Gå til innhold

Strøm-guide til bilstereo!

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, det er bare moro å diskutere og ikke være enige her, men når folk skal prøve å belære ett helt forum med påstander som ikke har rot i virkeligheten og ennå mindre i noen lærebøker, da blir det bare for dumt og vedkommende bør innse det....men ikke denne stakkarn nei....

Sooocool må være fetteren til nidaroo

javel.. så alt jeg har påpekt av feil i denne tråden er for deg/dere egentlig riktige ??? hmmm.. er dette forumet linket til en annen planet ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel.. så alt jeg har påpekt av feil i denne tråden er for deg/dere egentlig riktige ??? hmmm.. er dette forumet linket til en annen planet ????

Det du har rettet på er bare feil utrykk brukt for at nybegynnere skal forstå det! men det skjønner ikke du!? Er jo ikke direkte feil, brukes bare feil utrykk..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er dine påstander angående kodesatorer vi alle lurer på..

come on....gji oss no svar da;)

sorry.. det er jeg ferdig med.. føler meg som en Psykriater som forsøker å prate til sine stekt mentalt forstyrrede pasienter .. gir opp dere.. lev med eventyrene deres, og skriv masse svada om ting dere tror dere vet ..

tror rett og slett mange her føler at de mistet en del av den "respekten" dem hadde her før jeg kom og fortalte åssen det egentlig skal være .. Lykke til med å rette opp igjen på vranglæren deres ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du sooocoool har mere kunnskap enn de fleste her inne, hvorfor ikke dele med oss? forum er til for å lære, og dele erfaringer og kunskap, ikke rakke ned på hverandre.

Forrige tråden du var innblanda i, kon vel til 12 sider eller no, og det eneste du skreiv var at: "jeg vet, men dere forstår ikke, så ingen vits i at jeg prøver å forklare", " ingen av dere er på mitt nivå", "jeg har rett og dere tar feil", "og dermed basta"

Istedet for å komme med ørten poster om at du kan så mye, kunne du skrevet EN tråd àla det boomboxx har gjort, så hadde vi alle sammen hørt på deg, og sett hva du innehar av kunskap. sånn som det er nå, tror vi alle sammen at du er en idiot, og det forstår jeg godt om du ikke synes er noe særlig.

Bruk 10 minutter på èn seriøs post, f.eks om det du mener er riktig om strømforsyning , kondensatorer etc, så vil nok de fleste her ta deg så seriøst som du vil at folk skal gjøre.

Så enkelt er det egentlig.

Unnskyld at jeg i flere poster har vært like useriøs til deg, som du har vært til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil 3:

Når man tar utgangspunkt i Ohms lov, sitter man raskt igjen med et par-tre alternativer for å motvirke spenningsfallet:

Øke motstanden i kretsen og dermed minske strømforbruket (slå av noe elektrisk utstyr, eller redusere volumet)

Rettelse (igjen):

eller egentlig ikke en rettelse (hehe): hva mener du? er det ikke slik at når du kjøper 50mm2 kabler så gjør du det for å minske spenningstap som kommer av motstanden i tynne dårlige kabler????

åssen motvirker du spenningsfall ved å øke motstanden i kretsen???

ps: gleder meg til å få svar nå :hammer

Denne må jeg jo ta! :D

Regnet med en eller annen grønnskolling ville undre seg over dette.

SLÅR MAN AV f.eks. VIFTA (som er koblet i parallell med bl.a. forsterkeren din og alt annet elektronisk i bilen din), VIL DEN TOTALE MOTSTANDEN I KRETSEN ØKE (OHMS LOV)!!! NÅR MAN ØKER MOTSTANDEN I KRETSEN, VIL STRØMFORBRUKET REDUSERES (Ohms lov)! NÅR STRØMFORBRUKET REDUSERES, VIL SPENNINGEN OVER ANDRE APPARATER (f.eks. forsterkeren) ØKE (Ohms lov)!! NÅR SPENNINGEN OVER ANDRE APPARATER (f.eks. forsterkeren) ØKER, VIL STRØMFORBRUKET MINKE - VED SAMME EFFEKT!!!

Ohms lov, Ohms lov, Ohms lov!!!

U = R x I

P = U x I

Du er syk, mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry.. det er jeg ferdig med.. føler meg som en Psykriater som forsøker å prate til sine stekt mentalt forstyrrede pasienter .. gir opp dere.. lev med eventyrene deres, og skriv masse svada om ting dere tror dere vet ..

tror rett og slett mange her føler at de mistet en del av den "respekten" dem hadde her før jeg kom og fortalte åssen det egentlig skal være .. Lykke til med å rette opp igjen på vranglæren deres ...

Jeg føler at jeg gaina respekt av å dirkutert med deg. Jeg jar 0 respekt for deg nå, du har klart å vise at du er steinedum faktisk! Ingen her har respekt for deg! Jeg tror du vet det selv også, prøv å innrøm at du tar feil da! Det er ikke så vanskelig vettu.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil 4:

Elektroner tar ALLTID letteste vei til jord,

rettelse:

stemmer det egentlig??? "alle" burde da vite at det ikke er den veien de går, men motsatt (fra minus (jord) til pluss ...

you want some more ???? eller skal du forsøke å legge deg flat og si pent unnskyld ??? (jeg ville gjort det...)..

Haha!

Det er bare fysikktullinger som bryr seg om dette. Seff vet jeg at elektronstrømmen går fra minus til pluss, men da det er ETABLERT PRAKSIS og allmenn akseptert å si at strømmen går fra pluss til minus, gjør jeg det. Innlegget var til noobs - og deg.

For øvrig går elektronene fra minus til pluss fordi det er her det er en overvekt av elektroner (negativt ladet), mens pluss-polen tiltrekker seg disse pga sin forholdsmessige undervekt. Hvilken vei elektronene faktisk går er faktisk fullstendig likegyldig, til din opplysning (noe du ser ut til å trenge mye av).

Nå holder du fred før jeg blir usaklig og tar med mora di og forplantningslære i beregninga.

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om vi skulle rette på alle småfeilene som står der så må jo alt skrives om på nytt.. jeg fikk nok pes i helgen for å forsøke å rette på noen av disse hardbarka "ekspertene" .. gidder ikke det en gang til .. så til alle som leser det der, dere vil fra nå av leve og tro på det til dere dør (selv om fakta ikke har kommet frem) .. ikke rart folk går rundt og forteller eventyr ...

Nei nei, jeg rettet ikke på småfeil - jeg spurte fordi jeg ikke skjønte helt hva han mente. Jeg vet at du også skjønner hva han mener, så hvorfor lager du så stort oppstyr?

Det er ganske trist at en tråd som begynte så sjeldent bra (med noe lærerikt for mange) ble forvandlet til søppel i løpet av timer. Det kan vi vel egentlig takke nesten alle som har postet her for. :fire:

Takk for det utfyllende svaret BoomBoxx. Det lysner for meg her nå. :P Men jeg lurer selvsagt fortsatt på noe:

En 1F kondensator har vel mye mye større strømkapasitet enn de kondensatorene som sitter i en hvilken som helst 1KW forsterker? Det betyr altså at den ikke kan bli tappet for så mye strøm at den ikke kan gi ifra seg nok. Jeg skjønner at den "stjeler", som du sier, hvis batteriet er for dårlig eller hvis kondensatorene i forsterkeren har større "lagringskapasitet". Det er vel derfor man anbefaler å bruke ca 1Fkondensator per 1KW MAX på forsterker.

Jeg vet jeg kommer med mye dårlige formuleringer her, men istedetfor å kritisere - så spør om det er noe dere ikke skjønner. Og husk; jeg bare spør. Jeg påstår ingen ting, bare tror.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken post var det du fortalte åssen det egentlig skal være? Jeg finner enkelte bruddstykker innimellom på hva du tenker, som jeg prøver å sette sammen til din ideologi/tolkning av naturkreftene her, men savner en samlet oppstilling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er den soocool at det sitter folk her med 10-15års erfaring både teoretisk og praktisk som venter i spenning på en aldri så liten redgjøring på dine påstander...

hvorfor?? jo fordi det skal bli morsomt og motbevise dem med fakta hentet fra lærebøker angående elektronikk.

får vi noen redgjørelse??? neida og det av den enkle grunn at du kan ikke redgjøre for en dritt og velger heller å avfeie alle spørsmål med det gidder jeg ikke,er lei av å prøve å belære dere for dere vil ikke lære..

hehe tulling..

GET A LIFE

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår