluft, men det er ikke å anbefale såfremt man ikke har bygget om til datasprut og mapsensor grunnet at oppmålt luft blir slippet i friluft mens hjernen til bilen pøser på med bensin for denne luften ettersom den ikke veit at luften bare blir borte. Da vil bilen gå veldig fett og fuske litt i noen millisekunder etter gasslipp. Det vil antakeligvis komme en liten svart røykdott og om du er veldig heldig et lite smell i potta grunnet all bensinen som blir pøst inn i motoren Puh... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 Feil! Dette er tydligvis et vanskelig tema kvitrelyden kommer av at man ikke har en fungerende dumpventil, dvs en vei å sende lufta når man lukker gasspjeldet. Da slår luften fram og tilbake gjennomturboen som prøver å presse lufta mot gasspjeldet. Da vil man også få et trykkhopp mellom turbo og gasspjeld som kan ta livet av diverese slangekoblinger og intercooler. Den kommer vell ikke akkurat direkte av att man ikke har en fungerende dumpventil da, kommer jo for det meste om ikke dumpventilen slipper ut overladings luft eller om du ikke har dump ventil i det hele tatt. Nå som min forige turbo bil hadde orginalt med turbo så var denne bilen også uten dumpventil eller avlastnings ventil/resirk osv, i tillegg hadde denne bilen påmontert orginalt luftfilter med box og den kvitret ganske så forsiktig på 0.5bar (colt turbo) Men med ett KD konfilter og ett trykk på 0.8 så var det ikke så veldig vanskelig og legge merke til lyden om jeg kjørte, Men noe kvitre lyd lik storgutta med skyline, supra osv var det desverre ikke :( Hadde forresten ikke noe problem med diverese slangekoblinger og intercooler selv med ett lade trykk på 1bar :) Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
error Skrevet November 10, 2005 Rapporter Share Skrevet November 10, 2005 jeg har ikke dump ventil på min a4 turbo. kun stort åpent luft filter. å det kvitrer kan jeg love.. så da er ikke min dump ventil (som jeg ikke har) ødelagt?! :) Det er det eneste du trenger Siter '97 Audi A4 Turbo Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.