Gå til innhold

Hvor mye kan jeg dra ut av motoren min (B23ET)

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye jeg kan dra utav motoen min med orgianl innmat. Sett at jeg har fått meg grenrør, større turbo og en skikkeli intercooler.

Ja, det ER en 23 ikke en 230ET. Er vell smidde stempler, M-råder, smidd veiv, 405 topp, b kam (har satt i A kam).

Det som er problemet er at det er forholdsvis høy komp på denne motoren, hele 9,1:1...Burde satset på rundt 8:1 før jeg drar mere utav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert og renovert? Var det ikke du som bytta det meste i motoren din for ikke så lenge siden?

 

Balansert og renovert burde den holde til 400hk. Er de som har kjørt med enda mer også, men ca. 400hk der ligger grensen sier folk. Er selvfølgelig viktig at du ikke får tenningsbank, da varer ikke sakene lenge..

 

Edit: kom på at du har kjøpt deg Autronic innsprut. Med et slikt kvalitetsprut kan du ha skikkelig kontroll på motoren, og dra ut mange hk. Tror ikke 400hk+ skulle være noe problem. Så lenge du har skikkelig kontroll på bensina og ladetrykket!

Du må nok pynte litt på topplokket også, men det er ikke så mye som skal til. Med en stor jævel av en turbo og en skikkelig intercooler, samt autronic sprutet ditt er du svært godt på vei! :D

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke balanser motoren men har total renovert den. Tenkte jeg skulle prøve og skaffe meg SPM veiv, råder og stempler etter sommeren til neste år. Liker og bjynne innenfra når jeg skal trimme, vil ikke ødlegge ET blokka med at stakene kommer ut fra blokka. SPM 2.5l kit koster vell 21k svenske tror jeg. Lurer på om jeg skal ha meg et sånt. Så tar jeg blokka til VS og får den betongfullt og balansert med veiv, råder, stempler og svinghjul. Da har jeg vell en bunndel som er god for 500++, så drar jeg noen driftssikre 3-400 utav den. Men det som står for dør nå er Getrag 260 kasse, tåler jo pokker meg 700 gamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

B kam er faktisk håret kvassere en A kamen, som sitter orginalt på B21A 23A B230A..

 

Har kjørt 300-330 hk i en B21 med boble stempel med M råder og det holder..

Har prøvd langslag 8.7 til 1 i komp.

Og nå kjører eg med B23ET med ca 8 til 1 i komp.

Du må bestemme deg for hva motor du vil ha.

En som er veldig Turtalsvillig 7000 rpm+ men sløv nede

eller en som drar godt fra 2500rpm men gir seg ved ca 6000+-,,

Av erfaring så vile eg valgt den siste til kvardags...

og eg skal garantere at 270-300hk går veldig bra med eit sykt

dreiemoment nede med den rette turboen..

Og da holder den bunnen som du har.

Hadde ikke valgt større turbo en man "må",for å oppnå den

ønsket efekt..

Ta deg en prat med krb kansje..

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kammen som jeg har puttet i ETen nå kommer fra en B21A..den sto det A på..Men det sitter jo A kam i B230ET, det er eneste det som er forskjellen på B23et og B230et (nå tenker jeg ikke på de rådene av pappir og alt det dere, nå tenker jeg kam). Poffs mente at jeg burde hive i A kam, han mente den var best. A eller K, jeg hadde bare en A liggende. Hadde VX på den gamle ATen.

 

Men boble stempel!? Fra hvilken boble da!? Og hvordan har du 8:1 i komp på B23ET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreie av stempel..

De selger boble stempel 92mm og 94mm, og de er smidd..

En bra legering har de og, for de tåler høy tempratur..

A kamen er god den..

Men B kamen er litt sterkere med litt høyere løft..

Har du VX en liggende så bruk den. den har enda høyere løft...

B23et Har M-råder og de holder lenge..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tips..

Du kan slipe veiva ned til dimensjon som chevy har på stor enden

og bruke chevy H-profil 5.7" råder..

Du må skifte ut bronse lagere for krysspinnen slik dimensjonen stemmer med

volvo 24mm..

Da har du en bunn som er såkalt skuddsikker..

til en rimelig peng..

han du handlet Sprut med skaffer sikkert slike råder til deg..

 

Mvh

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår