Gå til innhold

Dumpen til Vaa og Pedern?

Ranger emnet

Bjune

Anbefalte innlegg

HVis jeg ikke tar helt feil, å her inne er det jo så mange meninger at det er det sikkert noen som mener at jeg gjør, så er dette en overtrykks ventil.

Den åpner å slipper ut eksosen hvis du skulle lade for mye.

Nope....den slipper IKKE ut eksos. Det er wastegatens jobb.

Så på national geofrafic at i Usa sitt svar til F1 blir disse justert og levert ut til teamene før løpet. slik at alle skal ha samme lade trykk. Ladet de for mye slapp ventilen opp.
Det er ikke en dump...det er en pop-off-ventil,som skal vise løpsledelsen om du har ladet mer enn reglene i CART tilsier.

Lader man under ca 2 bar trenger man ikke avlastnings eller dump ventil.

De blir levert på ny biler av 2 årsaker er jeg blitt fortalt av noen som har greie på det:

1: Nye biler kommer med garanti. En slik ventil er så billig, så hvorfor ikke være på den sikre siden når man lager en turbo bil.

2: Uten en slik ventil poffer det jo ganske bra. De fleste som kjøper ny bil vil ikke ha denne lyden når de kjører. De som ikke har noe greie på det tror jo det er noe galt med bilen.

Lader man under 0.5 bar så trengs de ikke. De blir levert fordi de hjelper på kjørbarheten,spes på glatt føre,og turboens livslengde...Hadde fabrikkene ment at "den trengs ikke" så kan du banne på at de hadde gitt f i å bruke den...en ventil er ikke dyr,men kjøp 60 millioner ventiler så har du begynt å bruke endel kroner...

Jeg er også ganske sikker på at stian har ventil. Siden 2 kompisser av meg diskuterte dette og når de var hos stian sist så de etter. Å der var den en domp ventil !!
Hva er maset? Ring Peder'n og spør hva slags ventil han har...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hva mer skjer når turboen, bremser opp, og kanskje stopper?

Det blir også mer eller mindre stengt på eksossiden. Eksostrykket i manifolden vil øke, siden turbinen ikke slepper forbi noe særlig eksos, og wastegaten ikke vil åpne. Det er klart motoren produserer ikke mye eksos(trykk) når gasspjeldet er lukket, men det er verdt å tenke på.

For resultatet er i det minste varmere topp og forbrenningskammer, noe som kanskje ikke er så ønsket.

Ole-M

Det som også skjer er at den "innestengte" eksosen gir deg realt hardhendt motorbrems.... merker ikke noe særlig til det i bil på sommerføre...men lad 1.4 bar på noe som ikke veier stort...uten dump....da bremser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein annen ting eg har lurt litt på... er dumpventil og wastgate to forskjellige ting? (Wastegate hørres liksom ut som noe som kvitter seg med overskudd av ladetrykk) Trodde dette var det samme. Viss ikkje.. kva er forskjellen?
De har nesten samme jobben...wastegaten dumper eksos,sånn at ikke ladetrykket tar helt av...dumpen dumper luft,sånn at turboen ikke staller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope....den slipper IKKE ut eksos. Det er wastegatens jobb.

Det er ikke en dump...det er en pop-off-ventil,som skal vise løpsledelsen om du har ladet mer enn reglene i CART tilsier.

Lader man under 0.5 bar så trengs de ikke. De blir levert fordi de hjelper på kjørbarheten,spes på glatt føre,og turboens livslengde...Hadde fabrikkene ment at "den trengs ikke" så kan du banne på at de hadde gitt f i å bruke den...en ventil er ikke dyr,men kjøp 60 millioner ventiler så har du begynt å bruke endel kroner...

Hva er maset? Ring Peder'n og spør hva slags ventil han har...

Jeg prater ikke om dump men om westergate her. Så er enig i det. Svarer jo på innlegget som var før mitt.!!!

PopOff???

Da jeg spurte for mange år siden etter en poppoff fikk jeg en ventli som slapp ut trykket hvis det ble over 2 bar. Den hadde heller ingen tilkobling til vakum. Den het poppoff i delekatalogen til Greedy.

60 millioner ventiler? HVis folk ikke vil ha den lyden når de kjører så kjøp4er de ikke bilen. Kansje lurt å bruke 100kr mer per bil for å selge den. Gå å spørr møller.

Det er HKS som sier 1,8 til 2 bar er helt greit uten ventil. Jeg har ikke ventil. laged 1,7 og den har lada 1,5 fra den var ny, så tror det går helt greit jeg! Hvis ikke så skulle jo min turbo vært kake nå.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er noe som heter pop off og.. i tillegg til dump og wg, men om det er akkurat 2bar den åpner på er vel somregel justerbart.. men om tubaen plutselig løper løpskt og alt skulle sjære seg, er det en siste utblås før motoren går i stå..

Joda, det var jo justerbart på den jeg tittet på også, men når han ikke gidder å lese hvilken melding jeg svarer på så så jeg ikke nødvendigheten i å være super presis i det jeg sa :thumb

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Turboen tar skade over tid uten dump,spes hvis du kjører med litt trykk... thrustelagret som får juling når kompressoren banker imot trykket som returnerer til turboen,fordi det ikke har noen annen vei ut etter at gass-spjellet er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider