Gå til innhold

Er dette søppel

Ranger emnet


Pegeot 205

Anbefalte innlegg

Ta å titt litt på hva slags ohm dem kan drives i også...

Da vil du se at de ligger et parhundre av de berømte watta fra hverandre. Og at de ligger en tusen lapp eller to fra hverandre i denne prisklassen er ikke det jeg tenkte på i mitt eksempel. + at begge disse er ikke noe en komplett noob som kikker på netthandlen ville finne på å kjøpe. Dette er vel litt mer for "kjennere" De vet litt mer hva dem går til.

 

Jeg tok rms effekt ved lavest mulig ohm = høyest mulig rms watt.

 

En forsterker som ikke klarer 2 ohm, klarer ikke å håndtere en subb noe bedre ved 4 ohm enn en forsterker som driver en sub koblet på 1 ohm som ikke tåler 0,5 ohm.

 

Så det spiller ingen rolle ved hvilken ohm det blir spilt på, hvis man ikke tenker over hva den laveste ohm'en forsterkeren tåler.

 

Og forskjellen på prisen mellom disse forsterkerne er bare 250 kr på en nettside.

 

At de er kanskje dyre, de får nå være. Men det her gjelder det samme ved billigere priser. Alle kjente merker bruker sitt merke for å øke prisen. Mens de merkene som er litt mindre kjente, gjør ikke det for å kunne konkurrere med de kjente merkene. Det gjelder bare å finne ut hvilke mindre merker er bra.

 

Hifonics er et merke som er rimelig bra, men billig nok til en noob.

 

og tar du en blindtest på audiobahn,lightning audio,boschmann,pioneer,soundstream etc etc, så sier du nok noe annet når du får resultatet.....

 

sett slikt før...

Jeg har et veldig åpent syn på forsterkere, og det jeg hørte spilte ganske enkelt ikke bra. Vi testa den ene audiobahn forsterkeren med min basskasse, og selv om audiobahn var oppgitt til 2/3 mer effekt så spilte den lavere pg dårligere, føltes som om den ikke kontrollerte bassen like bra.

 

Og jeg sa allerde at det kan godt hende at det kun var disse modellene og at merket eller er ganske bra, men inntrykket jeg har fått er at de er ikke noe særlig bra.

 

At jeg skal begynne å lage blindtester for å kunne si at et merke er suger er rett og slett idiotisk, veldig få forhandlere gjør det en gang.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå ikke JLn på 1000watt på 4ohm og hifonix på 3000watt på 1ohm? Det er ikke det samma.. Men jeg ser også at hifoicsen er sikra med 300amp... det er jo lovende.sier ikke allt, men det sier noe, men detta vil jeg fortsatt si er noe som folk ikke kjøper på impuls får å ha litt bedre lyd i bilen. Tok evigheter å finne specs på hifonicsen i forhold til JL, men det har med markedsføring å gjøre.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå ikke JLn på 1000watt på 4ohm og hifonix på 3000watt på 1ohm? Det er ikke det samma.. Men jeg ser også at hifoicsen er sikra med 300amp... det er jo lovende.sier ikke allt, men det sier noe, men detta vil jeg fortsatt si er noe som folk ikke kjøper på impuls får å ha litt bedre lyd i bilen. Tok evigheter å finne specs på hifonicsen i forhold til JL, men det har med markedsføring å gjøre.

Selvsagt er det det samme når JL'en ikke tåler mindre enn 4 ohm og Hifonicsen tåler ikke mindre enn 1 ohm.

 

Det blir det samma som å si siden wankel motoren når topp effekt på 13000 rpm, så kan man ikke sammenligne en wankel motor med en bensin motor.

 

Ohm har ikke noe å si, er snakk om at JL'en ikke kan levere mer enn 1000W rms i et vanlig oppsett (12V). Mens hifonicsen leverer maks 3000W rms. Dette er da fabrikkdata.

 

Mange har ignorert hva produsenten anbefaler, har hørt (hvis jeg husker riktig) om folk som har koblet slik at forsterkere blir drevet ned til 0,25 ohm, selv om de tåler bare 1 ohm i følge produsenten. Men dette er da til DB drag hvor forsterkerne blir bare brukt i noen sekunder.

 

Men dette er ikke for å krangle, men å informere at det å sette Rockford fosgate, JL audio, og mange andre kjente merker på en pidestall hvor de blir nærmest tilbedt og at alle andre merker burde "underkaste" seg foran dem er direkte FEIL.

 

Men ta en Pepsi. :P :pepsi:

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvis det virklig er slik at JLen ikke går lenger ned enn enn 4Ohm noe jeg syntes var pussig (så pussig at jeg gikk ut ifra at den gik ned til 1 Ohm uten å blunke) så synes jeg det blir litt gæærnt å sammenlinge de to uansett. Men dette går jo nå på konfigurasjons ting. Og jeg trur ikke det er så ille med Hifonics. Det er et merkesom noen har hørt om. Og dt å laste en forsterker ned i en kvart ohm?!?! Jeg har ikke sett no forsterker som tåler det, men så er ikke det aktuelt i min omgangskrets når det gjelder bilstereo.

 

Mitt poeng var at hvis du er på jakt etter litt bedre lyd i den flunkende nye bilen din og du kommer over forsterkere på nettet med syyyykt masse watt og 3 sikkringer på 15amp hver og en knallpris så blir du lurt hvis du kjøper den. Den kommer til å låte bæsj. Og hvis du går for merker som folk har hørt om så er kjangsen langt midre for at du blir lurt. Dermed blir du også mer fornøyd med lyden i bilen din. Watt or no watt

 

Og BTW... svart væske er noe som renner ut av bånnpanna på bilen ikke noe man drekker:cool:

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morbid gå og legg deg. Din sopp.

 

Men ja, selvsagt må man sjekke på sikring str osv. Det er jo så og si elementært.

 

Angående kvart ohm, ganske sikker på at jeg leste det på forumet her, en stund tilbake da.

 

Syns det er alltid moro å lese at folk sier at man ikke skal se seg blind på watt, men det er ingen som sier hva man skal se på. :)

 

Men ja watt er ikke alt. Men det er minimum 65% av hovedkriteriet når jeg kjøper forsterker.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår