Gå til innhold

Hva gjør en kondensator??

Ranger emnet


Mack10

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kondensator ligger å ladder seg på lave basser, men når det kommer noen kraftige basser som trenger litt mer strøm så gir kondensatoren det den trenger.. på en måte hehe..

volvo 740 turbo med borbet 9*16, chippet,filter osv.. 200+ hk

3" JT ønskes kjøpt

volvo 740TiC 87mod selges i deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye som et nytt batteri vil gjøre. Tross alt så er det der strømmen kommer fra og om kondisen blir stående og trekke strøm fra et allerede utpint batteri er ikke det noe særlig i lengden.

Begynn med oppgradering av originalkablene fra dynamo - batteri, dynamo - jord og batteri - jord. Der er det mye å hente.

Deretter bør nytt batteri vurderes før en kikker på behovet for større dynamo. Og så, når en har fått sakene så fintuna som mulig kan en god kondis hjelpe på med å få de siste prosentene av potensiell ytelse ut av anlegget.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye som et nytt batteri vil gjøre. Tross alt så er det der strømmen kommer fra og om kondisen blir stående og trekke strøm fra et allerede utpint batteri er ikke det noe særlig i lengden.

Begynn med oppgradering av originalkablene fra dynamo - batteri, dynamo - jord og batteri - jord. Der er det mye å hente.

Deretter bør nytt batteri vurderes før en kikker på behovet for større dynamo. Og så, når en har fått sakene så fintuna som mulig kan en god kondis hjelpe på med å få de siste prosentene av potensiell ytelse ut av anlegget.

joda vi er helt enig der,men en kondis gjør ikke stor annet en det jeg sier.klart at spenningen i kondisen kan ikke bli større en det du for fra batteriet.men oppgradering av kabler div.vil ikke økke kapasiteten i batteriet men bare sørge for at det du har i batteriet kommer dit det skal.men som sagt en kondis er ikke annet en et "hjelpebatteri" i et system som hjelper sterkern med at den holder spenningen oppe.ny/større dynamo vil kansje være det eneste som sørger for at du har strøm nok.en standar dynamo er i de fleste tilfeller ikke mye større en det som trengs for og forsyne det eksisterende støm anlegget i bilen.når du da starter med og monter stort anlegg,ekrstalys div andre strømtrekkende komponenter så sier det seg selv at du dat bruker av batteriet i stedet for det dynamoen klarer og lever.så mitt syn(ikke sikkert at det er rett da) er at en ny dynamo er det viktigste.for et nedtappet batteri leverer dårligere spenning og til slutt dør stømanlegget av seg selv.du kan ikke bruke mere en du lager.samme som med penger m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye som et nytt batteri vil gjøre. Tross alt så er det der strømmen kommer fra og om kondisen blir stående og trekke strøm fra et allerede utpint batteri er ikke det noe særlig i lengden.

Begynn med oppgradering av originalkablene fra dynamo - batteri, dynamo - jord og batteri - jord. Der er det mye å hente.

Deretter bør nytt batteri vurderes før en kikker på behovet for større dynamo. Og så, når en har fått sakene så fintuna som mulig kan en god kondis hjelpe på med å få de siste prosentene av potensiell ytelse ut av anlegget.

 

Helt riktig! Har en kamerat som hadde en 240 med greit anlegg i. Der blinka lysa ganske klart, selv med kondensator. Problemet løste sege med en gang han fikk inn et batteri til.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt ikke enig,strømmen kommer ikke fra batteriet,det kan ikke lage strøm.batteriet er et strømlager.selv om du setter inn et ekstra batteri,så vil det ikke hjelpe lengere en til at det er tomt det også,selvfølgelig kan det være at det holder med en større batteribank.men det er alt etter bruken.men kjører mye med høy musikk,mye lys på,mye småkjøring,mye kaldstart.så er det dynamoen din som bestemmer hvor mye strøm du har til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før man kjøper kondensator:

sjekk hvor mye strøm forsterkerene drar på full guffe..

sjekk om kablene du har klarer dette, gjør de ikke det, så bytt ut eller legg ekstra kabel. for mye kabel skader aldri.

koble til nye kabler, størst mulig :

motor~chassi / batteri~dynamo / chassi~batteri.

puss vekk all lakk/grunning ved jordingspunkt, lakk over med grunning/lakk/fett etter du har skrudd fast, dette hindrer t det vil ruste senere og lage meget dårlig kontakt....

sjekk hvor stor dynamo er, sjekk hvor mye den ladder ved tomgang og oppover.

er det mindre enn 13.8V så bytt dynamo om den er for liten(45~70A ) eller bytt børster om den er "grei/stor" nok (70~90A+)

ta en amper-test på batteriet for å se hva det tåler.. er batteriet gammelt og/eller det har vert tomt en gang (eller to) er igrunnen en gang for mye..

sjekk syren, er batteriet fullt men syren er dårlig bør det byttes ut.

 

for det er IKKE vits i å kjøpe en kondensator om ikke noe av dette ovenfor er blitt gjort.. da klatter man igrunnen bare på et ekstra problem på anlegget.

og det er jaggu godt mulig jeg har glemt noe.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm unnskyld utrykket mitt nå : tullprat !!!!

 

om du har dårlig råd og ikke kan/har råd til å skifte ut dynamo/batteri. så for all del kjøp jaffal en Kondensator !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dette vil gjøre at strømkretsen stabiliserer seg !! viktig !!!

ang kabler og sånt, velg sølvlegering, så slipper du å måtte bruke så tykke kabler !!

Først og fremst er det du som prater tull her..

 

Det første man bør gjøre er å legge opp nye jordinger mellom batteri og karosseri, og sjekke at dynamo har tilstrekkelig god jording.

 

Hva hjelper en kondensator? I det sekundet du lader ut kondensatoren må batteriet lade den opp igjen.. Ergo er det lite hjelp i den.

I mine øyne er kondensatorens oppgave å unngå for mye spenningsfall under høyt strømforbruk, basslag osv. Og ikke for at det skal slutte å blinke i hovedlysene.

Har selv aldri hatt bruk for kondensator, og da med orginal dynamo og ett batteri til 1790kr (excide maxxima 900) hvor jeg hadde 4 forsterkere tilkoblet (2 stk Kicker ZR-120, 1 stk Phoenix Gold ZX-350v2 og en RF301X..

 

En kondensator er ikke en problemløser.

 

Bare min mening.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm unnskyld utrykket mitt nå : tullprat !!!!

 

om du har dårlig råd og ikke kan/har råd til å skifte ut dynamo/batteri. så for all del kjøp jaffal en Kondensator !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dette vil gjøre at strømkretsen stabiliserer seg !! viktig !!!

ang kabler og sånt, velg sølvlegering, så slipper du å måtte bruke så tykke kabler !!

 

Du er flink til å si at folk er på jordet og alt andre sier er tullprat, men jeg synes du snakker mest tull her nå..

Å sette en kondensator er det siste i strømforsyninga i en bil! Når man har får lite strøm og dårlig kabling vil du bare få problemer med kondis.

Har selv hatt problemer med at lysene blinker. Da byttet jeg batteri til optima og ble kvitt problemet. Så kjøpte jeg dobbelt så stor monoblokk og en sub som taklet effekten og fikk problemet igjen. Vurderte ikke kondensator engang.. Løsningen var tykkere kabler fra dynamo til batteri! Har fortsatt ikke kondis i mitt annlegg da jeg ikke ser vitsen med det..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår