Gå til innhold

80`n har motor problemer

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Har hatt litt motor problemer med min 86 mod, audi 80. Den låter som i gammal boble når jeg gir på, men går ikke noe dårligere. Den har no fryktelig til ventiltikking. Den har begynnt og få veldig høyt på tomgang. Og den har no fryktelig til etter tenning når jeg stopper den, den vil altså ikke stoppe av og til:p. Det lyst/peip også ei lampe i dæsjen her om dagen, men rakk ikke og få med meg hvem lampe.Det er jo ganske enkle feil og fikse på. Så skal prøve og skifte olje, stille ventiler, stille på tenninga og skru ned litt på tomgangs skruen i morra. Men det som uroer meg litt, er det at alle feila kom likt den siste uka, derfor kansje også samme kilde :wonder ...eller?

 

Kan også legge til at den er veldig vanskelig og starte når den har stått i noen dager..

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt motor problemer med min 86 mod, audi 80. Den låter som i gammal boble når jeg gir på, men går ikke noe dårligere. Den har no fryktelig til ventiltikking. Den har begynnt og få veldig høyt på tomgang. Og den har no fryktelig til etter tenning når jeg stopper den, den vil altså ikke stoppe av og til:p. Det lyst/peip også ei lampe i dæsjen her om dagen, men rakk ikke og få med meg hvem lampe.Det er jo ganske enkle feil og fikse på. Så skal prøve og skifte olje, stille ventiler, stille på tenninga og skru ned litt på tomgangs skruen i morra. Men det som uroer meg litt, er det at alle feila kom likt den siste uka, derfor kansje også samme kilde :wonder ...eller?

 

Kan også legge til at den er veldig vanskelig og starte når den har stått i noen dager..

 

Har du olje på motoren din? Begynte ventiltikkingen "over natten"?

Du kan ikke justere ventilene på din motor (Audi/VW skiftet til hydrauliske løftere i 1985), du har hydrauliske løftere som stiller seg selv. For å gjøre dette må de ha oljetrykk, lurte derfor på om du har sjekket om det er olje på motoren din. Om du har olje på motoren er det ventilløfterene som er utslitte siden de tikker. Om du kjører en del med mye tikking, vil du til slutt ta knekken på kammen din i samme slengen. Skift olje og filter, kjøp skikkelig olje med god renseeffekt, helst helsyntetisk av viskositet 5W-40 eller 5W-50, helst Mobil1 5W-50 Rally Formula. Dette er en kjempeolje som ikke er så dyr, selges bl.a. på MECA.

 

Om du trenger nye ventilløftere, selges originale nye løftere til fordelaktige priser (162/stk) hos http://www.veloxmotor.com. De selger også trimkammer i alle durasjoner til svært lave priser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey....jeg har altid hørt at jeg ikke har hydrauliske løftere. Jeg har altså audi 80 type 81....den som ble produsert fra 81 til mitten av 86. Men etter fyller olje ofte, da den lekker en del. Så jeg vet jeg har nok olje. Men det er veldig lenge siden det har blitt skifta olje. Så skal prøve og skifte og se om det hjelper.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta olje i dag....og bilen er som ny....ikke ventil tikking, lett og starte, lav tomgang og lyden fra bilen har blitt my bedre. Og det beste av alt, den har blitt

mye sprekere. Hadde aldri trodd at dårlig olje kunne gjøre så mye....så fra nå av kommer jeg til og skifte ofte og bruke dyr olje.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta olje i dag....og bilen er som ny....ikke ventil tikking, lett og starte, lav tomgang og lyden fra bilen har blitt my bedre. Og det beste av alt, den har blitt

mye sprekere. Hadde aldri trodd at dårlig olje kunne gjøre så mye....så fra nå av kommer jeg til og skifte ofte og bruke dyr olje.

 

Bare ikke den møkkaoljen du har brukt har kvestet motoren din???

Hvilken olje fylte du på? Husk også å kjøpe originalt oljefilter! (Bosch?)

 

Motorer frem til rundt 1985 hadde mekaniske løftere, mens de aller fleste motorer i 1986 hadde hydrauliske. Pleier å stå er merke på toppdekselet som indikerer dette. Ellers har rekkefirere med mekaniske løftere 5 "klaver" som holder kammen, topper med hydrauliske har 4.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke den møkkaoljen du har brukt har kvestet motoren din???

Hvilken olje fylte du på? Husk også å kjøpe originalt oljefilter! (Bosch?)

 

Motorer frem til rundt 1985 hadde mekaniske løftere, mens de aller fleste motorer i 1986 hadde hydrauliske. Pleier å stå er merke på toppdekselet som indikerer dette. Ellers har rekkefirere med mekaniske løftere 5 "klaver" som holder kammen, topper med hydrauliske har 4.

 

Husker ikke helt hva oljen heter aluratt nå....men har hørt at den skal væra bra.

Tidligere eier har bare kjøpt olje og filter på biltema. Noen jeg aldri kommer til og

gjøra. Men har det mye og si at det ikker er Bosch oljefilter, for jeg kjøpte mann filter.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår