Gå til innhold

Strøm-guide til bilstereo!

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Denne må jeg jo ta! :D

Regnet med en eller annen grønnskolling ville undre seg over dette.

SLÅR MAN AV f.eks. VIFTA (som er koblet i parallell med bl.a. forsterkeren din og alt annet elektronisk i bilen din), VIL DEN TOTALE MOTSTANDEN I KRETSEN ØKE (OHMS LOV)!!! NÅR MAN ØKER MOTSTANDEN I KRETSEN, VIL STRØMFORBRUKET REDUSERES (Ohms lov)! NÅR STRØMFORBRUKET REDUSERES, VIL SPENNINGEN OVER ANDRE APPARATER (f.eks. forsterkeren) ØKE (Ohms lov)!! NÅR SPENNINGEN OVER ANDRE APPARATER (f.eks. forsterkeren) ØKER, VIL STRØMFORBRUKET MINKE - VED SAMME EFFEKT!!!

Du er syk, mann.

ps: må rette litt på dine egne rettelser:

Slår man av noe (vifta el lign), så kaller vi det for å bryte kretsen (derfor navnet bryter.. hehe).. så vet du det .. Uendelig motstand er vel også et mye brukt utsagn om brudd ...

hvis det var dette du skulle frem til, så er jo hele opplegget ditt feilformulert, og 99% vil missforstå hva du ville med det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvilken post var det du fortalte åssen det egentlig skal være? Jeg finner enkelte bruddstykker innimellom på hva du tenker, som jeg prøver å sette sammen til din ideologi/tolkning av naturkreftene her, men savner en samlet oppstilling.

hehe... samme her.... kom inn "idag" igjen... men ser allrede at "profesoren" har litt problemer med ohms lov. flushit

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Det er bare fysikktullinger som bryr seg om dette. Seff vet jeg at elektronstrømmen går fra minus til pluss, men da det er ETABLERT PRAKSIS og allmenn akseptert å si at strømmen går fra pluss til minus, gjør jeg det. Innlegget var til noobs - og deg.

mvh

Jan Rune

Du vet vel det ja, men vil fortelle alle andre dette :

Elektroner tar ALLTID letteste vei til jord,

som er vranglære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår man av noe (vifta el lign), så kaller vi det for å bryte kretsen (derfor navnet bryter.. hehe).. så vet du det .. Uendelig motstand er vel også et mye brukt utsagn om brudd ...

hvis det var dette du skulle frem til, så er jo hele opplegget ditt feilformulert, og 99% vil missforstå hva du ville med det ...

Ehh... det står klart og tydelig at alt i bilen er koblet i paralell til batteriet... da bryter du ikke kretsen til hele bilen når du slår av vifta, du fjerner én strømforbrukende krets, og da blir det mer igjen til røkla av strømforbrukere/kretser, eller hovedkretsen til bilen for å si det slik... Du bryter en krets ja, men bare den til vifta!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, jeg rettet ikke på småfeil - jeg spurte fordi jeg ikke skjønte helt hva han mente. Jeg vet at du også skjønner hva han mener, så hvorfor lager du så stort oppstyr?

Det er ganske trist at en tråd som begynte så sjeldent bra (med noe lærerikt for mange) ble forvandlet til søppel i løpet av timer. Det kan vi vel egentlig takke nesten alle som har postet her for. :fire:

Takk for det utfyllende svaret BoomBoxx. Det lysner for meg her nå. :P Men jeg lurer selvsagt fortsatt på noe:

En 1F kondensator har vel mye mye større strømkapasitet enn de kondensatorene som sitter i en hvilken som helst 1KW forsterker? Det betyr altså at den ikke kan bli tappet for så mye strøm at den ikke kan gi ifra seg nok. Jeg skjønner at den "stjeler", som du sier, hvis batteriet er for dårlig eller hvis kondensatorene i forsterkeren har større "lagringskapasitet". Det er vel derfor man anbefaler å bruke ca 1Fkondensator per 1KW MAX på forsterker.

Jeg vet jeg kommer med mye dårlige formuleringer her, men istedetfor å kritisere - så spør om det er noe dere ikke skjønner. Og husk; jeg bare spør. Jeg påstår ingen ting, bare tror.

Hei!

Ser det har blitt det reneste inferno her! :D Litt moro er det "lell". Hehe!

Når det gjelder kondensatorer, så er det ikke tvil om at de HAR nytteverdi. Men problemet oppstår, så vidt jeg (og tydeligvis ikke bare jeg :P) har evne til å forstå, når kondensatoren får feil størrelse i forhold til bruksområdet! Den vil nemlig bli tømt ved lange, dype, høye (som sagt, effektkrevende) toner, og når den er tom, opptre som en uønsket komponent i kretsen: En kondensator som ikke er oppladet har VELDIG lav motstand, og opptar (stjeler!) strøm veldig godt - dette ser man godt, når man kobler den i serie med en lyspære ved opplading! Lyspæra lyser, altså går det MASSE strøm gjennom pæra og rett inn i kondensatoren når den er tom! Etterhvert som den blir full, vil lyspæra slutte å lyse, fordi all spenningen blir liggende over kondensatoren når den lagrer strømmen... Men tilbake til stereo-sammenhengen: Når kondensatoren er såpass stor, og er koblet i parallell med forsterkeren, vil det å lade den opp igjen hele tiden (særlig hvis det går så mange ganger i sekundet som SoooCool sier!) kreve så mye strøm, at forsterkeren vil ende opp med å "mangle" strøm. Da blir ikke dette en særlig gunstig løsning likevel, vel? :)

Evt. er jeg ikke fremmed for at man, dersom man har en KJEMPESTOR kondensator (100F? Enda større?), kan få bedre lyd og respons uten å skaffe flere batterier - men det er ikke noe poeng i det! DET er jo det jeg vil frem til! Så store kondensatorer at det er noe poeng, koster mer enn TO-TRE dyre, gode batterier, og da er det hele bortkastet!

I tillegg til at man får problemer i dB-drag eller ved f.eks. rap på høyt volum, siden kondensatorer som sagt har så liten kapasitet amperemessig. Mye bass krever mye strøm, mye strøm = tom kondensator... Sånn er det bare.

Har du muligheten til å koble mange "små" eller middels store, (i forhold til en 1F, altså) og dermed raske, kondensatorer i parallell før forsterkeren til frontsett/mindre strømkrevende høyttalere, som en slags "extension" av strømforsyningen, er jeg sikker på at dette er en god idé! De er lette å lade opp, og rent dynamisk er jeg sikker på at forsterkeren vil låte bedre til musikk - spesielt hvis det er en forholdsvis billig forsterker som du ikke har lyst til å bytte ut. Andre steder hvor dette kan være nyttig, er på strømkabelen til spilleren, da spillere har lite kondensatorer i strømforsyningen som kan være med på å stabilisere spenningene til motoren(e) internt i spilleren, og også fungere som et filter slik at støy fra disse ikke kommer ut til forsterkerne. Som en forbedring, mener jeg! Dog en temmelig dyr en, siden kondensatorer er en temmelig drøy investering om de skal holde høy kvalitet og man skal ha et visst antall av en viss størrelse... :)

Dette kan vel kanskje Matador fylle litt ut om, han har nok en del mer erfaring med antistøy-modding og kondensatorer for øvrig enn hva jeg har! Kanskje har jeg sovet litt i timene også! :)

Ah. Sent. Litt trøtt nå! God natt!

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: må rette litt på dine egne rettelser:

Argh. Du misforstår, eller VELGER å misforstå.

Poenget var slett ikke hva det kalles å bryte kretsen, eller hvorvidt man oppnår uendelig motstand i så måte. Poenget var heller ikke en rettelse, men en forklaring for at du skulle ha en ørliten sjanse til å forstå hva jeg mener!

Du snakker om formulering, du som ikke kommer med en eneste konstruktiv melding i det hele tatt! Folk kunne ikke få noe fornuftig ut av hva du skriver om de så ville, for det eneste som kommer fra deg er eder og galle, og hakking på andre. Beviser for egne kunnskaper eller erfaringer, eller i det minste henvisning til NOEN form for andre kilder er lik null!

Mulig du tror vi er dumme, men du tar nok bare feil IGJEN! Og sant å si tror jeg ikke det bare er meg som finner innleggene dine heller... hmmmmmmmmm

Jeg gir opp! Å diskutere med deg er som å sette sko i størrelse 45 på en 10cm tusenbein med parkinson og tsjernobyl-lemmer. :hammer

Enten er du DUM, eller full av faen. Sant å si heller jeg mot å anta at du lider av en mindre heldig blanding av disse to.

Ha en fortreffelig aften! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slenger meg med på den Jan Rune.

håper du lager flere slike topics for jeg er sikker på at de er matnyttige for mange.

mangler desverre egenskapen til å få ting ned på "papiret" slik at det blir forståelig for alle andre enn meg...

og når det gjelder sinnstilstanden til sooNOTcool så tror jeg det er best å overlate det til proffe folk å vurdere.

mvh

Odd-H

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pirker du på ubetydelige ting igjen! Dette ble skrevet for at alle skulle forstå det. Og ting er absolutt ikke feil i det han sier og hvem som helst kunne pirket slik du gjør, men har vett nok til å la være.

Kan du være så snill å innrømme at du faen ikke har peiling? håpløst..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pirker du på ubetydelige ting igjen! Dette ble skrevet for at alle skulle forstå det. Og ting er absolutt ikke feil i det han sier og hvem som helst kunne pirket slik du gjør, men har vett nok til å la være.

Kan du være så snill å innrømme at du faen ikke har peiling? håpløst..

ok greit, jeg sletta den siste.. men hvorfor bryr du deg egentlig?? er jo ikke deg jeg diskuterer med .. hva med å la være å lese om du synes dette er dumt !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok greit, jeg sletta den siste.. men hvorfor bryr du deg egentlig?? er jo ikke deg jeg diskuterer med .. hva med å la være å lese om du synes dette er dumt !?

Dette er et forum der flere mennesker diskuterer.

Derfor synes jeg du kunne tatt deg tid til å lære oss om ting, med matematiske bevis på det du påstår. Og jeg synes det er dumt at du driver å feilinformerer folk, og prøver å få deg til å skjønne dette. Men du kan lett motbevise mine påstander ved å gjlre det jeg og mange andre har bedd deg om å gjøre; svar på spørsmål du får! Forklar hvorfor ting er slik du mener dem er! Du har enda ikke kommet med noe kontruktivt som jeg, eller andre som motsier deg, kunne lært noe av!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sooocool: Vel, da lurer jeg på litt om din definisjon på ordet Diskusjon... en diskusjon forutsetter at man legger frem synspunkter som skiller seg fra motdebattanten, og her legger du dessverre ikke frem annet enn detaljer rundt særlig Boomboxx' fremførelse og ordvalg... så straks du kommer igang med en diskusjon her, er det nok mange som ikke vil si noe, men bare lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å ler litt..............Heldigvis er det ikke jeg som blir sett på som kranglefanten :hammer

Nå det er sagt må jeg si at jeg syntes inlegget til Jan Rune var godt forstålig skrevet, og gav en uvitende en grei innføring. Det viktigste i et slikt innlegg er ikke å forklare alle de fysiske fenomener pinlig korrekt, men å forklare det på en måte som vil gi leseren nytte av inlegget for å optimalisere betingelsene sine.

Når det gjelder flisespikkeriet rundt hvilken "vei" elektroner går, så syntes jeg det blir for dumt. Selv garvede fysikere bruker termen "raskeste/letteste" vei mot jord. Rett og slett fordi det gir en mer forstålig forklaring for dem det har mindre behov for å være 100% korrekt for. Poenget er at i den settingen her, så var denne betegnelsen korrekt nok for å gi substans til inleggets hovedpoeng.

Det er selvsagt ikke feil å presissere, eller korrigere, men når man ikke kan komme med en utredning for sine egne påstander i samme moment, men heller fortsetter å omtrendt kalle forumdeltakere for idioter, da gir ikke akkurat det respekt. Man bør kunne diskutere uten å hengi seg til bruken av skjeldsord, og navnekalling. Dette gjelder alle.

Det bør ikke være vanskelig for soocool å dokumentere sine påstander. Skal man korrigere eller pressisere, bør man også kunne ha belegg for dette, og være berett på å utdype.

Bra jobb Jan Rune. Det er godt du tar deg tid til slikt. Det hjelper alle de som mangler denne kunnskapen. cheers :thumb

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sooocool: Vel, da lurer jeg på litt om din definisjon på ordet Diskusjon... en diskusjon forutsetter at man legger frem synspunkter som skiller seg fra motdebattanten, og her legger du dessverre ikke frem annet enn detaljer rundt særlig Boomboxx' fremførelse og ordvalg... så straks du kommer igang med en diskusjon her, er det nok mange som ikke vil si noe, men bare lese.

jeje .. tror jeg ikke noe på :hammer *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår