Gå til innhold

Lakke sub elementer?

Ranger emnet

FK_Bimmer

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har et par 12" subber som jeg gjerne ville skiftet farge på.

så lurer jeg på om det går an og lakkere selve elementet?

eventuelt få nordekor eller noe slik til og legge på folie ect.?

noen som har erfaring med dette?

for nå er subbene oransje men kunne tenkt og lakke dem i samme farge så bilen nemlig candy aqua blue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vurdert dette selv, faktisk, med tidligere elementer. Som dyslektikeren (sorry) over her påpeker, har det litt å si med materialet, men så lenge du bruker riktig primer/grunning og riktig lakk, kan du egentlig lakke hva som helst. Nå er det ikke særlig gunstig at en høyttalermembran "flexer", da det gir forvrengning, men dette vil skje med de aller fleste (for ikke å si alle) høyttalere ved et visst lydtrykk. Derfor vil jeg anbefale å snakke med en profesjonell lakkerer, da jeg vet de har veldig fleksible produkter til lakkering av plast-deler på bilene (støtfangere, f.eks.).

En annen ting, som Hi-Fi-folkene sikkert vil påpeke, er at det i utgangspunktet ikke er særlig ønskelig å øke den bevegelige massen på en høyttaler, for egenskapene forandres. Men jeg tror neppe du hører det så lenge det er en basshøyttaler! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vurdert dette selv, faktisk, med tidligere elementer. Som dyslektikeren (sorry) over her påpeker, har det litt å si med materialet, men så lenge du bruker riktig primer/grunning og riktig lakk, kan du egentlig lakke hva som helst. Nå er det ikke særlig gunstig at en høyttalermembran "flexer", da det gir forvrengning, men dette vil skje med de aller fleste (for ikke å si alle) høyttalere ved et visst lydtrykk. Derfor vil jeg anbefale å snakke med en profesjonell lakkerer, da jeg vet de har veldig fleksible produkter til lakkering av plast-deler på bilene (støtfangere, f.eks.).

En annen ting, som Hi-Fi-folkene sikkert vil påpeke, er at det i utgangspunktet ikke er særlig ønskelig å øke den bevegelige massen på en høyttaler, for egenskapene forandres. Men jeg tror neppe du hører det så lenge det er en basshøyttaler! :)

mvh

Jan Rune

Vil bare rette på en ting:

Alle membraner bryter opp ved en viss FREKVENS uansett lydtrykk. morph

Ellers kan jeg tilføye at en høyere bevegelig masse kan i noen tilfeller være ønskelig fordi det øker Q-verdien og senker egenresonansen på elementet.

Problemet er at man ofte famler litt i blinde hva angår resultatet.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

jah det va selve membranet jeg tenkte på

subbene er av merke cadence ultradrive. men jeg vet ikke hvilket stoff de er laget av heller.....det føles vertfall ganske glatt når jeg tar på det samtidig som det er relativt "tynt"

for siden instalasjonen bai blir i glassfiber og lakkes i bilen sin farge så kunne jeg tenkt meg en annen farge på elementene en oransje.

vurdere og og kankje gå litt videre med den den spanse stilen og trekke litt baki der i tynt zebra skinn :) men slapp av dette blir ikke noe bål harry biltema zebra skinn :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider