FlyingVeeVee Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 Jeg er 38 år og har prøvd litt av hvert mht lån og bil.Noe har vært billig og det meste har vært dyrt, men jeg har aldri misligholdt noe. Du sier du ikke har planer om å slå deg til ro og at du vil "flakse litt" rundt omkring først. Helt topp, men da er både dyr bil PLUSS lån ganske dumt. Det koster masse å "være fri til å gjøre hva en vil". Tro det eller ei. BSU er nevt. BRA! BSU er noe av det lureste du kan finne på i din alder. "Skal ikke ha hus på mange ennå" sier du. Hva vet du om det? Og enda viktigere: Tro meg, på det tidspunkt du faktisk vet at du skal ha hus, er det altfor seint å begynne å spare både BSU og alt annet! "Det monner ikke med litt BSU kroner når jeg skal kjøpe hus til 2 mill" sier mange og gir faen. Vel, kanskje ikke på papiret, men det viser iallefall at du har hatt vilje til å spare LITT. Dessuten innhentes mange av virkeligheten og ender opp med en liten leilighet til 500.000 som sitt første krypinn og DA er plutselig 50.000 BSU kroner 10% av kjøpesummen. Lånet som ellers ville blitt på 100% av kjøpesummen her plutselig krøpet ned til 90% og banker gir deg gunstigere rente. Mange unge sutrer fordi banken ikke vil gi de gunstig rente når de låner over 100% av summen til nytt hus. Hallo. Hva i all verden kan grunnen være til det montro???? Kanskje de har brent seg på slike kunder før? Husk også at dersom du holder ut med en billig bil bare noen få år nå, så har du sannsynligvis økonomi til å låne/kjøpe en bil som får dagen drømmebil til å blekne ganske mye! Bare sørg for å skaffe deg utdanning til et godt betalt yrke. Må bare legge til litt angående BSU. Det er ikke for sent å begynne med BSU selv når du allerede har kjøpt bolig. Man kan spare 15.000,- i året frem til man er 33 år eller så. Da får man uansett trukket fra 3.000,- på skatten hvert år. Disse pengene kan brukes til å betale ned eksisterende huslån eller brukes på oppussing/oppgradering av huset/leiligheten du eier. Siter UTSOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zel Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 Å kjøpe bil er no av de minst lønnsomme man kan gjøre. Det har vel de fleste her erfart. Er ikke mye som taper seg like mye i verdi. Så fint at det fortsatt er så mange som har den holdningen til bil. Det gjør at vi andre kan gå å kjøpe biler til langt under verditakst, ha dem i 1 til 2 år for så å selge for mer en man ga. Min forje Audi kjøpte jeg for 60 000 og solgte for 100.000,- ett år etter. Har du si i magen finner du alltid noen som MÅ kvitte seg med bilen! (Bilen før solgte jeg med 15,000kr fortjeneste) Siter Audi RS2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 Selvsagt går det an. Men det betinger at du enten: A) Har flaks. Eller: B) Kjøper en bil billig som lettsolgt. I seg selv en aldri så liten selvmotsigelse. Dessuten kommer de fleste entusiastbiler ikke under denne kategorien. Det betinger også at du har pengene klare og kan ligge og "snoke" i markedet for å slå til på kort varsel når noe dukker opp. Dessuten må du har god tid når det er tid for å selge. Du må også selge på rett tidspunkt og ikke nødvendigvis når du har LYST til å selge. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zel Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 Selvsagt går det an. Men det betinger at du enten:A) Har flaks. Eller: B) Kjøper en bil billig som lettsolgt. I seg selv en aldri så liten selvmotsigelse. Dessuten kommer de fleste entusiastbiler ikke under denne kategorien. Det betinger også at du har pengene klare og kan ligge og "snoke" i markedet for å slå til på kort varsel når noe dukker opp. Dessuten må du har god tid når det er tid for å selge. Du må også selge på rett tidspunkt og ikke nødvendigvis når du har LYST til å selge. du må snoke i markedet ja. Så klart.. da finner du de som skal selge bilen sin selv. For de kan ALT. Værdens dårligste bil selgere er det jeg viser til her. Flaks? tja, det kan diskuteres, da har jeg iallefall flaks. Noe de fleste som kjenner meg ville si er meget galt. Nårt man skal selge bilen? det gjør du jo før den taper seg for mye i pris. Eller så har du bilen frem til du mener at tapet er akseptabelt. Alikevel taper man en lavere sum. I Norge har vi noe vi kaller impuls kjøp. Er nok litt for mange som kjøper bil på denne måten. Skal man bruke så mye penger på noe bør man veie + og - godt og lenge. Tror du at du kjøper et kupp av en bil som du må kjøpe nå ellers får du ikke tak i denne bilen til denne prisen igjen.. hehe ja, da er du nok på vei ned feil gate mener nå jeg. Siter Audi RS2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HOFSOE Skrevet November 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 Vel, jeg kan jo legge til at jeg kommer til å satse MYE på yrket mitt. Det er det jeg kommer til å fokusere på de neste 5-10 årene. Kan også si det at jeg har en BSU konto som jeg setter inn et fast månedsbeløp på som jeg har planer om å øke over nyttår. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Det er så dumt av dagens ungdom å låne seg opp til hals for å kjøpe en bil. Hva er en bil? An automobile is a wheeled vehicle that carries its own motor. Different types of automobiles include cars, buses, trucks, and vans, with cars being the most popular by far. Older terms include horseless carriage and motor car, with motor referring to what is now usually called the engine. The act of operating an automobile is called driving. An automobile has seats for the driver and, almost without exception, one or more passengers. Hva kan du gjøre med bilen? Transport Om du kjører en bil for 10.000 eller en bil for 2 millioner, kan du ikke gjøre noe mer med bilen. Du snakker her om 18-20.000kr.. Så skal du tenke på: * Skatt * Forsikring * Vedlikehold Du snakker om å betale ned på 5 år? Hvordan i h* skal du klare å betale ned 200.000kr på 5 år? 18-20.000, vil si du får utbetalt mindre enn 14.000 i måneden. Du må regne med at minst 1000kr i måneden går på vedlikehold, så har du autopass, bensin, etc. forsikringen? har du sjekket hvor mye den er? pluss du får renten på bil-lånet, som ikke blir noe bra vilkår, i og med at du har så liten egenkapital. Gjør som de andre her sier! putt penger inn i BSU! Ikke lån 200.000 for å kjøpe bil! etter 5 år, er bilen verdt 40.000kr! Da sitter du mest sannsynlig igjen med 160.000 på lånet :P Skal du låne penger, må det være på en investering, som: * Bolig * Utdannelse eller, kanskje en veteranbil. jeg ville uansett ikke lånt 200.000 til en bruksbil, med mindre jeg allerede hadde alt jeg trengte. som eksempel kan du se min situasjon: Jeg var sammen med samme damen i nesten fire år. Vi bodde her og der, jeg hadde bil hele veien, men har aldri hatt bil-lån. En dag, blir det slutt. Jeg kunne ikke bo hos faren min, pga. han skulle selge huset. Moren min har jeg ikke kontakt med, så hun kunne jeg heller ikke bo hos. Hvor skal jeg bo? Da har jeg plutselig kommet til det stadiet i livet, hvor jeg må stå på egne ben. egne ben, sier du? ja, jeg leide først en hybel, siden jeg var i verneplikt. etter verneplikt var ferdig, fikk jeg jobb der jeg tjener 21-24.000 per måned, før skatt. du tenker kanskje "yey, mye penger!". Jeg kjøpte meg så en leilighet, som jeg fikk for veldig bra pris. men, så kommer de måntlige utgiftene: lån: 5.000kr strøm: xxxkr telefon: xxxkr bredbånd: 600kr kabeltv: 450kr vi er plutselig oppe i 7-8.000kr bare for å bo. så er det mat, transport, forsikring på bil, årsavgift på bil, vedlikehold av bil, ting som går i stykker, skal gjerne på date med noen jenter? samt du vil feste av og til. hvordan får du det regnestykket til å gå opp, om du i tillegg skal betale mange tusen på en bil, som bare synker i verdi? som nevnt tidligere, den dagen du vet du må stå på egne ben, den dagen kommer plutselig. det er sinnsykt mange unge som brenner seg på slike unødvendige lån. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 daButcher: må si meg uenig med deg der, eller delvis enig,delvis uenig..for meg er ikke bilen "bare en bil", eller "bare et fremkostmiddel", eller som noen på jobb, foreldra mine, noen venner og mange fler; "en gammal volvo! bilen er for noe helt spesielt! ikke så mange som ser det, men de få som gjør, vet det! jeg kan ta med meg en 6pack og snusboksen ut i garasjen, sette på vifteovnen og sette på noe musikk, sette meg ned i en campingstol og bare sitte å se på bilen..i lange tider! og når jeg finner det forgodt, gjør jeg litt småting, som innvendig vask, gå over alt sort på bilen med silikon, vaske mattene, gå over alle el. kontakter med godstoff, listen er uendelig..så har jeg kompiser som knapt nok ser på bilen, de bare kjører,parkerer,kjører og holder det gående, men tro meg, det viser! og til mondeo kongen, ikke kjøp bilen, for du kommer(er jeg sikker på) aldri til å få et slikt forrhold til bilen som jeg har til min, for da hadde du aldri tvilt et sekund! er ikke noe som heter fornuftiget og planlegging når det komer til slikt, da er det bare schmokk schmokk, du finner ut hva du må gjøre for å få cash, du får cash, kjøper bilen, og KOSER deg, ikke tenker på renta og altslags sånnt! heller vent noen år til du har kommet deg "oppå", og se da, for husk, det springer ALLDELES ikke av! og om du ikke har den gode følelsen allerede nå, så vil du heller ikke få den om et halvt år! men sier igjen, bil er somregel ingen god butikk! men det er bare sånn det er, noe en får leve med om en _vil ha noe_! da har jeg sagt mitt, så får du jo bare se hva du gjør..sikert mange som er meget uenig med meg i dette, men det får så være.. lykke til:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Gå til banken sier jeg bare. Nytter ikke spare til en nogenlunde ok bil. Med mindre man bor hjemme ennå og ikke har faste utgifter.. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 daButcher: må si meg uenig med deg der, eller delvis enig,delvis uenig..for meg er ikke bilen "bare en bil", eller "bare et fremkostmiddel", eller som noen på jobb, foreldra mine, noen venner og mange fler; "en gammal volvo! bilen er for noe helt spesielt! ikke så mange som ser det, men de få som gjør, vet det! jeg kan ta med meg en 6pack og snusboksen ut i garasjen, sette på vifteovnen og sette på noe musikk, sette meg ned i en campingstol og bare sitte å se på bilen..i lange tider! og når jeg finner det forgodt, gjør jeg litt småting, som innvendig vask, gå over alt sort på bilen med silikon, vaske mattene, gå over alle el. kontakter med godstoff, listen er uendelig..så har jeg kompiser som knapt nok ser på bilen, de bare kjører,parkerer,kjører og holder det gående, men tro meg, det viser! og til mondeo kongen, ikke kjøp bilen, for du kommer(er jeg sikker på) aldri til å få et slikt forrhold til bilen som jeg har til min, for da hadde du aldri tvilt et sekund! er ikke noe som heter fornuftiget og planlegging når det komer til slikt, da er det bare schmokk schmokk, du finner ut hva du må gjøre for å få cash, du får cash, kjøper bilen, og KOSER deg, ikke tenker på renta og altslags sånnt! heller vent noen år til du har kommet deg "oppå", og se da, for husk, det springer ALLDELES ikke av! og om du ikke har den gode følelsen allerede nå, så vil du heller ikke få den om et halvt år! men sier igjen, bil er somregel ingen god butikk! men det er bare sånn det er, noe en får leve med om en _vil ha noe_! da har jeg sagt mitt, så får du jo bare se hva du gjør..sikert mange som er meget uenig med meg i dette, men det får så være.. lykke til:) "Følelser for bilen". "mer enn et transportmiddel for meg", "drømmebilen" osv osv. Jeg kan love deg det at slikt ikke hjelper en dritt (unnskyld uttrykket) dersom regnestykket ikke går opp. Cash is king. Beklager, men slik er det. Og når vi først er ikke på følelser og lidenskap: Virkeliggjøring av drømmer går paradoksalt nok gjennom hardt arbeid, langsiktig planlegging og fornuft. Snakk med noen som har virkeliggjort en drøm så vedder jeg mye på at de aller fleste sier det samme. Er forøvrig veldig enig med innlegget til Da Butcher. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240 Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 nå er jeg i ca samme situasjon som deg..har en grei jobb hvor jeg tjener alt fra 20000-35000 brutto i mnd..Siden jeg jobber i forsvaret blir kost og losji dekket, det vil si at jeg ikke har faste utgifter utenom mobilen:) Tenkte lenge på og ta opp et lån for å kjøpe bil(ca100000), men kom fram til at jeg egentlig ikke hadde bruk for en så dyr bil, og heller ville spare penger. Det virker ikke som du er SÅ keen på akkurat den bilen heller, så hvis jeg var deg ville jeg ha ventet, og heller kjøpt en billigere bil. Det er bestandig greit å ha noen x-tra kroner i baklomma, kunne dra på turer og feste litt uten å tenke på de helvetes bilutgiftene.. Ung, fri og simpel!:) Siter Pure VOLVO pover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Syns rett og slett dabutcher skrev et meget gjennomført og godt innlegg! Meget imponert. Og er forøvrig enig i det meste. Du kan ha mye moro med bil selv uten en bil til 200k :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 "Følelser for bilen". "mer enn et transportmiddel for meg", "drømmebilen" osv osv.Jeg kan love deg det at slikt ikke hjelper en dritt (unnskyld uttrykket) dersom regnestykket ikke går opp. Cash is king. Beklager, men slik er det. Og når vi først er ikke på følelser og lidenskap: Virkeliggjøring av drømmer går paradoksalt nok gjennom hardt arbeid, langsiktig planlegging og fornuft. Snakk med noen som har virkeliggjort en drøm så vedder jeg mye på at de aller fleste sier det samme. Er forøvrig veldig enig med innlegget til Da Butcher. jojo men da har de jobba å peist på å "gått for toppen", ikke lage en nøletråd på bilforumet et godt halvår før det er aktuelt!(unskyld litt kvasshet der) om han VIRKELIG vil ha bilen, peiser han på å jobber og sparer, når det nermer seg må han jo finne ne bil han vil ha, gå til banken og høre om de vil sponse, og kjøpe! tråden om bilen vil vi se etterpå, og ikke nå! *litt enig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 426hemi Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 LEgg linja litt lavere. Kjøp deg en gammal 80-taller med en god del hester til en brøkdel av prise, og hvis du kræsjer er det ikke helvete heller. Vurder alternativer, selv om det kanskje ikke er noen!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HOFSOE Skrevet November 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Du snakker om å betale ned på 5 år?Hvordan i h* skal du klare å betale ned 200.000kr på 5 år? Vel, det blir 5 år eller mer. Dette er en bil jeg ikke har planer om å selge med det første. Har ingen planer om å ha meg noen stor dyr leilghet de første årene heller. Som sagt, jeg kommer til å satse på yrket mitt. Noe som igjen betyr at jeg er villig til å jobbe en god del da jeg ikke har noen andre enn meg selv å tenke på. Dessuten bor jeg hjemme hos min mor for øyblikket (gratis). Får jeg jobb i Bergen eller i Bergen omegn så kommer jeg ikke til å flytte med det første. 18-20.000, vil si du får utbetalt mindre enn 14.000 i måneden. Vel, det var 18.000 - 20.000 er det jeg vil få utbetalt. Sannsynligvis litt mer. forsikringen? har du sjekket hvor mye den er? Forsikringen har jeg sjekket sånn ca. og vil komme på mellom 12-18.000 mener jeg. LEgg linja litt lavere. Kjøp deg en gammal 80-taller med en god del hester til en brøkdel av prise, og hvis du kræsjer er det ikke helvete heller.Vurder alternativer, selv om det kanskje ikke er noen!!!! Skal ikke ha noen bil som er eldre enn den jeg har. Som er en 1995 modell. Skal heller ikke ha en bil som er gått 200000km heller. De eneste alternativene jeg har er Volvo, kanskje en av de siste modellene som kom av Opel Omega. Igjen, alt ligger i lik prisklasse. Nå har jeg en bil som knapt nok har motor til å dra framover, så jeg vil ha en bil som kan dra i fra seg. Bare sørg for å skaffe deg utdanning til et godt betalt yrke. Hehe, tar ikke utdanning etter hvor godt betalt man får. Jeg tar utdanning etter hva som intreserer meg. Blir jeg kokk i nordsjøen så er problemet løst. Der tjener man ikke under 500.000 kr i året fikk jeg vite av en som jobbet der. Men å havne i nordsjøen er noe man kan glemme, ettersom det er 3000 søkere på 1-2 ledige plasser! Så må jeg bare spørre tilslutt. Hvor tar alle andre på min alder pengene fra? De som kjører mye dyrere og større biler enn det jeg har. De bilene må jo også være dyrere i forsikring. + at man har anlegg til både 10 og 20 k. Er det rike foreldre? Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Gi blaffen i hva andre gjør. Noen har godt betalte jobber og er dyktige, noen er dumme, noen er rike, noen har rike foreldre, noen driver med snusk og jobber svart osv osv. Et interessant regnestykke er forøvrig hvor mye du faktisk betaler tilbake i tillegg til lånesummen. Totalt sett. Har du sett på det? En bil som koster 200.000kr blir fort til 300.000kr på den måten... Få gjerne banken til å gi deg dette tallet for forskjellige lånesummer og forskjellige nedbetalingstider. å holde seg med bil nyere enn 1995 i din alder synest jeg er ganske bra. Familiebilen vår er en Carina E fra 1992 som har gått 195.000km. I tillegg har vi en varebil fra '96. Vi KUNNE hatt mye tøffere biler hvis vi ville, men betaler ned på lån istedefor. Vi har gjennomsnittlige inntekter begge to, begge bilene er gjeldfrie, ingen studiegjeld igjen. Huset som er taksert til 1,6 mill har vi kun 550.000kr i gjeld på. Når det gjelder utdannelse burde langt flere tenkt mye mer på hva som gir god inntekt og hva det er bruk for av kunnskaper i samfunnet(ofte to sider av samme sak). Det er faktisk et mye større problem for den enkelte å være arbeidsledig enn å evt. bytte fra ett attraktivt yrke til et annet. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg