Gå til innhold

Lynol i bensinen

Ranger emnet

realace

Anbefalte innlegg

Jeg har 11,5:1 i komp. Har ikke fått kjørt den enda, så aner ikke åssen den takler 95 og 98 oktan. Hvis det er noe problem da.. Har ikke finni ut hva oktan den "må" ha heller. Skummelt :D
Hvis du har lengre kammer,så er ikke høy komp noe mas.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du har lengre kammer,så er ikke høy komp noe mas.. :)

Korrekt! Lang durasjon og aggressiv timing senker "cranking"-trykket og den dynamiske kompresjonen på lavere turtall. Derimot, på høyere turtall derimot vinner du tilbake alle hestene du "mistet" der nede grunnet at kammene kommer opp i sitt "sweet spot"; både den dynamiske kompresjonen og den volumetriske effektiviteten stiger. Men med 11,5:1 i statisk kompresjonsforhold vil jeg nok anbefale minimum åttånitti' blyfri, i fall bankesensoren skulle finne noe galt med forbrenninga på høyere turtall og stille tilbake tenningstidspunktet - i så fall er du tilbake på "square one" hva gjelder motoreffekt. Når dét er sagt - fra hva jeg har sett ser det ut til at detonasjon har lettere for å oppstå på lavere turtall, men dette er selvfølgelig individuelt fra motor til motor.

Bensinen, eller drivstoffets oktantall trenger bare være akkurat høyt nok til at det ikke begynner å detonére før du er oppe på BMEP, eller Break Mean Effective Pressure. Dette kalles også sylindertrykk på godt Norsk. Idét du har oppnått maksimalt sylindertrykk uten detonasjon er det umulig å få motoren til å yte bedre akkurat her (forutsatt at dette maksimale sylindertrykket oppstår omentrent 12-15 grader etter øvre dødpunkt. Oppstår BMEP før dette er det noen hester å hente på å stille tenningstidpunktet tilbake noen grader slik at man får flyttet BMEP tilbake til de magiske gradene etter øvre dødpunkt. Grunnen til dette skal være at veiva og rådene står i en posisjon til å videreføre mest mulig dreiemoment til hjulene uten at alt for mye sylindertrykk havner ut eksosventilen noen grader senere).

OT: Hei hei, Bjørn! Nice 2 C U ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Lang durasjon og aggressiv timing senker "cranking"-trykket og den dynamiske kompresjonen på lavere turtall. Derimot, på høyere turtall derimot vinner du tilbake alle hestene du "mistet" der nede grunnet at kammene kommer opp i sitt "sweet spot"; både den dynamiske kompresjonen og den volumetriske effektiviteten stiger.

OT: Hei hei, Bjørn! Nice 2 C U ;)

Hei hei Øyvind... lange kammer senker den dynamiske kompresjonen over hele turtallet. Det man vinner på topp (hvis alt er riktig) er bedre tuning. VE% går opp. Kammen trenger bare åpne kjapt nok til at ventil-løftet tilsvarer kvadratet av ventildiameteren ved 76 grader ATDC,hvis den på dette løftet flower "nok" og fort nok (peak intake velocity tilsvarer 600ft/s) så har man 100% VE... Åpner kammen til dette punktet OG portens minimumsareale er riktig OG flow'en er si 20% mer enn den "trenger" for sitt maksimale "peak power rpm"...da prater vi om 120% VE.....dette er da forutsatt at Wave tuning'en er optimal,seff. :) Men,detta er OT... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Øyvind... lange kammer senker den dynamiske kompresjonen over hele turtallet. Det man vinner på topp (hvis alt er riktig) er bedre tuning. VE% går opp. Kammen trenger bare åpne kjapt nok til at ventil-løftet tilsvarer kvadratet av ventildiameteren ved 76 grader ATDC,hvis den på dette løftet flower "nok" og fort nok (peak intake velocity tilsvarer 600ft/s) så har man 100% VE... Åpner kammen til dette punktet OG portens minimumsareale er riktig OG flow'en er si 20% mer enn den "trenger" for sitt maksimale "peak power rpm"...da prater vi om 120% VE.....dette er da forutsatt at Wave tuning'en er optimal,seff. :) Men,detta er OT... :)

Tenkte du her på Valve Curtain Area; altså arealet av ventilens omkrets ganget med ventilløftet, eller er jeg ute og sykler tur? Videre legger jeg til at jeg må bøye meg i støvet. Jeg ser at jeg ennå har mye å lære; og det er dette som gjør motorteori så uendelig interressant! ;)

Ontopic:

Ja, jeg tror Lynol kan virke bra som oktanbooster, men å tro gjør man i kirka har jeg hørt snakk om. En får teste og se - det værste som kan skje er jo at motoren går langt åt H... Iflg. databladet inneholder Lynolen bare Ethanol, Toulene og n-butylacetat; og fra hva jeg har skjønt er verkent Toulene eller Ethanol farlig for en motor, mens n-butylacetat er jeg slett ikke klar over hva er. En burde kanskje ta det sikre fòre og nøye seg med kombinasjonen(e) bensin, Ethanol og Toulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du her på Valve Curtain Area; altså arealet av ventilens omkrets ganget med ventilløftet, eller er jeg ute og sykler tur? Videre legger jeg til at jeg må bøye meg i støvet. Jeg ser at jeg ennå har mye å lære; og det er dette som gjør motorteori så uendelig interressant! ;)
Ja,man skal oppnå et ventilløft tilsvarende ventildiameteren/4 ved 76 grader ATDC,dette gir det et gitt "Valve Curtain Area" som man da kan regne ut portens optimale størrelse i relasjon til ventildiameteren fra. :)

Ontopic:

Ja, jeg tror Lynol kan virke bra som oktanbooster, men å tro gjør man i kirka har jeg hørt snakk om. En får teste og se - det værste som kan skje er jo at motoren går langt åt H... Iflg. databladet inneholder Lynolen bare Ethanol, Toulene og n-butylacetat; og fra hva jeg har skjønt er verkent Toulene eller Ethanol farlig for en motor, mens n-butylacetat er jeg slett ikke klar over hva er. En burde kanskje ta det sikre fòre og nøye seg med kombinasjonen(e) bensin, Ethanol og Toulene.

Toulene har vel et oktantall (R+M)/2 på 117 mener jeg (eller var det 114?) og brenner omtrent like raskt som 95...den høyere oktanen senker ikke flammehastigheten i samme grad som endel typer racingbensin gjør. Etanolen er vel korrosiv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toulene har vel et oktantall (R+M)/2 på 117 mener jeg (eller var det 114?) og brenner omtrent like raskt som 95...den høyere oktanen senker ikke flammehastigheten i samme grad som endel typer racingbensin gjør. Etanolen er vel korrosiv...?

Flere snakker om å tilsette litt isopropanol sammen med toulene. Mener dette var for å forandre egenskapene på flammen..

Vel, har en gammel plenklipper stående i garasjen. skal prøve ut litt miks på den i vinter å se om den får noen skavanker

Forøvrig så er min intr. grunnet at jeg har brukt mye penger på oktanboostere kjøpt i butikken for bruk på banedager. I god tro på at disse virkelig øker oktanen til rundt 100 slik for å motvirke bank. Når disse ikke tydeligvis gjøre dette så må jeg se etter andre alternativer. Hvis Lynol gjør en slik bra jobb som folk påstår så er det greit for meg og jeg går heller over til dette..

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel som forklarte det meste...

http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene.html

"Q: How much toluene should I use per tank of gas?

A: Octane ratings can be very easily calculated by simple averaging. For example, the tank of an Audi A4 1.8TQ is 15.6 gallons. Filling it with 14.6 gallons of 92 octane and 1 gallon of toluene (114 octane) will yield a fuel mix of:

(14.6 * 92) + (1 * 114) / 15.6 = 93.4 "

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel som forklarte det meste...

http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene.html

"Q: How much toluene should I use per tank of gas?

A: Octane ratings can be very easily calculated by simple averaging. For example, the tank of an Audi A4 1.8TQ is 15.6 gallons. Filling it with 14.6 gallons of 92 octane and 1 gallon of toluene (114 octane) will yield a fuel mix of:

(14.6 * 92) + (1 * 114) / 15.6 = 93.4 "

Mvh

Har lest litegranne på den siden tidligere. Husk bare at oktantallene som oppgis på den siden er etter den lavere, Amerikanske ROZ-standarden. Deres 93-oktan skal etter det jeg har hørt tilsvare vår 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk amrikanere som måler i miles og tommer.

Men tilbake til tema ja, toulene kan kjøpes i fat hos sande gård her på jæren. husker ikkje prisen helt, men var ikkje så galt.

Toulene øker oktanen i den bensintypen du tilsettet det med 1.2 oktan pr tilsatt 10%så kjøred du på 50/50 med 98oktan og toulene så får du 104 oktan.

Formel 1 bilene kjørte i sin turbo kariere tid med 90% toulene og 10% med et "ikkje" stoff som ikkje gjore noen ting, pga reglene sa at de fikk kjøre på max 90% toulene.

Men tilbake til topic, ha annet er det i lynolen da utenom toulene, må foresten bli jævli dyrt å fylle lynol på tanken.

Står forsåvidt 400 liter Toulene i verkstaden våres, og det funker det kan en kompis av bekrefte.

Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Hei Bjørn, er du her og?]

Det er vel en grense for hvor mye Toulene/Xylene som kan brukes? Virker som om 10-15% er det de fleste bruker, selv om jeg har lest om de som kjører 25-30%.

I tillegg er ikke X/T akkurat snill på bensinslanger. Jeg må selv bytte ut alle slangene på min bil før jeg tør kjøre på X/T.

Noen som har literprisen på X/T?

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 50/50 blanding han som har toulenen stående hos oss, var på en Lightning truck, benket 700hk på svinghjulet, så det er ikkje noen problem å kjøre et blandings forhold på 50/50.

Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grense for hvor mye Toulene/Xylene som kan brukes? Virker som om 10-15% er det de fleste bruker, selv om jeg har lest om de som kjører 25-30%.

I tillegg er ikke X/T akkurat snill på bensinslanger. Jeg må selv bytte ut alle slangene på min bil før jeg tør kjøre på X/T.

Ifølge linken jeg la inn ovenfor så er det i hovedsak metanol/alkohol blandinger som er korrosivt på systemet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 50/50 blanding han som har toulenen stående hos oss, var på en Lightning truck, benket 700hk på svinghjulet, så det er ikkje noen problem å kjøre et blandings forhold på 50/50.

Umek

Eldre F1 biler brukte rundt 84% og bremset rundt 1000hk pr L motor.. Ganske imponerende igrunn..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Visste ikke at du var her derimot.. :)

Special Tool fra Rennlist kjører 40% toulene/60% 94oct( RON 100) i 951'en sin,fast,24/7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider