Gå til innhold

regreim og topp

Ranger emnet


zumman

Anbefalte innlegg

hei. noen som har en grei forklaring på hvordan tenning, veiv, og kamaksel skal stå når man setter på regreima? på veivakselhjulet er det to merker. på kamaksel er det to...

 

 

og, ellers noen som vet hvordan man kan finne ut hvordan topp man har? skulle hatt nye ventilløftere. Men ingen av di krogslund hadde lignet ... :\

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gti 8v har vel hydra løftere vel?

 

 

er vel det... hadde opp og så på di, også kukka jeg det til når jeg sku sett på igjen reg.reim. ;);) di jeg hadde kjøpt på krogslund bygde 1cm høyere enn di som satt der. så helt ulike ut og... han jeg snakka med på krogslund skjønte ingen ting.. mente di sku passe. så... her sitter jeg ;);)

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om bilen din er bygget om til gti motor med haudrauliske løftere eller mekaniske. Kan høres ut som om du har mekaniske.

 

Registerreim justering tror jeg du finner mye om hvis du prøver å søke.

 

Et punkt på veiven skal peike mot et punkt på agregatakslingen ( som det ble kalt en plass jeg så) på kam akslingen er det punktet på baksiden som skal peike mot skjøten mellom topp og toppseksel i fremkant av motor.

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om bilen din er bygget om til gti motor med haudrauliske løftere eller mekaniske. Kan høres ut som om du har mekaniske.

 

Registerreim justering tror jeg du finner mye om hvis du prøver å søke.

 

Et punkt på veiven skal peike mot et punkt på agregatakslingen ( som det ble kalt en plass jeg så) på kam akslingen er det punktet på baksiden som skal peike mot skjøten mellom topp og toppseksel i fremkant av motor.

 

 

 

oki.. ja er bygget om.. gud vet med hva.... ;P hm.. mekaniske, er det noen bevegelige deler på di? di jeg har, er den flata som kammen går mot løs på en måte... dvs. kunne bevge den med fingrene.

 

hm kjønte ikke helt hva du mente med punktet på baksiden av kamaksel..? er to merker på min. Ene er et kjørne merke. andre er et fysisk kutt.

 

takk for svar :)

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. ja er bygget om.. gud vet med hva.... ;P hm.. mekaniske, er det noen bevegelige deler på di? di jeg har, er den flata som kammen går mot løs på en måte... dvs. kunne bevge den med fingrene.

 

Høres ut som du har mekaniske løftere, den "plata" oppå som du kan rotere er en "shims". Det er med dette shimset du justerer avstanden mellom kam og løfter, denne kan tas ut og byttes med andre med rett tykkelse.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket bak på kamdrevet skal ligge jevnt med øvre kant på metalldekselet på høyre side av toppen, altså skal merket ligge omtrent i vannrett linje meg kamakselen.

Veiv roteres til øvre dødpunktmerket på svinghjulet ligge midt i hullet på svinghjulshuset/gearkassen. Alt. merket på kilereimsskiva skal peke mot merket over skiva. nokså rett oppover.

Fordelerdrevet skal roteres til rotoren peker mot kontaktstiften for sylinder nr 1.

Nå kan reima settes på. Etter montasje, roter motoren minst 2 omdr og sjekk instillingene igjen. Start opp og sjekk/juster tenningen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket bak på kamdrevet skal ligge jevnt med øvre kant på metalldekselet på høyre side av toppen, altså skal merket ligge omtrent i vannrett linje meg kamakselen.

Veiv roteres til øvre dødpunktmerket på svinghjulet ligge midt i hullet på svinghjulshuset/gearkassen. Alt. merket på kilereimsskiva skal peke mot merket over skiva. nokså rett oppover.

Fordelerdrevet skal roteres til rotoren peker mot kontaktstiften for sylinder nr 1.

Nå kan reima settes på. Etter montasje, roter motoren minst 2 omdr og sjekk instillingene igjen. Start opp og sjekk/juster tenningen.

 

 

 

 

det med fordelerdrevet er greit... på kilreimskiva, er det to merker. skal det ene peke opp mot fordelerdrevet? og det andre rett opp mot merket som er i plastikkdekselet der?... hvodan skal sylinder 1 stå når dette er som det skal?

 

 

på kamdrevet er det ett kjørnemerke. også på en annen plass på kamdrevet er det skjært et spor. dette sporet som skal peke framover jevnt med toppdekselet? :)

 

 

disse schimsene kan di bli slitt?.. grunnen til at jeg hadde opp alt til og begynne med, var for og få ordnet noe med den tikking,en som var... :\ hmz.. bruke bladsøker da? og finne ut hvordan schims jeg må bytte ut ;)

 

 

takk for at du svarte forresten :)

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med fordelerdrevet er greit... på kilreimskiva, er det to merker. skal det ene peke opp mot fordelerdrevet? og det andre rett opp mot merket som er i plastikkdekselet der?... hvodan skal sylinder 1 stå når dette er som det skal?

 

På kilereimskiva er det et merke (et hakk i indre halvdel). Dette skal peke mot merket på dekselet. Det er ofte greiest å ta utgangspunkt i merket på svinghjulet.

Stempelet på sylinder nr 1 (og 4) skal nå være på topp (øvre dødpunkt).

 

på kamdrevet er det ett kjørnemerke. også på en annen plass på kamdrevet er det skjært et spor. dette sporet som skal peke framover jevnt med toppdekselet? :)

På kamdrevet skal du konsentrere deg om merket på baksiden av drevet. Dette merket skal ligge jevnt med metalldekselet på høyre side av drevet. Når dette står riktig skal lobene på sylinder 1 stå opp til hver sin side.

 

Fordelerdrevet skal justeres slik at kjørnermerket i drevet ligger rett over merket i kilereimsskiva på veiva. Da skal rotoren peke mot kontakten til syl. nr. 1.

 

disse schimsene kan di bli slitt?.. grunnen til at jeg hadde opp alt til og begynne med, var for og få ordnet noe med den tikking,en som var... :\ hmz.. bruke bladsøker da? og finne ut hvordan schims jeg må bytte ut ;)

 

Ja, å shimse om kan være nødvendig, men intervallene på dette er sjeldne. Motoren kan nok gå 200000 km før dette er nødvendig, det kan også være kammen som er slitt som er årsaken til tikkingen, da avstanden blir større mellom kam og shims.

VW og Audi brukte mekaniske løftere frem til ca 1985, etterpå gikk de over til hydrauliske.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kilereimskiva er det et merke (et hakk i indre halvdel). Dette skal peke mot merket på dekselet. Det er ofte greiest å ta utgangspunkt i merket på svinghjulet.

Stempelet på sylinder nr 1 (og 4) skal nå være på topp (øvre dødpunkt).

 

 

På kamdrevet skal du konsentrere deg om merket på baksiden av drevet. Dette merket skal ligge jevnt med metalldekselet på høyre side av drevet. Når dette står riktig skal lobene på sylinder 1 stå opp til hver sin side.

 

Fordelerdrevet skal justeres slik at kjørnermerket i drevet ligger rett over merket i kilereimsskiva på veiva. Da skal rotoren peke mot kontakten til syl. nr. 1.

 

 

 

Ja, å shimse om kan være nødvendig, men intervallene på dette er sjeldne. Motoren kan nok gå 200000 km før dette er nødvendig, det kan også være kammen som er slitt som er årsaken til tikkingen, da avstanden blir større mellom kam og shims.

VW og Audi brukte mekaniske løftere frem til ca 1985, etterpå gikk de over til hydrauliske.

 

 

 

 

takker :) da var alt mye mer klart ;)

 

 

hm.. på kammen min så er det noen mørke flekker, er dette indikasjoner på at den er slitt?..

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. på kammen min så er det noen mørke flekker, er dette indikasjoner på at den er slitt?..

 

Mørkere felter rundt tuppen av lobene kan være indikasjon på at kammen er slitt, men ikke nødvendigvis. Kammen er slitt om lobene ikke er helt runde og fine uten ujevnheter. Ved slitasje kan loben bli litt "kantete", du har da slitt hull på det harde belegget i kammen, og kammen må skiftes. Metallet innover i kammen er ikke så hardt, slik at videre slitasje og enda mer tikking vil komme fort. Kjøp av trimkam er MYE billigere enn å kjøpe ny original kam.

Om du skulle være uheldig og trenger ny kam, kan jeg anbefale kammer fra http://www.veloxmotor.com.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkere felter rundt tuppen av lobene kan være indikasjon på at kammen er slitt, men ikke nødvendigvis. Kammen er slitt om lobene ikke er helt runde og fine uten ujevnheter. Ved slitasje kan loben bli litt "kantete", du har da slitt hull på det harde belegget i kammen, og kammen må skiftes. Metallet innover i kammen er ikke så hardt, slik at videre slitasje og enda mer tikking vil komme fort. Kjøp av trimkam er MYE billigere enn å kjøpe ny original kam.

Om du skulle være uheldig og trenger ny kam, kan jeg anbefale kammer fra http://www.veloxmotor.com.

 

 

m-m... kammen så helt jevn og fin ut.. men di glide lagrene så heller dårlige ut.. :\ riper... ganske mange og dype.. men ikke noen ujevnheter på lobene og på ventilløfterene.

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår