Gå til innhold

Problemer med 240GL (B230K)

Ranger emnet


Kalle240

Anbefalte innlegg

Kjørte bilen ned til jobb i dag tidlig, og alt fungerte helt fint. Men da jeg skulle ta igjen bilen i halv fire tida, var den ikke helt seg selv. Den rykker veldig ved gasspådrag. Går rent på tomgang. Har skiftet luftfilter, plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk, uten at dette hjalp noe. Hva kan det da være? Har gått gjennom alt av slanger, og ingenting er i stykker eller har hoppet av. Kan det være så enkelt som kondens? Har vært veldig vått og fuktig i været de siste dagene. Men i løpet av dagen idag, har det slått om til kaldere og tørrere vær.

 

Bilen er en 87mod 240GL med B230K motor.

Har hørt mye jalla om disse motorene, med problem-gassere og liknende. Men kan det skje sånn helt plutselig i løpet av noen timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange ting, du nevner selv kondens. En annen sak er at denne motoren har svinghjulssensor som før eller seinere vil svikte, og den svikter ofte gradvis - men helst etter at du har kjørt motoren varm. (Sviktende svinghjulssensor testes lettest ved å skifte den ut med en ny, ca. 400 kr på Volvo.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bilen ned til jobb i dag tidlig, og alt fungerte helt fint. Men da jeg skulle ta igjen bilen i halv fire tida, var den ikke helt seg selv. Den rykker veldig ved gasspådrag. Går rent på tomgang. Har skiftet luftfilter, plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk, uten at dette hjalp noe. Hva kan det da være? Har gått gjennom alt av slanger, og ingenting er i stykker eller har hoppet av. Kan det være så enkelt som kondens? Har vært veldig vått og fuktig i været de siste dagene. Men i løpet av dagen idag, har det slått om til kaldere og tørrere vær.

 

Bilen er en 87mod 240GL med B230K motor.

Har hørt mye jalla om disse motorene, med problem-gassere og liknende. Men kan det skje sånn helt plutselig i løpet av noen timer?

 

Nå har det seg sånn at det er sånn en volvo oppfører seg når den er kald... så er min de første minuttene jeg kjører med den... det første krysset jeg skal ut i, må jeg gi litt mer gass når motoren er kald... Og ja, det kan ha noe å si at motoren er blitt litt "rå" hvis det har regna hele dagen.... Ta det pent de første minuttene til motoren er biltt varm

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg går ut ifra at du har såppass peiling at du vet hvordan motoren oppfører seg når den er kald og at dette ikke er vanlig når den er kald! :) Jeg har akkurat samme bilen og motoren selv, men mitt problem er vel litt lignende, eller kansje litt liknende symptomer. Den kveles av og til i bratte nedoverbakker, eller ved litt harde oppbremsinger, hvis jeg trår inn clutchen, men hvis ikke blir den veldig ujevn og rykker en del. Men har vel neppe samme årsak! ;) Men siden dette er en forgasser-motor så er det slik den vil oppføre seg når den er kald, og jo kaldere det er i lufta, jo værre er den, så hvis den ikke er helt varm så er det vel "slik det skal være"....i alle fall ganske vanlig tror jeg! ;) (Drittmotor forresten, skal skyte min når jeg får råd til ny! :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg går ut ifra at du har såppass peiling at du vet hvordan motoren oppfører seg når den er kald og at dette ikke er vanlig når den er kald! :) Jeg har akkurat samme bilen og motoren selv, men mitt problem er vel litt lignende, eller kansje litt liknende symptomer. Den kveles av og til i bratte nedoverbakker, eller ved litt harde oppbremsinger, hvis jeg trår inn clutchen, men hvis ikke blir den veldig ujevn og rykker en del. Men har vel neppe samme årsak! ;) Men siden dette er en forgasser-motor så er det slik den vil oppføre seg når den er kald, og jo kaldere det er i lufta, jo værre er den, så hvis den ikke er helt varm så er det vel "slik det skal være"....i alle fall ganske vanlig tror jeg! ;) (Drittmotor forresten, skal skyte min når jeg får råd til ny! :p )

Drittmotor? ja, ok. Kjøper den av deg jeg da!

Godt å se at folk har greie på hva de snakker om!

 

Har dere sjekket om det er nok olje på gasseren da? En vanlig "feil" på Volvo motorer det. Og om jeg ikke husker feil, så sitter det vel Pierburg på 230K motorene? Sjekk i såfall oljenivået.

 

Glenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse motorene sitter det solex-cisac gasser med helvetes mye vacuum-styringer og drit. Prøv å fyre av startgass rundt alle disse gule, grønne, hvite etc. slangene og hør om turtallet stiger. Gjør det det så har du vacuum-lekk. Kondens i bensina er en annen mulighet. Prøv kondens fjerner. Jeg hadde en sånn motor selv og de skal IKKE gå ujevnt selv om de er kalde og går på choke. Tviler på at det er knock-sensoren v/svinghjulet som streiker men alt er mulig. Sant at det kan være mye kødd med disse motorene men så lenge alt er i orden så er de go`som gull. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittmotor? ja, ok. Kjøper den av deg jeg da!

Godt å se at folk har greie på hva de snakker om!

 

Har dere sjekket om det er nok olje på gasseren da? En vanlig "feil" på Volvo motorer det. Og om jeg ikke husker feil, så sitter det vel Pierburg på 230K motorene? Sjekk i såfall oljenivået.

 

Glenn.

Jeg har vel Pierburg, gulkork-gasser.. er det som er på B23A mener jeg..

så det er den solex-tingen på b230k..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Solex Cisac forgasser på B230K motoren. Og det er IKKE noe olje som skal fylles på denne forgasseren, så som du sier GlennK "Godt å se at folk har greie på hva de snakker om!"! ;) Og den har MASSE vakum-slanger, som kan begynne å lekke! Til nå har omtrent ALLE jeg har pratet med også sagt at dette er en relativt "dårlig" motor. Er en del fusk med den!

 

Og til det du sier Kimosabi: ALT er vel godt som gull så lenge det er i orden? Er det ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scb: Problemet forekom ikke bare ved kald motor. Kjører cirka. 8 mil til jobben hver dag, og motoren burde være varm da. well

 

Fant ut at sikring nr.13 som styrer blinklys og varmstartsventilen var gåen. Bytta denne, og vips!! Motoren går som ei klokke.

 

Er sant at det er jævli mye vakuumslanger og klokker på denne motoren, og kan være ett helvete å feilsøke når noe er gæli. Men en drittmotor er det ikke. Godt drag og bensingjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

limet: Hvor mye må byttes av tenningsystemet? Fordeler og coil? Er det bare å skru ut fordelerhuset i K-motoren, og sette i det i fra A motoren? Hørtes gjerne litt for enkelt ut, men jeg har jo ikke peiling.

Og hva gjorde du med den mye omtalte bensinkuttventilen som K-motoren er utstyrt med? Har en komplett B23A motor stående, som jeg kunne tenke meg å ta tenningssystem og forgasser fra. Slik at man slipper alle de klokkene og slangene. Liker ett rent og oversiktelig motorrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår