Bjune Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Hvilken dump ventil er det Supra(`ene ) til Andreas vaa og pedern bruker og hvor kan jeg få tak i den??.. er så konge lyd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Den lyden finner du nok i ditt eget motorrom, så lenge du har turbo og passende stort åpent luftfilter. Lyden er turbobrems-lyd, og ikke lyden fra en dumpventil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Den lyden finner du nok i ditt eget motorrom, så lenge du har turbo og passende stort åpent luftfilter.Lyden er turbobrems-lyd, og ikke lyden fra en dumpventil. som du sier, er det ikke returluft som kommer gjennom turboen og ut luftfilteret? at det er turbinen i turboen som lager den kneggelyden? Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
porsche_dude Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 den "kneggelyden" som du så pent sier (til dags dato den beste forklaringa..) er lyden av turbotrykket som spretter mellom et stengt spjeldhus og en turbin siden den ikke har no sted å gå (les: ikke dv) det som skjer er at spjeldet stenger, trykket kommer farende fram pga treghet i luften, men må snu for der er det stengt og da går til turboen som ikke lager trykk, men som fortsatt holder 100.000+ snurr (avhengig av størrelse) og da stopper turbinen på et brøkdels sekund. det låter kanskje tøft, men rent teknisk, så er det drepen på turbo'n. Siter with no power, comes no responsibillity * volvo 740 '86 (bruksbil) * porsche 944 '86 (prosjekt) * suzuki GSX-R 750 '92 * nissan 200 S14 '95 (driftebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjune Skrevet November 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 hørt noen har snakka om at det er kraftige påkjenninger for akselen i turboen ja.. jævla kjedelig da!! er jo så fet lyd... har dere noen anbefalinger på dump for å få den flabrende lyden.. satt på med en bil som hadde det men var en jævla rar type lyd av den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 dump fra cosworth Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Det fins vel da dumper som er nesten like? Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 At turboen tar skade av det bør du ikke tenke på. Dette er bare noe som er overdrevet og hypa opp for at det skal være mer akseptert med dumpventil. kiddie Turboen tar skade av det, det kan jeg ikke nekte på. Det jeg derimot kan slå fast er at dette er minimalt og du må ikke tro at turboen varer 1000km eller noe. Har selv kjørt med gamle turboer som har gått mange hundre tusen km, uten at disse har tatt skade av dette. Så kobl ut dumpen og plugg igjen hulla så skal du få slik lyd Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboalfa Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Hei! Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet... Siter Alfa Romeo 75 1,8 turbo Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli Volvo 740GL herregårdsvogn Originaledition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Hei!Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet... Helt enig, min har gått 244tusen, uten dump. da på 0,5bar og den lever ennå.(Men antatt overhalt..) Men er ikke noe særlig lyd fra den(hører bare svak susing) skal sette på åpent luftfilter til uka så kanskje det blir litt returlyd :tannløs Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Hei!Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet... høres litt rart ut at du ikke har hatt den på overhaling hvis den har gått så langt...blir jo slakk i lagre og tetninger etterhvert. Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Tenk kraft*arm, gutter. På disse knøtteturboene er diameteren på kompressorhjulet så liten at det ikke utløses katastrofalt store krefter (men krefter dòg). Tenk deg at du holder opp ett postkort på høykant foran ansiktet. Blåser du på toppen av det, bøyes det. Blåser du på midten rikker det seg ikke. Og så må jo ikke glemme sentripetaleffekten heller - et stort kompressorhjul har mere vekt lengre ute fra akselens senter, og det holder av den grunn på mere energi når det snurrer på samme turtall som et lite et, og denne energien må jo tas opp et sted. Det er jo også klart, at finnene i kompressorhjulet brekker lettere av når sjokkbølgen fra det stengte gasspjeldet "får noe å ta i"; eller et større postkort, om du vil. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 hva er egentlig effekten av å kjøre uten dump ? Har du ladetrykk etter du slipper gassen i motsetning til med dump ? Har 0 peil jeg :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 dump fjærner luft som går MOT turbo feil vei og bremser den.dette gjør at den bremser opp å man må ladde opp på nytt etter girskifte f.eks.Sliter mindre på turbo med dump. Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 hva er egentlig effekten av å kjøre uten dump ? Har du ladetrykk etter du slipper gassen i motsetning til med dump ? Har 0 peil jeg :) Dumpen gjør at turboen får lov til å fortsette å snurre med minst mulig motstand. Dermet får man raskere opp ladetrykket etter girskift. Vi skiller mellom ladetrykket som måles i innsugsmanifoilden etter gasspjeldet, og trykket i trykkrørene/intercooler. Motoren "ser" ladetrykket som er i innsuget etter gasspjeldet, mens turboen "ser" trykket som oppstår i trykkrørene/intercooler. Det er klart, med gasspjeldet vidåpent (fullgass) er disse to trykkene tilnærmet like. La oss si at du mater på bortover gata og girer, så skjer følgende: Full gass, full aks på f. eks. andregiret. Du slipper gassen samtidig som du trår inn clutchen. Idet du slipper gassen stenger gasspjeldet, og det oppstår et vakuum etter gasspjeldet og høyt trykk i trykkrør/IC før spjeldet. Dumpventilen åpner siden denne er koblet til innsuget etter gasspjeld og ser vakuum, og reduserer dermed trykket som oppstår i trykkrørene/IC før gasspjeldet. Turboen fortsetter å snurre på høyt turtall, siden dumpventilen en åpen og turboen bare pumper lufta rett ut av dumpventilen uten noe særlig motstand. Nå er tredjegiret lagt inn, clutchen slippes og du går på gassen igjen. Idet gasspjeldet åpner er det ikke lengre høyt vakuum etter gasspjeldet, dumpventilen stenger og all lufta fra turboen havner nå inn i motoren som i tur lager forbrenningstrykk, mere eksos, og turbinen i turboen får dermed opp turtallet den hadde før girskiftet. Er forferdelig mye ting som skjer samtidig i en bilmotor, så det er litt vanskelig å bare plutselig se den store helheten med en gang. Dette slet jeg veldig med i mine spede dager som nybakt bil/motor-teoretiker. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.