Gå til innhold

Basskasse, hvilken model er best?

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

Det bildet som eg viste hvordan kassa står var den beste løsninga

i en Opel rekord 86mod. Forutsettninga for den løsninga der er jo att det må

vere tett runt kassa så mesteparten av trykket går frem i coupe`n.

 

Ikke det att eg er noen ekspert på området men det var det som var

best lyd messig(tryk) i Rekorden.

 

offtopic:

Skall til å bygge kasse i en Manta nå og da grubler eg litt.

Ligger jo en 40-50liters bensin tank(orginalt) mellom seteryggen og

Bagsjeromett !

 

litt diskusjon er vell greit Lector ?

 

 

Diskusjon er helt greit det.. men må også få svare :)

Du har ingen mulighet til å få lyden opp gjennom hatthylla da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du nok forstå hva jeg mener før du "retter" meg :P

 

Først det med gradene: Om det blir for mange grader på skråveggen vil jo basserne spille rett mot hverandre, kanskje ikke den BESTE løsningen!?!?

Da vil jo luft trykket fra den ene kødde med den andre???!!!!

Som du selv sier: """ Et basselement er ikke noe annet enn en elektromekanisk innretning som er laget for å flytte luft """"

 

Å til dobble vegger: spon innvendig = mindre "støy" enn mdf om du ikke viste det. Og når jeg bygger med 22mm spon innvendig og 22mm mdf utvendig, så vil kanskje ikke kassa gi etter for trykket?!?!?!

 

Å tett mellom kassa og baksettet skal det være. Men det var jo ikke det jeg lurte på her :)

 

Det jeg lurte på var hvilken av modelene som var mest normal (som flest brukte) Kanksje noen har noen bilder av denne løsningen? Bare tenkte på om det ble "mange" deler, så ville kassa kanskje ikke være like "robust" og kanskje veldig vanskelig å bygge? (tror nok jeg skulle ha klart det fint da men)

 

Bassen i bilen min skal stå framover.

 

Men uansett... takker for alle svar!

 

Det var ikke noe forsøk på å rette deg, bare litt veiledning i retning av å gjøre ting enklere.

Og ikke for å være kukk her nå men å bygge basskasser trenger ingen å lære meg.

Poenget er at det at å bruke doble vegger i basskasse er waste of time.

Ja, laminering av kassevegger vil dempe resonanser, men da må først resonansene oppstå.

En basskasse spiller bare opp til ca.80 Hz og skal du dempe resonansene ved den bølgelengden der må du komme drassene med noe mer enn litt dempelim og doble 22mm vegger.

Vi snakker om bølgelengder i området 4-17 meters lengde.

En STIV basskasse er en død basskasse og stive kasser lager man lettest av single vegger av god tykkelse.

En annen ting er at kompleksiteten av dobbelvegg-konstruksjonen gjør at kassa letter blir "dårlig" laget og dermed går vinninga opp i spinninga.

En tredje ting er også at fordi dette skal i en sedanbil vil resonansene fra kassa ikke høres særlig godt inne i kupeen.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toalt enig med Dag her ja..

det skal igrunnen mye til for at en bra bygd kasse i 19mm mdf eller 22mm spon skal lage ulyder som "ødellegger" for bassen/lyden.

så bygg med 19mm mdf eller 22mm spon, de gjør samma nytten, ene er ikke bedre enn den andre, stiv heller av kassen med pinner her og der..

 

og det med å laminere mdf med spon nevnte jeg til noen her på forumet over tlf for en god stund tilbake og etter det har det vokst så stort at det slutter her med 22mm laminering...da går det over stokk og stein.

bra jeg ikke sa at det er bedre å bruke hobbyplater i furu da for å dempe mdf`en........

 

dessuten vil subber som spiller gjennom skiluka høres/kjennes finere ut enn subber som spiller bakover, men det gjelder bare i sedan.

men om dette vil spille høyere enn om subbene peker bakover er uvisst..det har vert blanda erfaringer fra det.

 

vinkelen som elementa har mot herandre spiller igrunnen liten rolle, men det bør ikke stå så nær at det ser idiotisk ut ;)

jeg har jo faktisk prøvd å vinkle subber såpass at åpningen på fronten av kassa tilsvarer åpningen på skiluka og ikke som på tegningene dine, et rom mellom subber og skiluka.

men det aller viktigste: få det 100% tett.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg har jo faktisk prøvd å vinkle subber såpass at åpningen på fronten av kassa tilsvarer åpningen på skiluka og ikke som på tegningene dine, et rom mellom subber og skiluka.

 

mvh, stig

 

Forsto ikke helt den der men ... :) bilde?

Om jeg forstår riktig så vil da subene nesten

slå mot hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subbene slå nesten mot hverandre ja. noen ganger er det ok, andre ganger helt gæli ;)

men kan vere en fordel for å få vekk det "volumet/rommet" som blir mellom subbene og åpningen på hullet.

men det er like mye for å gjøre det slik som det er mot å gjøre det..

 

hvilke subber sa du at du har sa du det...............................??

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subbene slå nesten mot hverandre ja. noen ganger er det ok, andre ganger helt gæli ;)

men kan vere en fordel for å få vekk det "volumet/rommet" som blir mellom subbene og åpningen på hullet.

men det er like mye for å gjøre det slik som det er mot å gjøre det..

 

hvilke subber sa du at du har sa du det...............................??

 

mvh, stig

 

Det blir enten soundstream van gogh , earthquake subzero eller

morel elate. Klarer ikke bestemme meg :(

 

Skal bygge inn mot sete ja.. Så det kommer jo ikke til å bli akkurat som på bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre vidt forskjellige merker med tre vidt forskjellige karakterer...

 

mvh, stig

 

Lyst til å forklare meg forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte litt...

Vil man kunne oppnå bra resultat med bandpass-kasse i en sedan da..? Ved å føre porten der skiluka er? Eller er det enklere å gå for en slik løsning som lector planlegger?

 

Porten og suben bør vel spille inn i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men en båndpass-kasse spiller vel kun igjennom porten om jeg ikke tar helt feil?

 

Edit:

Audiobahn bandpass

Bandpass prinsipp-tegning

 

ahh ok sorry :P Tenkte litt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men en båndpass-kasse spiller vel kun igjennom porten om jeg ikke tar helt feil?

 

Edit:

Audiobahn bandpass

Bandpass prinsipp-tegning

 

Om du klarer å tune en bandpas kasse til 35 - 38Hz så skulle det funke. Men det er ganske lite frekvensomeråde, den spiller kanskje opp til 60Hz om du skal unngå alt for stor "mave" i frekvenskurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår