Gå til innhold

Lynol i bensinen

Ranger emnet


realace

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har 5x500liter med xylene, hvem vil kjøpe :D :P

 

hmm... er det 1-tert-Butyl-3,5-dimethyl-2,4,6-trinitrobenzene???

hvorfor i all verden har du 2000liter med det?

Ble litt interisert i å vite hvorfor se..

 

Faktisk vil dette fungere som et middel for å hindre tenningsbank, kan kjøre med høyere kompresjonuten at bensinblandingen vil selvantenne, men det er helseskadelig.. hehe. (Dødelig dose (svelging) av xylen er antatt å være 50-500 mg/kg.)

 

 

PS: les dette:

http://logichem.netpower.no/verneblad.aspx?iId=16803

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror neppe dette funker no nevneverdig bra.har også hørt at møllkuler skal være oktanforhøyende men....

Kjøp heller oktanbooster.

 

Har lest en del om tester og diskusjoner om dette i USA. Realiteten av tester er at "octanbooster" ikke høyner oktantallet, men forandrer typen bensinen "brenner" på.

 

Eneste man sier der er at man kan bruke Lynol blanding som øker oktantallet slik at man kan presse på litt ekstra trykk uten å få problemer med tenningen. Flere oljeselskaper forklarer også dette som en mulighet for å øke oktan.

 

Til info så er Lynol i all hovedsak toulene

 

Dette er en b.l.a. en tråd om saken:

 

http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?t=2480&page=22&pp=15&highlight=toluene

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten og kjørte Panter drev kompisene mine og fylte noe de kalte 'nafta' på corvettene sine. De måtte starte på en skvett bensin, så var det bare å helle på nafta.

Selv prøvde jeg og en venn metanol med 20%(?) olje fra modellflyet mitt. Det funka ikke så bra. Ble nok litt drøy blanding.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg vet at en Honda MT5 med varmskjært stempel som klarer 45km/t i den tilstanden, gikk i rundt 80 helt i slutten av bensintanken da vi tok 50/50 mellom 95 og 30% nitroblanding til rc...

 

Blir noe helt annet å bruke metanol. Toulene skal etter mange sine meninger bare være bra for motoren i rett blanding. Metanol gir effekt men skader motoren. De fleste har vel tatt livet av en moped med å kjøre den på metanol en gang i livet, meg inkludert. Men jeg er ikke ute etter å øke effekten, men å øke oktanen til 100 som er optimalt på min bil

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke ute etter å øke effekten, men å øke oktanen til 100 som er optimalt på min bil

Nå er du inne på et tema som skifter tema. Men jeg spør for det. Jeg har også lest at 4A-GZE, en toyota-motor jeg har vurdert før er laget for japansk 100 oktan. Den krever også 100 oktan. Eller, den er iallefall optimalisert for/på 100 oktan.

 

Dengang tok jeg "doktorgrad" på MON vs RON, usa vs europa og standarder. Men jeg fant lite eller ingenting om Japan og hva slags standarder de har. :confused:

Konkret lurer jeg på flg; Er JDM 100oktan = euro 100 oktan? Eller blir det 95-98?

Håper du skjønte spørsmålsstillingen :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du inne på et tema som skifter tema. Men jeg spør for det. Jeg har også lest at 4A-GZE, en toyota-motor jeg har vurdert før er laget for japansk 100 oktan. Den krever også 100 oktan. Eller, den er iallefall optimalisert for/på 100 oktan.

 

Dengang tok jeg "doktorgrad" på MON vs RON, usa vs europa og standarder. Men jeg fant lite eller ingenting om Japan og hva slags standarder de har. :confused:

Konkret lurer jeg på flg; Er JDM 100oktan = euro 100 oktan? Eller blir det 95-98?

Håper du skjønte spørsmålsstillingen :)

 

 

:cool: Jeg vet det at de på shellstasjonene i tyskland der er Vpower 100 oktan rart det ikke er det i norge med tanke på at de lover bedre aks og renere forbrenning. etter hva jeg vet så vil jo en bil med bankesensor gå bedre på 100 oktan for da kan den ha høye tenning og da får renere gange, men i norge er jo vpower bare 95 oktan. Hørte også noe om at shell norge mente at norske biler ikke tåler 100 oktan men men. Noen om vet ???

91" volvo 940 Bruksvogn 533000 km 75" volvo 242 sladde vogn 75" volvo 242 langtidsposjekt 72" volvo b57 buss

86" volvo 745

Proud member of Volvo Skrensærlag :)

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cool: Jeg vet det at de på shellstasjonene i tyskland der er Vpower 100 oktan rart det ikke er det i norge med tanke på at de lover bedre aks og renere forbrenning. etter hva jeg vet så vil jo en bil med bankesensor gå bedre på 100 oktan for da kan den ha høye tenning og da får renere gange, men i norge er jo vpower bare 95 oktan. Hørte også noe om at shell norge mente at norske biler ikke tåler 100 oktan men men. Noen om vet ???

 

Er vel nettopp dette som blir problemet. Tror dem tenker på turbo motorer ol. Kan jo skru opp trykket mye mere før man får tenningsbank. Evt kjøre med høyere grundkompresjon og overlanding fordi bensin blandingen ikke selvantenner.

 

 

Det er noe som kalles optimalt arbeidstrykk på en motor, og en vanlig bil med 9:1 i kompresjon vil ikke yte noe bedre selv om oktanen høynes. men hadde den derimot hatt 10:1 så ville en tjent på det i den forstand at den tenningsbanken man har forsvinner, og man føler at motoren går bedre. Men om man kjører på 95 oktan og 10:1 i kompresjon er det ikke alltid en merker tenningsbank. Men det kjennes på ytelsen da motoren må jobbe mot seg selv...

 

En annen grunn til at det ikk markedsføres 100oktan i norge, (det selges faktisk 105 oktan, men en får det ikke på hverdagspumpa på Esso'n) er at det vil ligge mye høyere i pris enn 98 oktan. Om med de avgiftene i har i landet så tviler jeg at folk er villige til å betale 1 kr mere for liter'n.. Samt at det ikke blir så store markedet for det. Hvor mange er det som kjører trimma bil i Norge? sånn i prosent.. ikke særlig mange..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fant lite eller ingenting om Japan og hva slags standarder de har. :confused:

Konkret lurer jeg på flg; Er JDM 100oktan = euro 100 oktan? Eller blir det 95-98?

Håper du skjønte spørsmålsstillingen :)

Såvidt jeg har skjønt bruker Japan samme måten å oppgi oktantallet på som oss Europeere, altså RON, eller Research Octance Number. Er stortsett bare USA som på død og liv MÅ ha sin egen standard på absolutt alle tenkelige felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår