Gå til innhold

Basskasse, hvilken model er best?

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal snart montere 2 x 10" i bilen min.

Men lurer på hvordan det er normalt å bygge denne type kasse.

 

5fdc78d7.jpg[/img]

 

Den Første blir vel lettest.

Skal bruke 2.2cm spon og 2.2 mdf utvendig.

Hvor mange Grader bør veggene være?

`

tips = :D

 

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på om det blir veldig vanskelig å sette i sammen kassa om det skal være så mange kanter etc på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forklare hvorfor, Rizla! :)

 

Sikkert ikke samme grunn som deg, men samme anbefaling har jeg likevel: Personlig har jeg en liten smule forakt mot høyttalere plassert mot seteryggen, da det strider mot min personlige overbevisning! Dette er simpelthen pga utfasingen som oppstår. Man kan til en viss grad begrense det med å "tette" rundt høyttalerne, så minst mulig lyd slipper bakover i bilen og kommer i motfase med det opprinnelige signalet når den blir reflektert igjen, men jeg er fan av å gjøre ting enkelt - og bra - med en gang, jeg da.

 

Så jeg ville definitivt bygget med høyttalerne bakover, uansett bil. Dette er basert på egne erfaringer, og målinger utført av en seriøs, erfaren bilstereoinstallatør i USA. Husker ikke hvor jeg fant saken, men jeg har linket til den tidligere her. Kan ikke huske at noen diskuterte med måleresultatene hans når jeg linket til dem, men kan jo hende folk er uenige.

 

Problemet er ofte at folk ikke prøver før de bygger, og dermed er overbevist om at det de bygger er best - uten å ha prøvd noe annet. Og da kan man jo få en vekker når man skulle komme ut for noen med en annen løsning som er lettere og spiller bedre. Men, men. Smak og behag! :)

 

Min personlige mening er hvertfall BAKOVER med elementene.

 

NB: Dette er sett fra et amplitudemessig synspunkt, altså hvor MYE lyd du vil ha fra høyttalerne. Ut ifra hva jeg merker er lydkvaliteten tilnærmet lik uansett, men når man har høyttalerne vendt forover vil man teoretisk få mer av lyden "direkte" fremfor "all" lyd reflektert av bakveggen i bilen. Så har man ører til det, kan man kanskje høre forskjell på de to situasjonene (annet enn at det spiller høyere med høyttalerne bakover). Og en annen ting, er at for de fleste vil det nok spille "høyt nok" med høyttalerne forover også. Men jeg kan bare ikke ha et stereoanlegg i bilen, hvor jeg irriterer meg over installasjonen når jeg skrur opp - og vet det kunne spilt høyere! :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMMA har jeg ikke mye peiling på! :)

 

Derfor jeg nevnte at det kan hende lyden blir bedre med kassen forover, men at jeg personlig ikke hører forskjell når det kommer til SQ.

 

SPL, derimot - bakover! :)

 

Du tar nok feil her.. Får mest trykk ved å spille fremover :) alle trunkpounders med gode resultater har kassa spillende fremover med svær port.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal snart montere 2 x 10" i bilen min.

Men lurer på hvordan det er normalt å bygge denne type kasse.

 

5fdc78d7.jpg[/img]

 

Den Første blir vel lettest.

Skal bruke 2.2cm spon og 2.2 mdf utvendig.

Hvor mange Grader bør veggene være?

`

tips = :D

 

MVH Tom

 

Først ett spørsmål tilbake:

Hvorfor dobbel vegg?

 

Som du ser over her er det mange kloke hoder i sving, jeg vil bare kommentere noen av dem og dine spørsmål.

Du spør om hvor mange grader du skal ha på kassa.

Vel det er ett fett, fordi; et basselement som spiller via et delefilter, satt med lavpass under 100Hz, er ikke å betrakte som en retnings-spillende enhet.

Et basselement er ikke noe annet enn en elektromekanisk innretning som er laget for å flytte luft.

Når denne luftpumpa beveger seg så sakte som den gjør er trykket nesten like stor bak på kassa som rett foran elementet.

Å la bassene spille bakover i en sedanbil er et sjansespill som meget sjelden fører til noe som har med musikk å gjøre.

Alt i alt vil jeg si at Gravstein sitt forslag er av det bedre.

Betingelsen er selvfølgelig at det er tett mellom kupee og bagasjerom.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ett spørsmål tilbake:

Hvorfor dobbel vegg?

 

Som du ser over her er det mange kloke hoder i sving, jeg vil bare kommentere noen av dem og dine spørsmål.

Du spør om hvor mange grader du skal ha på kassa.

Vel det er ett fett, fordi; et basselement som spiller via et delefilter, satt med lavpass under 100Hz, er ikke å betrakte som en retnings-spillende enhet.

Et basselement er ikke noe annet enn en elektromekanisk innretning som er laget for å flytte luft.

Når denne luftpumpa beveger seg så sakte som den gjør er trykket nesten like stor bak på kassa som rett foran elementet.

Å la bassene spille bakover i en sedanbil er et sjansespill som meget sjelden fører til noe som har med musikk å gjøre.

Alt i alt vil jeg si at Gravstein sitt forslag er av det bedre.

Betingelsen er selvfølgelig at det er tett mellom kupee og bagasjerom.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Først må du nok forstå hva jeg mener før du "retter" meg :P

 

Først det med gradene: Om det blir for mange grader på skråveggen vil jo basserne spille rett mot hverandre, kanskje ikke den BESTE løsningen!?!?

Da vil jo luft trykket fra den ene kødde med den andre???!!!!

Som du selv sier: """ Et basselement er ikke noe annet enn en elektromekanisk innretning som er laget for å flytte luft """"

 

Å til dobble vegger: spon innvendig = mindre "støy" enn mdf om du ikke viste det. Og når jeg bygger med 22mm spon innvendig og 22mm mdf utvendig, så vil kanskje ikke kassa gi etter for trykket?!?!?!

 

Å tett mellom kassa og baksettet skal det være. Men det var jo ikke det jeg lurte på her :)

 

Det jeg lurte på var hvilken av modelene som var mest normal (som flest brukte) Kanksje noen har noen bilder av denne løsningen? Bare tenkte på om det ble "mange" deler, så ville kassa kanskje ikke være like "robust" og kanskje veldig vanskelig å bygge? (tror nok jeg skulle ha klart det fint da men)

 

Bassen i bilen min skal stå framover.

 

Men uansett... takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt velge begge disse alternativene, eneste forskjellen er jo at den ene kassa her ett kammer og den andre har to. Spiller ingen rolle så lenge du kjører bassen i mono. Det at du har en slik vinkel på kassa gjør den ikke mindre stabil enn om den var firkantet, bare bruk godt med lim. Det å bruke dobbel plate er ikke nødvendig, da er det mye bedre å bruke en tykkere plate. Det med spon og mdf's egenresonanse vil du aldri merke noe til i den kassen. Egenresonanse er aldri noe problem så lenge kassa er stiv nok og det oppnår du ved å bruke tykkere mdf, f.eks 30-40mm.

 

Lykke til med kasse bygging, blir sikkert bra unasett hvem av disse løsningene du går for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt velge begge disse alternativene, eneste forskjellen er jo at den ene kassa her ett kammer og den andre har to. Spiller ingen rolle så lenge du kjører bassen i mono. Det at du har en slik vinkel på kassa gjør den ikke mindre stabil enn om den var firkantet, bare bruk godt med lim. Det å bruke dobbel plate er ikke nødvendig, da er det mye bedre å bruke en tykkere plate. Det med spon og mdf's egenresonanse vil du aldri merke noe til i den kassen. Egenresonanse er aldri noe problem så lenge kassa er stiv nok og det oppnår du ved å bruke tykkere mdf, f.eks 30-40mm.

 

Lykke til med kasse bygging, blir sikkert bra unasett hvem av disse løsningene du går for:)

 

Det skal se ut som 2 kasser :P

Litt lite bilde :)

40mm mdf... Viste ikke at det fantes engang :P

Skal høre etter med noen imorgen.. pris etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet som eg viste hvordan kassa står var den beste løsninga

i en Opel rekord 86mod. Forutsettninga for den løsninga der er jo att det må

vere tett runt kassa så mesteparten av trykket går frem i coupe`n.

 

Ikke det att eg er noen ekspert på området men det var det som var

best lyd messig(tryk) i Rekorden.

 

offtopic:

Skall til å bygge kasse i en Manta nå og da grubler eg litt.

Ligger jo en 40-50liters bensin tank(orginalt) mellom seteryggen og

Bagsjeromett !

 

litt diskusjon er vell greit Lector ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår