arildh Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Jeg fikk tak i et elektrodeapparat til hentepris og tenkte å bruke det til å sveise eksos og IC-rør (ikke alu...), om det i det hele tatt er mulig. Jeg er helt grønn på sveising og har kun lest et hefte jeg fikk tak i på biltema om platesveising med elektroder. Har vel sveist en time til nå = n00b. Noen spørsmål: - Jeg har prøvd å skøyte to 2.5" eksosrør men plages med at de smelter igjennom i skjøten. Jeg bruker 2.5 elektroder og så lite strøm jeg klarer uten at elektroden setter seg fast i tide og utide. Spesielt problematisk hvis det er en liten glippe (max 1 mm.) Er 2.5 elektroder for stort eller for lite ? Prøvde med 2 men da dekker jo sveisen knapt noen ting. Røret har vel en godstykkelse på rundt en 1 mm eller.no 3 har jeg ikke testet, men mere strøm betyr ver lettere å brenne igjennom regner jeg med. - Apparatet har innstillig for 50v og 80v (samt trinnløs strømstyrke). Hva er forskjellen ? Jeg vet at elektroder er old school, men jeg kjøper ikke MIG/MAG før jeg har råd til et som fungerer, og da er det snakk om 6-7K. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Vel som du vet er det ikke ideelt og bruke pinner på så tynt gods men det går jo ann og prøve. Det er viktig at du ikke har noen åpning for da brenner det fortere hull, du får det nok bare til med å sveise små punkter av gangen. Et tips kan også være å bytte om på polene så du får minus på elektroden. Lykke til :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Takk for tipset. Jeg leste at man kan flytte en del av varmegangen over på elektroden ved å skifte polene. Dette fungerer kun når det er et likestrømsapparat. Har ikke peil på om jeg har det men finner vel raskt ut om det er forskjell. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Kjøp deg rustfrie elektroder 2mm type lincon electric arosta.Disse elektrodene flyter bedre ut og du kan bruke mindre varme.elektroden tenner også lettere. Blir sveiselarven for tynn må du nok pendle litt.Du må også prøve deg fram med varmen litt. Bjørn Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Blir sveisene holdbare når man sveiser med rustfritt pinner på torshov-jallla-ikke-rustfrie-rør ? Vil ikke det ruste raskt når man blander 2 forskjellige metaller ? Skal prøve selvsagt. Håper det fungerer. Alt er vel bedre enn de Biltemapinnene jeg pirker med nå :) Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Sveisen blir meget holdbar den.Og til jalla torshov rør må det jo bare bli perfekt og vil nok tro røret ruster fortere enn sveisen. Prøv deg frem både med varme og polaritet på apparatet. Bjørn Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Takk for tipset.Jeg leste at man kan flytte en del av varmegangen over på elektroden ved å skifte polene. Dette fungerer kun når det er et likestrømsapparat. Har ikke peil på om jeg har det men finner vel raskt ut om det er forskjell. Det er nok garantert et likestrømsapparat du har kjøpt:-) Cluet er at du burde prøve elektroden på minuspol for da flytter du varmegangen over der klypa sitter:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord 2,2i Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 går fint and å sveise eksos med elektroder so lenge en har rett elektroder, men mig/mag er det beste da, Siter ønsker å kjøpe ford anglia uansett stand,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 FYI Jeg fant ikke noe Lincon pinner på TESS så jeg ble anbefalt ELGA P 45S. Å sveise med disse er som å legge på lippgloss i forhold til å vifte stjerneskuddene fra Biltema. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Dette er en lett antennelig elektrode og egner seg ypperlig til garasjesveising. Nå er det bare å trene på å sveise.skal du ha rustfri elektrode fra elga heter de 316L Lykke til. Bjørn Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antheus Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 , men mig/mag er det beste da, Det aller beste er faktisk TIG. Tar litt tid og mestre, men blir sinnsykt pent med litt trening. Ingen sveise sprut, og utrolig kontroll med sveise badet. Er overdrevent penest på RF eksos, sykkelrammer osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olemoda Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 du kan jo sveise over hverandre flere ganger, som overlapping liksom, det burde hjeple:D Siter Nissan 200sx 1990. X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler) X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Må vel også tilføye at elektroder ikke er så veldig "old school" som du henviser til. er vel bare det ikke blir brukt til tynnplate så mye. Da er det best å bruke mig/mag/tig eller hvis du skal være litt "old school" så bruker du vanlig gassveis/autogen.. sombrero Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 riktig det antheus sier ja, tigen er best!over legent best, men til gjengjeld ikke like lett å sveise som mig og mag.Men det tar ikke lange stunden før du kan det Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Poenget er vel at han har elektrode apperat og ikke tig eller noe annet.. 2.5mm og 2mm er litt mye på de tynne rørene. 1.6mm er bedre for en som ikke har holdt på så mye. Dessuten så kan du dra nedover på siden raskt hvis du har problemer med at det brenner igjennom hele tiden.. Øvelse gjør mester ;) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.