Gå til innhold

Tørst motor

Ranger emnet

Paperboy

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg gjorde som jeg alltid gjør når jeg får meg ny bil, -sjekker hvor mye den bruker på mila.

Så i jobbsammenheng står motoren en del på tomgang. Da jeg skulle fylle igjen i går fikk jeg nesten bakoversveis..

Jækelen har brukt 27 liter på 13 mil.

Så jeg lurer egentlig på, er det noe som kan være galt?

Han skal jo nesten ikke bruke bensin når han står på tomgang.

Har sjekka alt av væsker på den, og med untagen av den grusome radiatorvifta mi er det ikke noe som feiler den som jeg kan se.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan har du gjort målingen da? måleren er jo ikke 100% nøyaktig... eller har du kjørecomputer?

det du kan gjøre er å fylle full tank, og så kjøre til reservetanklampa lyser. da har du brukt ca 60 liter så ser du hvor mange km du har kjørt ;)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, jeg brukte langbein-metoden.

Full tank, kjøre en del mil og så se hvor mye man fyller neste gang.

Huff, for mye gass? Går det an da? just/kidding

Nja, på jobben går det mest i 1, 2 og kanskje 3-giret. Mye bremsing og kjøring igjen. Jobber som bud, vettu.

Har en liten pingle-micra som backup-bil, og den bruker knappe halvliteren på samme type kjøring, så det var derfor jeg lurte.

Vet jo at det er litt forskjell mellom en Nissan Micra og en Vectra 2.0i, men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ikke for å pirke, men du må dele hvor mange liter du har brukt på hvor langt du har kjørt. da får du L\mil.

Mitt forbruk ligger rundt 0.9-1 L\mil. Har en Vectra A 2.0 GL.

Vet ikke helt hvor høyt det er for denne bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen din unormalt høyt turtall ved tomgang og bykjøring selv om du ikke trår på gassen? Ruser seg opp og sånn. Til meg var det noe galt med tomgangsregulatoren, så den fikk for feit blanding når den sto på tomgang. Bilen hørtes ut som en diger lastebil av tvilsom årgang når den sto stille eller jeg brukte klutch...

Bensinforbruket sank iallefall drastisk da jeg skifta ut regulatoren... Merkbar forskjell.

Men det er mulig det skyldes noe annet også... Jeg tipper iallefall på tomgangsregulatoren... :) Koster en 3-500 ny tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men du må dele hvor mange liter du har brukt på hvor langt du har kjørt. da får du L\mil.

Mitt forbruk ligger rundt 0.9-1 L\mil. Har en Vectra A 2.0 GL.

Vet ikke helt hvor høyt det er for denne bilen. :)

Jeje sorry da (skreiv litt kjappere enn jeg tenkte der) :op

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Han skal jo nesten ikke bruke bensin når han står på tomgang.

Noen forslag?

Når bilen går på tomgang får du jo null km pr. liter bensin du bruker...det vil jo trekka opp forbruket drastisk...samtidig, kun kjøring på 1-2-3 giret sluker bensin som f...., start og stopp og!

Min Vectra A 2.0 8v har brukt så lite som 0.71 l/mil, på små og bykjøring går den ikkje under literen....heller opp mot 1.2...og ved køddekjøring gidder eg ikkje måle, då har eg slikt forbruk som du....vel og merke er den gått 290000km og toppakningen er dårlig....

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider