Gå til innhold

Skal kjøpe stereo, men vet ikka hva.

Ranger emnet

moppen

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har noen sekunder til å hjelpe meg litt?

Jeg skal legge litt lyd i bilen, men har lite erfaring, og vet ikke hva som er bra.

Planen var å bruke 10 000, IKKE mere. i første omgang.

Jeg har ingen ting og trenger alt.

Det jeg tenkte å starte med var:

- Cd spiller

- Frontsett (drives av cdspiller, forsterker til det må komme senere)

- Sub

- Forsterker til subben.

Men det jeg da lurer på, hva bør jeg kjøpe, har ingen anelse på merker og slikt. Er det noen her som kan tillby meg noe?

Hører mye på trance musikk, ser etter en ren og pen lyd, men jeg vil også kunne spille høyt.

Takker for all hjelpen jeg får.

Mvh

Moppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 10000 kroner kan du få kjente kvalitetsmerker .

Bare ta kontakt med en forhandler .

En blanding av Helix og Focal og en Clarion/ Alpine cd spiller .

Men for å få tilbud sjekk med forhandlere .

Legger vi ut konkrete tilbud her så blir det vekk :)

God helg cheers

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også trenger kabler til strøm, signal og høyttalere. Strømkabelen bør være dimensjonert etter størrelsen på forsterkerne. Dette vil komme på ca 2k om du skal ha noe som duger. Da har du 8 til spiller, høyttalere og sub.

Går du for en spiller til ~3k har du så 5 igjen og da er det det begynner å begrense seg om du skal ha både sub, forsterker og høyttalere.

Siden du ikke har allverdens med erfaring vil jeg råde deg til å legge det resterende i komponentsett foran og forsterker og heller ta suben senere. Å risikere å grille istykker bra komponenter på spillern samt å gå for en litt halvveis løsning pga at du ha sub er ikke verdt forsøket.

Husk at om suben(e) spiller høyt bør du ha saker som spiller høyt i resten av spekteret også, du er vel ikke interessert i et "one-note-wonder" anlegg som bare durer og bråker?

Det er nå min lille input på dette :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % enig med Jalla her !! .. men legger til at du bør begynne med å kjøpe en jævlig bra CD spiller først, og om det blir noe igjen så kjøp et Frontsett og forsterker !!

Bassen (eller som dere her kaller det for: SUB hehe.. (SUB = lyd under det hørbare, dvs under 20 Hz.. ikke så mange "subber" som greier det egentlig)...) tar du i neste omgang, for som Jalla sier, det er mye kabler, blokker osv som også må handles inn og monteres skikkelig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % enig med Jalla her !! .. men legger til at du bør begynne med å kjøpe en jævlig bra CD spiller først, og om det blir noe igjen så kjøp et Frontsett og forsterker !!

Bassen (eller som dere her kaller det for: SUB hehe.. (SUB = lyd under det hørbare, dvs under 20 Hz.. ikke så mange "subber" som greier det egentlig)...) tar du i neste omgang, for som Jalla sier, det er mye kabler, blokker osv som også må handles inn og monteres skikkelig !!

Enig i det første her...

En god kilde og gode høyttalere foran bør uansett være 1. pri.

Men når ble definisjonen på subbass (altså underbass eller dypbass) slik da??

Subbass er bare en betegnelse på lyd som ligger dypere enn vanlig bass i frekvens.

Nøyaktig hvilke frekvenser det gjelder er det delte meninger om...

Normalt er subbass under ca. 50 Hz.

Bass under det hørbare spekteret kalles infrabass (som i infrasonic) ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det første her...

En god kilde og gode høyttalere foran bør uansett være 1. pri.

Men når ble definisjonen på subbass (altså underbass eller dypbass) slik da??

Subbass er bare en betegnelse på lyd som ligger dypere enn vanlig bass i frekvens.

Nøyaktig hvilke frekvenser det gjelder er det delte meninger om...

Normalt er subbass under ca. 50 Hz.

Bass under det hørbare spekteret kalles infrabass (som i infrasonic) ;)

Mvh

Stian

jepp sant det .. men hadde det fra en "ekspert" .. din forklaring høres faktisk lurere ut kiddie :???: skål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen forsterkere er det jo et filter som heter subsonic-filter for å filtrere ut de lave frekvensene man ikke hører for å ikke bruke forsterkerkraft på dette. violin

hmmm .. min klasse D forsterker har det ja.. men den går fatisk fra 20 hz til 50 hz .. så er nok riktig det han BeemerZ1 sier .... jeg har tatt den siskusjonen før med en som klarte å overtale meg til å tro at Sub var under det hørbare.. men BeemerZ1 forklarte at jeg faktisk da også hadde rett... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm .. min klasse D forsterker har det ja.. men den går fatisk fra 20 hz til 50 hz .. så er nok riktig det han BeemerZ1 sier .... jeg har tatt den siskusjonen før med en som klarte å overtale meg til å tro at Sub var under det hørbare.. men BeemerZ1 forklarte at jeg faktisk da også hadde rett... hehe

Jævla feita det! Ikke at jeg er edru nå..,men... ;)

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjør film i en bil med litt kraftig sub (og ikke ha på subsonic-filteret)... ta f.eks. ringenes herre. Da merker du etterhvert hva subsonik frekvenser er FYSISK!!! m'm Lyst til å oppleve en skikkelig bil-kino en gang!!! :???:

Hmm...OT OT OT!!! Sorry!!!

hehe vet hva du snakker om !! hadde 2 x EF 18" i en Golf III !!!! Bilen hadde følgende (i 1999) : PC med internett, DVD med Digital ut til DTS 5.1 digital sound prosessor. Klasse D 1 x 3000watt Earthquake .. en 2 kanals Alpine forsterker og en 4 kanals Alpine Forsterker.. Frontsett fra RF, senterkanal, og baksettet fra RF (Rockford).. Lyden var så sinnsykt når jeg spillte av DVD at fy fa1 !!!!!!! hmmm.. det som sugde skikkelig var Sony's 5,6" skjermen .. den dritten alene med TV tuner kostet meg alen 18 000...

akkurat nå så har jeg 2 stk Pioneer 12" .. tror de heter 3004 eller no sånt :p hehehe hva fa1.. har bestillt ny forsterker men vet ikke om det bare er krapp!! finner jo det fort ut a ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider