Gå til innhold

Mine 3 år med min E34 525ia - Project 525 (NB! "tung tråd - masse bilder")

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis populært å lage tråder om bilene sine her inne , så jeg får vel slenge meg på. Har hatt denne bilen i 3 år nå , og er like begeistret for den enda. Har hatt mange prosjekter med den , og her forteller jeg i grove trekk hva som har blitt gjort i løpet av de 3 årene jeg har hatt den...

 

1.jpg

Slikt så den altså ut når jeg henta den.. Handla lyktelister på veien hjem fra der jeg handla den og fikk lagt et klister der jeg jobbet på den tiden... På tide med felger!

 

2.jpg

Da var felgene på :) Tar med to bilder , bilen var ganske original da.

 

3.jpg

Savner faktisk looken litt fra den tiden, Ganske original med klassiske felger :)

Men , ung og uerfaren , let the styling begin!

 

4.jpg

Sørgelige greier...

 

5.jpg

Bedre ja! Dette er bare stusser som er satt på , og de er der enda , trenger ikke mer etter min meing. Doble utblås er tøft :)

 

6.jpg

Fulll Rieger M5 E39 look-a-like sett ble handla inn før sommeren nermet seg. Her er vi i gang med å pusse ned og gjøre klar bakfangeren som skulle bygges "ut" med styling fanger. Den ble faktisk sparklet sammen med "extension'en" slik at det ser ut som en komplett fanger. En helvets jobb...

 

7.jpg

Slik tenker jeg. Når får lakkereren ta resten , dette var DRITTARBEID! :D

 

8.jpg

Stylingen kom på, sammen med litt mere klister :) Klisteret er krom, slik at når bilen stod på asfalten kunne man lese "Project 525" på bakken hvis sola stod rett... ganske tøft. Jeg liker godt bokstav-styling om man kan kalle det det.

 

9.jpg

Sort netting. Netting er noe dritt å montere spør du meg! Brukte limpistol , noe jeg fikk erfare siden at ikke var noe særlig smart...

 

 

Sommeren kom og gikk , og utpå vårparten fant jeg ut det var på tide med noe mindre fornuftig å bruke feriepengene på....

 

10.jpg

Lakkereren brukte 6 uker på jobben , og hadde mest lyst å kvele fyren. Ikke noen bra jobb i bunn å grunn, men fargen likte jeg godt. Alt ble lakkert utenom motorrommet , og diverse forandringer ble gjort. Emblemet bak ble fjernet , listene ble lakkert sorte (shadowline) nye lykter bak , nyrene ble lakkert blå (skulle egentlig være sorte men ble lakkert feil , og så synes jeg det så greit ut så jeg har aldri gjort noe med det)

 

11.jpg

Resultatet ble egentlig konge synes jeg selv, og var veldig fornøyd med fargen , som jeg var veldig usikker på. Det er nesten estoril-blau som jeg egentlig hadde tenkt , men noe lysere. Nettingen ble denne gang festet med sikaflex, og denne gangen valgte jeg grå netting , noe jeg synes så veldig mye bedre ud. alle listene på fangerene ble også lakkert sort-matt for å få en sammenheng med listene på siden , som jeg fant ut jeg ikke ville fjerne. Litt rånete bilde kansje :)

 

12.jpg

Hadde lyst å prøve med nye felger , og disse fikk jeg for en billig penge siden den polerte kanten var ødelagt. Lakkerte de men ble ikke helt fornøyd med resultatet. (fargen) De ligger for salg i "kjøp og salg" forresten :)

 

 

Tråden fortsetter... de 3 årene jeg har hatt bilen har jeg allti vært mest interessert i stereoanlegg , og E34 er som kjent konge biler å bygge anlegg i! Hadde en drøm om å konkurrere me denne bilen , og det eneste jeg har oppnåd er en 2 plass, så nå bygger jeg fordi jeg synes det er gøy :) Jeg poster den så fort jeg får tid. Klarer du ikke vente , ligger det masse lesestoff på http://www.coaslip.com

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så var det stereoanlegget da... Det som du leser om her er blitt gjort over 3 år og alt er gjort av meg selv. Har jobbet litt hos bilstereoforhandler da så jeg har lært noen triks der, men mener selv at er dette noe jeg klarer så er det noe alle klarer, kansje snapper du opp noen tips, skulle du lure på noe så ikke vær redd for å spørre :) Det har gått ufattelig mange timer og ufattelig mye penger i dette her , så jeg har tatt tiden til hjelp, og det har blitt endel fattige måneder for å få bilstereo-budsjettet til å gå opp :) Så begynner vi :

 

1.jpg

Slik så bagasjerommet ut når jeg begynte. Jeg har faktisk tyvstartet litt på bildet og laget hullet i arm-lenet. Min E34 har nedfellbare baksetet , og da finnes det ikke ski-pose luke, så denne måtte jeg lage selv. Med ca 0.2 timer erfaring med vinkelsliper fra før så var dette en oppgave jeg ikke så helt lyst på , men det gikk faktisk greit. Setetrekket tok ikke skade heller.

 

 

2.jpg

I gang med kabeltrekkingen, tok ut det meste av intereiøret for å komme godt til, det viste seg at E34 har akkurat passe med kabler langs sidene av kanalene , så jeg valgte å legge signalkabel i midten av bilen (noe som senere viste seg å ikke være godt nok) Min 525 hadde batteriet under baksetet, så trekking av strømkabel var en bekymring mindre. Det var bare å mappe om kablene , siden pluss og minus var byttet om på yellowtop batteriet mitt.

 

3.jpg

 

3_1.jpg

 

4.jpg

Originalbatteriet og kabling. Ikke rare greiene. 525I Automat har 110 Ampere dynamo. Gjett om jeg flirte når jeg fant ut det! :) Originalkabelen virka som den var ca 0-1 ga , rundt 50mm2, Gadd ikke bytte ut den....

 

4_1.jpg

Alle mattene i E34 er formstøpte og er ca 6-8cm tykke(!) Det er 2 matter - en foran å en bak.Den bak var lett å få ut men den foran var mye verre, så jeg lot den ligge , det var bare å presse den til siden der jeg skulle jobbe. Siden mattene var formstøpte var de vanskelige å bøye og det var ganske tungt arbeid.

 

4_2.jpg

Batteriet er på plass sammen med Stinger sikringsholder, med div sirkinger. En til 220v converteren , en til releet som skal styre forsterkere av og på (remote) og en til en tykk strømkabel som jeg la fram under girspaken for tilkobling av diverse fremtidige duppeditter som trenger _skikkelig_ strøm. Dette viste seg å være ganske glupt i ettertid. har kobla neonlys , remote starter (start bilen med alarm-fjernkontrollen) og Headunit til denne uten å måtte strekke kabler igjennom halve bilen :) Kanon praktisk.

 

4_3.jpg

Slik så kabelgatene ut på begge sider. Gu' om jeg skulle ha noe signalkabler inni der :)

 

5_2.jpg

Nytt girkonsoll til dvdspilleren ble fabrikert , 3 dager med pussing og sparkling.. Men så ble jeg ganske så fornøyd med resultatet :)

 

5_4.jpg

CD-spiller (nr 4 i rekken) ble monteret og tv festet sammen oppå friskluftdysene oppå dashbordet. Har en drøm å få motorisert dette en gang ,men det er trangt og vanskelig å lage til.

 

5_5.jpg

Playstation 2 fikk akkurat plass under passasjersetet hvor det skal være en førstehjelps-skrin eller noe tror jeg. Sitter som støpt og lett tilgjengelig.

 

7.jpg

Hadde focal Polykevlar i gamlebilen og var utrolig fornøyd med det , så nå tenkte jeg å prøve Utopia 3 veis settet fra focal. Sykt tøft sett , synd det ikke viser i min installasjon. Var akkurat som en 3 åring da jeg åpna settet for første gang , etter laaaang sparing var det endelig i hus :)

 

8.jpg

6,5" var en smal sak å montere , litt måling kutting og stuffing med dempeull så var den på plass. Litt kronglete å ligge på gulvet å montere egentlig.

 

8_1.jpg

Mellomtonen en 4,7" skulle inn der det hadde stått en 0.5" diskant originalt. Så egentlig veldig svart på dette , men det gikk tilslutt. Fikk bare bilde av høyre side, som gikk lett å montere. Førersiden var endel hakk værre derimot.. ut med speedomoeeter å spetakkel. Men det gikk seg til til slutt. I senere tid har jeg hatt 4,7"erene ute å satt kasse på dem. DA ble det trangt! :D

 

8_2.jpg

Diskantene støpte jeg inn i a-stolpene , egentlig en av mine første prosjekter med TUNG glassfiberstøping. Stolpene ble trukkket på ny og ble 100% vil jeg tro, det er mange som spør om disse er leveret originalt , så helt gale kan det jo ikke være.

 

8_3.jpg

Resultatet ferdig montert. Ødela koppene diskantene står i under montering , og får ikke tak i nye. Hvis noen har innfellingskopper til TN51 diskanter er jeg interessert i å kjøpe dem :)

 

Subber hadde jeg liggende fra den forrige bilen og var kjempefornøyd med , så dette slapp jeg å kjøpe heldigvis. Problemet var å finne et design som utnyttet minst mulig av plassen og så kult ut fra innsiden av bilen også. Etter 2 måneder med måling , tenking , utrenginger og prøvetilpasninger i 3D studio fant jeg endelig et design som jeg var fornøyd med. Fikk kappet opp plater i 22 mm mdf og monterte på roterommet mitt :) Man tager hva man haver...

9_1_2.jpg

 

 

9.jpg

9_!.jpg

 

Trekking av filt , lodding av kontakter og montering av subber ble gjort i stua :)

 

9_2.jpg

 

Kassen gikk inn med 0.5 mm klaring. Alt arbeidet i forkant betalte seg til slutt :)

9_5.jpg

Til slutt ble de siste dekk-platene laget og resten trukket om slik at alt filten matchet hverandre.

 

9_5_1.jpg

Neonlys må man ha :) Fikk en tøff effekt om natten når man så igjennom skipose-luken.

 

10.jpg

En av verdens styggeste og største forsterkere hadde jeg også i fra forrige bil, og denne måtte såklart monteres for en liten prøvelytting. Forsterkeren er en Kicker ZR1000 , og yter ca 1400 watt RMS i 4 ohm. 150 Ampere sikring :) Koster flesk ny og jeg har klart å ødelegge den 3 ganger! 9000,- i reperasjoner.. Slike forsterker fungerer faktisk ikke når du fyller dem opp med vann.. Og nei - garantien dekker det heller ikke ;)

 

10_1.jpg

For å få max ut av Utopia frontsettet , fikk jeg tak i noen svindyre Rør-forsterkere, og her ser du delefilteret som følger med. Delefilteret består også av rør, og gir en fantastisk fin varm lyd. Driten med det var at det brukte XLR-kabler på utgangene. Dyre kabler , men totalt støyfrie. Her er filteret montert opp for prøvelytting.

 

10_4.jpg

Fikk tak i et stinger batteri billig , og dette ble montert til fordel for reservehjul :) På høyre side kan du se kondenstatorene er montert. Panelet er dekket med skai, noe jeg fant ut senere at jeg ikke likte så godt, så alt ble trukket om i audi-filt, en spesiell filt som som er meget god og som røyter ekstremt lite. ZR1000'en har nå komt opp på veggen i slik den skal stå montert, med innsiden ut siden forsterkeren er støgg som juling å se til utvendig.

 

10_5.jpg

Her er kassen med forsterkeren satt inn og det øvre dekselet er konstruert. Sidene på veggen i kassen som forsterkerene står i er dekket med sota speil , som ga en tøff effekt. Forsterkeren står oppå blå lysrør som lyser dem opp fra under, som gjorde jeg kunne trekke kablene under selve forsterkerene, og slippe synlig hull som er noe dritt...

 

10_6.jpg

Da var alt på plass. 10 mm plexi er montert og en høyglaspolert alu ramme rundt kanten på plexiglasset er montert for den siste prikken over i'en.

 

10_8.jpg

Slik så det ut om kvelden. Speilene ga en ganske tøff effekt med neonlysene. Alt er koblet slik at det skrur seg på når du åpner bagasjerommet. Her er ZR1000 forsterkeren montert ut , den er på reperasjon etter et en litt uheldig montering av plexiglass. Glasset sitter kun i press pga filten. Dette krever en stødig hånd når du skal sage hull i plata, noe jeg VIRKELIG suger i! :D

 

10_9.jpg

Nylakkert , nybonet og klar for utstilling. Rør-delefilteret har også blitt byttet ut med et AudioControl delefilter og 30bånds equalizer da jeg ville eksperimentere litt med delefrekvensene , og dette ble mye arbeid med rør delefilteret. Rør-delefilteret var også ganske følsomt for støy.

 

 

Det var det for denne gang...

Alt er nå revet ut og jeg holder på å bygge nytt. Er interessen og Motivasjonen tilstedet legger jeg ut dette i denne tråden når jeg er ferdig å bygge om en måneds tid. Ny kasse med plexiglass ,rustfritt stål og nye forsterkere er på plass :) Og nye måneder med knekkebrød og vann.... :)

 

Freude Am fahren!

 

Edit : Lagt til noe mer info.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er klart det beste prosjektet jeg har sett på leenge. :) Lakken og stylinga ble helt ekstrem! Selv jeg, liker ikke bmw så godt, men har begynt å fått sansen for dem nå i det siste :) Stereo delen var ... porno, for å si det sånn :) Det var jo selve bilen også ;) Denne havner nok i Topp10-listen ;)

Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei cs bra bil det der .. du sier du er ny å uerfaren....men da må du faen meg være verdens mest tålmodige menneske... ehh har du sånn tubedrive tilsalgs eller ??? har du noen ideer til bilen min må bli bra .må ha plass til overs og... har unger sjø ..og rotete kjerring

 

ettersom jeg solgte den andre e34 en min så må jeg dele på go bila

volvo Amazon deler øk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger , jeg trodde egentlig slike tråder ble sett på som skrøytete... Jeg har tatt tiden til hjelp og feilet mang en gang, det ligger mange prosjekter som har gått til helvete bak meg, mye frustrasjon, men dog mye glede. Jeg har ikke så voldsomt peiling på bil , og det meste er selvlært oppover tiden. Og klart det har gått mye penger med , men det er en prioriteringsak. Jeg har en helt normal jobb , og tjener nok mindre enn de fleste her inne, men feriepenger er en fin ting :) Motormessig har jeg ikke gjort en ting. Kjøpte 2,5 literen nettoppp pga det, da har jeg litt mer en "normalt" i mine øyne, siden motor ikke interesserer meg og slipper å gjøre noe.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet en å takke å bukke :)

 

beemerworld: Tubedrivene er solgt, de lå på kjøp og salg forumet i godt over 2 mnd uten en eneste som var interessert. Dyre greier...

 

708 Racing: Bestilte stylingen av en lokal forhandler her. Hadde den på 2 uker :) Skulle egentlig ha den med E39 tåkelys innsatser , men han bestilte feil. Jaja.

 

Får vel legge ut litt oppdateringer. Jeg har skrudd hele den siste uken for å få det nye anlegget klart. Har kommet et stykke , men ennå en lang vei igjen. Heldigvis er lyden 99% klar. Skal ha en til forsterker på frontsettet slik jeg kan dele og styre tidsforsinkelsen aktivt på alle høyttalere hver for seg. Det kommer inn en JL Audio 300/4 i tilegg til en 450/4 Som står der nå. De skal skal stå noen lunde likt det gamle oppsettet mitt. Jeg liker godt "firkantede" bagasjerom. Får noe bedre plass også , da sidepanelene er skrådd mye mindre og kassen tar mindre plass , men er dog noe kjedeligere å se til fra kupe siden.

 

1.jpg

 

Utsikten fra kupeen , med begge setene nedfelt. Møkkakamera klarer ALDRI fokusere lengre, må vist få meg et nytt. Det er 2 stk JL Audio W6v2 som er montert med "ræva" ut :) Ikke helt ferdig , neonlys kommer også , i tilegg til andre planer som jeg ikke vet om jeg skal sette til livs enda.

 

2.jpg

Utsikten fra bagarseromsiden. Gulv , kondensatorer og forsterkere mangler ,så det er enda et stykke igjen til jeg er ferdig. Men dere får en ide om hvordan det blir. Kassen forsterkeren skal stå i blir også i rustfritt stål , a la basskassen du ser inn i på bildet. Displayet i bakruten er også oppe å gå , og kan fjernstyres med fjernkontroll for frekke kommentarer til bilførerer bak, evt info til tilskuere ved utstilling osv. Mulighetene er mange. Blir gøy å høre hva purken sier om dette.....

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår