Gå til innhold

Støp din egne deler, liten How To...

Ranger emnet

Stampede

Anbefalte innlegg

Fo å slippe å "robbe" de settene du har i hylle for diverse deler følger her en enkle DIY måte å lage de på.

Ta en klump med plastilina, trill en kule som er større en delen du ønsker å støpe.

Press den ene siden av kulen mot f.eks. et speil, eller en annen helt glatt overflate.

Press så delen du ønsker å støpe mot den flate enden av plastilinaen, sørg for at du får den dypt nok. Plukk delen forsiktig ut og du har en støpeform.

Fyll formen med 5 min. Epoxy og la det stå å tørke natte over for sikkerhets skyld.

Når epoxyen har herdet er det bare å plukke delen ut av formen, skjære bort overflødig epoxy og detaljmale delen.

Enkelt og greit!

Mallory HighEfficiency coilen som sitter på torpedoveggen på '40 Forden er støpt på denne måten. Støpte også en elektrisk vifte som sitter foran radiatoren på denne bilen på samme måte.

IMG_5390.jpg

People who think they know everything greatly annoy those of us who do!!!

When one is working on a car in one's own driveway, one must have a beer.

(I think it's in the "Mechanics Code of Ethics and Conduct" manual"...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke epoxy fra biltema som man blander med herder.. Konsistensen på det ligner på plastelina.. Når det har herdet blir det hardt som metall nesten.. Da er det bare å skjære ut med tapetkniv og pusse.. Veldig enkelt :)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke epoxy fra biltema som man blander med herder.. Konsistensen på det ligner på plastelina.. Når det har herdet blir det hardt som metall nesten.. Da er det bare å skjære ut med tapetkniv og pusse.. Veldig enkelt :)

Eneste som er litt dumt med "deigepoxy" er at den ikke flyter ut i alle kroker og kriker. Hvis du hadde forsøkt å bruke den typen for å støpe delen du ser på torpedoveggen på Forden hadde det ikke gått så bra. Den delen har kjøleribber i toppen og krever bruk av helt flytende epoxy for å bli bra. :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mente ikke at du skulle fylle formen med den.. Jeg mente at du skulle lage en liten bit, for så å skjære ut kjøleribbene :) Jeg har prøvd å lage et luftfilter, og det gikk bare supert når jeg fikk formet det og skjært ut rillene med tapetkniv :)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mente ikke at du skulle fylle formen med den.. Jeg mente at du skulle lage en liten bit, for så å skjære ut kjøleribbene :) Jeg har prøvd å lage et luftfilter, og det gikk bare supert når jeg fikk formet det og skjært ut rillene med tapetkniv :)

Ok, brukes mer til enkle deler m.a.o., da er jeg med. :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan du få tak i slik plastilina?

Prøv en litt stor leketøysforretning, eller en Panduro Hobby forretning.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan går dette hvis du trenger begge sidene?

Blir litt verre da siden denne metoden egentlig bare er tenkt for "ensidede" deler. Men har brukt gipsform som jeg har laget til å støpe deler med to sider. Det fungerer også greit, men det er jo ikke så ofte man har deler med detaljer på to sider egentlig, som oftest er de jo delt uansett. :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider