Gå til innhold

Framtidsplaner - realistisk?

Ranger emnet

HOFSOE

Anbefalte innlegg

Okay, here's the case!

Jeg har i det siste virkelig begynt å tenke framover. DVS, til sommeren.

Da har jeg planlagt og har veldig lyst til å kjøpe meg drømme bilen min. Det er en Ford Mondeo ST 200.

Problemet mitt er at jeg vet ikke om jeg har penger til det og om det blir for risikabelt.

Statusen min pr. i dag er at jeg er kokkelærling på 3. halvår. Lære tiden min er ferdig 1. juli 2006. Og da står jeg forhåpentligvis med fagbrev i hånden.

Og for at jeg skal kunne få kjøpt meg en slik bil, så er jeg avhengi av å få meg fast jobb etterpå.

Da tjener jeg ca. 18000 - 20000 kr pr. mnd.

Planene mine da er at jeg kjøper meg en ST 200 med en pris mellom 200000 - 220000 kr.

Tar opp et lån på ca. 200000 kr ( alt ettersom hva bilen koster og hvor mye jeg får igjen får den gamle), jeg kjører pr. i dag en 1995 Peugeot 106 XR. Håper på få mellom 25-40 tusen for den bilen. Da vil den ha gått ca. 95000km.

Problemet mitt er om jeg har råd til dette.

Får jeg jobb i Bergen så bor jeg gratis hos mamma. Får jeg jobb andre steder på jeg flytte og betale på leie.

Nå vil også forsikringen på bilen bli på rundt 17-20 tusen kr pr år.

Tror dere det er litt riski å ta opp et så stor lån i en så ung alder? Jeg er altså bare 19 år. Lånet skal evt. vare i 5 år.

Eller er dette bare noe burde legge på is?

Har dere noe å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir vel litt tidlig å bestemme dette allerede vel? Du kan jo heller ha det som mål, og jobbe mot det. Så når sommeren kommer ser du om det er forsvarlig å ta opp et såpass stort lån:) ST200 er utrolig fine biler forresten!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være kjedelig her:

Sats på BSU! altså boligsparing for ungdom. Jeg kjøpte for 3 år siden min "drømmebil", en saab 900 aero cab. Har lyst til å selge den nå, for å kjøpe meg et sted å bo når jeg er ferdigutdannet.. tror det kan være lønnsomt på sikt:) Ikke at jeg angrer på bilkjøpet, men å ha over 150 000 i cash når man skal kjøpe seg et krypinn er gull. Slippe å leie gjør man også:) Men jeg innrømmer at det er kjedelig. Et annet alternativ du kan vurdere er å jobbe i ett år som kokk, bo gratis hjemme hos mamma, og spare mest mulig til bil, og bruke pengene ett år etter. Da har du ihvertfall ikke lån, og 150 000 skulle være greit å spare på et år med litt aktiv jobbing/overtid etc. Da har du også til boller og brus.

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ingen planer om å slå meg ned med det første.

Planen min er at jeg skal farte litt rundt omkring i landet, kanskje utlandet i noen år før jeg slår meg til ro.

Da vil du ihvertfall ikke ha et billån som forfølger deg hvoren du er i verden:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en realitet du må huske; det er mye vanskeligere å spare penger til en drøm, en å _betale_ en drøm, altså lånet.. men god butikk er det jo alldeles ikke..og penger vil du tape på det uansett..men det er jo et valg du må ta.. og hvis det virkelig er drømmebilene din, vil løsningen falle deg 100%naturlig, og du vil ikke tenke over hva du gjør før en god stund etter handelen..sånn er det bare..og om du allerede nå begynner å tvile, tror jeg ikke du bør handle..(sånn er ihvertfall jeg, og mesteparten av kameratene mine pluss andre jeg har snakket om med dette..)

vil du VIRKELIG ha bilen, låner du, kjøper bilen, det går en stund mend du kose deg med drømmen, du vokser opp(som faderen sier jeg selv må tenke på) du angrer på at du kasta bort masse penger, selger bilen, og blir fornuftig, dvs. kjøper caddy og får leilighet/selvbygger... hehe det er min mening/synspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lån på 200k,over 5 år,med ca 8% rente,renta er på vei oppover,blir litt over 4k i mnd. Så er det vel bare å regne sammen de måndelige utgiftene dine,husleie,forsikring,bensin,deler,tlf,mat(du kan kanskje spise masse når du er på jobb,sikkert masse spart der :D ) og de andre utgiftene dine.Så er det bare å vurdere utifra det.

-01 Peugeot 806 Familiebil

-80 Chevrolet Caprice 4 dørs

-66 Ford Falcon stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer noen til å si at jeg skal gi fa*n i å uttale meg av mangel på erfaring.. Men jeg ville ikke gjort det. Å komme seg inn i den voksne verden med 200k i gjeld er ikke det jeg ville gjort.. Må nok se for meg mange år med biler i klassen 10-60k før jeg invester i en bil i den prisklassen, antar det er min far som har lært meg opp.. Han har alltid sagt at man bør være -godt- etablert før man tar opp lån, vel alt annet enn lån for bolig og studielån :op

Men, det er ikke lett å ta en drøm du har hatt i tankene lenge, som du antar du kan klare med litt spinking og sparing, for så å tenke seg om og komme ned på jorden. Det er beint ut j*vlig :(

Lykke til i alle tilfeller :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bil er no av de minst lønnsomme man kan gjøre. Det har vel de fleste her erfart. Er ikke mye som taper seg like mye i verdi. MEN, hvis man ser det på en annen måte. Hvis du er at typen som bruker hele lønna hver måned uansett, på alt mulig dritt du ikke får noe igjen for, så er det kanskje bedre å bruke penga på en bil, en på alt mulig annet. Hvis man tar godt vare på bilen, så vil den jo uansett ha en viss verdi, og når du selger den så sitter du igjen med noen kroner, som du kanskje ellers ville har rota bort på all mulig faenskap. Samtidig så har man jo gleden av å eie drømmebilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 år og har prøvd litt av hvert mht lån og bil.

Noe har vært billig og det meste har vært dyrt, men jeg har aldri misligholdt noe.

Du sier du ikke har planer om å slå deg til ro og at du vil "flakse litt" rundt omkring først. Helt topp, men da er både dyr bil PLUSS lån ganske dumt. Det koster masse å "være fri til å gjøre hva en vil". Tro det eller ei.

BSU er nevt. BRA!

BSU er noe av det lureste du kan finne på i din alder.

"Skal ikke ha hus på mange ennå" sier du. Hva vet du om det?

Og enda viktigere: Tro meg, på det tidspunkt du faktisk vet at du skal ha hus, er det altfor seint å begynne å spare både BSU og alt annet!

"Det monner ikke med litt BSU kroner når jeg skal kjøpe hus til 2 mill" sier mange og gir faen. Vel, kanskje ikke på papiret, men det viser iallefall at du har hatt vilje til å spare LITT. Dessuten innhentes mange av virkeligheten og ender opp med en liten leilighet til 500.000 som sitt første krypinn og DA er plutselig 50.000 BSU kroner 10% av kjøpesummen. Lånet som ellers ville blitt på 100% av kjøpesummen her plutselig krøpet ned til 90% og banker gir deg gunstigere rente.

Mange unge sutrer fordi banken ikke vil gi de gunstig rente når de låner over 100% av summen til nytt hus. Hallo. Hva i all verden kan grunnen være til det montro???? Kanskje de har brent seg på slike kunder før?

Husk også at dersom du holder ut med en billig bil bare noen få år nå, så har du sannsynligvis økonomi til å låne/kjøpe en bil som får dagen drømmebil til å blekne ganske mye!

Bare sørg for å skaffe deg utdanning til et godt betalt yrke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider