Gå til innhold

Bygde sub, nå ønsker han mer trøkk klager på meg som bygde.

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en 2002 Passat Varebil.

Han var veldig fornøyd når den var ferdig, og mente bassen kom veldig godt fram, noe jeg også mener.

Nå har han brukt dette i 2 uker, og ønsker mer trøkk fram. Jeg lytter og kan si at det nå trøkker noe mer en tidligere.

Men han ønsker enda litt til Bassen er 12 Peerless Resolution.

Sub spiller bakover, hvor mye mer trøkk kan oppnås ved å snu kasse, så sub spiller fram over??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står subben bak i bilen? helt bak eller? Jeg kjørte xm varebil før og fikk mest lyd når kassa sto helt klint inntil bagasjeluka med subben opp! Og når den spilte fremover mistet jeg all trykk! Var også meget lite lyd når den sto langt fremme i bilen..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står subben bak i bilen? helt bak eller? Jeg kjørte xm varebil før og fikk mest lyd når kassa sto helt klint inntil bagasjeluka med subben opp! Og når den spilte fremover mistet jeg all trykk! Var også meget lite lyd når den sto langt fremme i bilen..

Kassa står rett bak forsetene, og spiller bakover, skrå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa står rett bak forsetene, og spiller bakover, skrå opp.

Ok, prøvde dette jeg også, men det var ikke noe bra løsning. Men er jo også rimelig dumt å plassere en kasse helt bak i eller midt i bagasjerommet på en varebil :)

Om den hadde spilt bakover bak "baksetene" som er på en stasjonsvogn, ville resultatet nok blitt bedre. Men er vel ikke akkurat aktuelt.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å plassere kassa lenger bak er uaktuelt, det å støpe kassa i reservehjuls brønnen er også uaktuelt.

Og han ønsker kun litt til, og hans forsterker er litt for liten til sub. men litt for stor til frontsett, mener må ha sub forsterker på maks, men til front på under halv. Men har jo muligheten til å skru front ned, da vil det jo høres ut som sub gir mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er porta kasse mindre heldig til denne suben, men jeg kan jo prøve, jobbe litt ekstra med simulering. Antar att en tuning på 35hz skulle duge. (tuning i prog som ikke tar hensyn til bil akustikk)

Midbass ville klart gi ett løft, men det er ikke ønsklig med mer i front, siden det da må bruke sparke plassen. Er 6,5" mellomtone/bass og 1" diskant som front. + 4 stk 6X9" (som han skal ha uansett) bak ved sub. Demper alt dette, så blir det greit, men da spiller han jo lavere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sett på oppsettet først:

-Mål spenningen med analogmåler (lettere å se spenningsdropp). kan være at det mangler nok Guts (strøm).. EDIT:Spandere på en stoor Kondis hjelper i så fall

-Å isolere taket (plater under taktrekk er bra), bagasjeromsdør og sidene hjelper på å få opp trykket (triks fra gamledager)..

-angående kassens plassering, så er det uansett best å plassere den der den er minst i veien og jobbe ut i fra det. Bilens nytteverdi må vel for de fleste uansett være første prio ..

- Om det elementet ikke er bra for bruk i bassreflekskasse, kast det og kjøp en som er beregnet for det.. Bassrefleks gir mest boom ..

mine "gode" råd violin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kaste fordi det ikke egner seg i porta kasse var ganske teit råd.

I utgangs punktett så lager du en lyd feil ved å bruke porta kasser for du får fasefeil.

Men skal ikke gå inn på det, siden jeg også liker porta kasser.

Men målte volt på forsterker til 14,2V med maks forbruk på (volum på fullguffe, med Usher cd)

Trur kanskje mindre volum på resten kan være løsningen. Spurte om han ofte spilte på fullguffe, det gjorde han ikke. Så da har jeg nok justert midbass mellomtone og diskant for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider