Gå til innhold

Oljeforbruk (Topp-Pakning / Ventiltetninger)

Ranger emnet


Erik Holdaas

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg en Volvo 740 Tic (B230ET), hvor det viser seg at den bruker en del mere olje enn det jeg vil at den skal gjøre, og har tenkt å prøve å få gjort noe med det.

 

Har tenkt å bytte topp-pakning, og ventiltetninger, og lurer da på om det er noe problem å bytte ventiltetninger selv?

Lurer også på om det er noe mere jeg bør gjøre når jeg er av med toppen, og om det kan være noe annet som gjør til at den bruker litt olje?

 

Har tenkt å kjøpe ventiltetniger og topp-pakning hos mekonomen, er dette greit, eller bør jeg kjøpe andre plasser?

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikkert at det er vevtiltettninger. 1% at det er toppakning.

Hadde det vært toppakning, hadde du mest sansynlig mistet vann også. Skjeldent du mister olje på lekk toppakning.

 

Ta en kort enkel test. Varm motor, motorbrems ned en bakke, så bånn pedal. Ryker det da blått, er det ventiltettninger.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset. Skal se å få prøvd det så fort som mulig.

Enkelte ganger når jeg bare står i ro på tomgang, så ryker det litt av bilen, men vet ikke om det har noe sammenheng, er kanskje litt sånn grå/blå farge på eksosen da..

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en opel som det ryker noe skikkelig av. fyller 1 liter olje i uka ca!! er vel ventiltetningene der også ja. men kan det ha noe med f.eks stempelringene også? den ene av tennpluggene blir utrolig mye sot på, mens de tre andre ser noenlunde bra ut. hva kan dette være?

BMW 520i, 89mod.

- Opel Ascona 1.6S, 86mod. -- solgt

- Saab900i (saabrina), 89mod. -- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. vanskelig å skifte stempelringer når du først er igang med å skifte ventiltetninger?

 

Ja, det er MYE ekstra arbeid og utgifter.

Får vel ikke kjøpe løse ringer, så du må vel kjøpe ett sett, og når man bytter ett sett ringer, bør man bytte alle, og når man først er i gang, bør man bytte lager på veiv og råder. Ny bunnpannepakning. Så det koster litt.

 

Så dropp det, er ikke det som er feil allikavel. Bytt ventiltettninger, og slip ventiler og seter vist du har mulighet til det.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår