Gå til innhold

Sveising med elektroder

Ranger emnet

arildh

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i et elektrodeapparat til hentepris og tenkte å bruke det til å sveise eksos og IC-rør (ikke alu...), om det i det hele tatt er mulig.

Jeg er helt grønn på sveising og har kun lest et hefte jeg fikk tak i på biltema om platesveising med elektroder.

Har vel sveist en time til nå = n00b.

Noen spørsmål:

- Jeg har prøvd å skøyte to 2.5" eksosrør men plages med at de smelter igjennom i skjøten. Jeg bruker 2.5 elektroder og så lite strøm jeg klarer uten at elektroden setter seg fast i tide og utide. Spesielt problematisk hvis det er en liten glippe (max 1 mm.)

Er 2.5 elektroder for stort eller for lite ? Prøvde med 2 men da dekker jo sveisen knapt noen ting. Røret har vel en godstykkelse på rundt en 1 mm eller.no

3 har jeg ikke testet, men mere strøm betyr ver lettere å brenne igjennom regner jeg med.

- Apparatet har innstillig for 50v og 80v (samt trinnløs strømstyrke). Hva er forskjellen ?

Jeg vet at elektroder er old school, men jeg kjøper ikke MIG/MAG før jeg har råd til et som fungerer, og da er det snakk om 6-7K.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel som du vet er det ikke ideelt og bruke pinner på så tynt gods men det går jo ann og prøve. Det er viktig at du ikke har noen åpning for da brenner det fortere hull, du får det nok bare til med å sveise små punkter av gangen. Et tips kan også være å bytte om på polene så du får minus på elektroden. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg rustfrie elektroder 2mm type lincon electric arosta.Disse elektrodene flyter bedre ut og du kan bruke mindre varme.elektroden tenner også lettere.

Blir sveiselarven for tynn må du nok pendle litt.Du må også prøve deg fram med varmen litt.

Bjørn

Bjørn M Wilhelmsen

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sveisene holdbare når man sveiser med rustfritt pinner på torshov-jallla-ikke-rustfrie-rør ?

Vil ikke det ruste raskt når man blander 2 forskjellige metaller ?

Skal prøve selvsagt. Håper det fungerer. Alt er vel bedre enn de Biltemapinnene jeg pirker med nå :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

Jeg leste at man kan flytte en del av varmegangen over på elektroden ved å skifte polene.

Dette fungerer kun når det er et likestrømsapparat. Har ikke peil på om jeg har det men finner vel raskt ut om det er forskjell.

Det er nok garantert et likestrømsapparat du har kjøpt:-)

Cluet er at du burde prøve elektroden på minuspol for da flytter du varmegangen over der klypa sitter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Poenget er vel at han har elektrode apperat og ikke tig eller noe annet.. 2.5mm og 2mm er litt mye på de tynne rørene. 1.6mm er bedre for en som ikke har holdt på så mye. Dessuten så kan du dra nedover på siden raskt hvis du har problemer med at det brenner igjennom hele tiden..

Øvelse gjør mester ;)

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider