Gå til innhold

Hva holder Bead-lock på med for prosjekter og hva holder venner å kjente på med?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 13.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ser at det er litt innspill på div motorer her... :)

Det er vanskelig å sammenligne en suge-motor med en lystgass-, kompresor-, turbo- eller sentrifugal kompresor-motor.

Bare se i promod.... Der henger lystgass motorene etter så det holder nå.

En kompresormotor koster 2/3 av en lystgassmotor.

Kompresor bilene går 1-2 tidel raskere på stripa.

I USA er lystgass bilene i ferd med å dø ut.

 

IHRA har forsøkt å javne ut de 2 forskjellige motor kombinasjonene med vekt begrensninger og maks overdriving på kompresor etc. :puke:

Uansett vil på et eller annet tidspunkt en av de to få et overtak.

 

Div rekorder i noen klasser. (NB! Disse er "oppbakket" innenfor 1 %, det finnes raskere enkelt drag)

 

IHRA ProMod har 6,046 - 381,47

IHRA Prostock 6,360 - 354,39

 

NHRA Prostock 6,630 - 335,04

IHRA har 817 cui motorer mens NHRA har 500 cui motorer.

 

I Australia har man noe som heter Top Doorslammer, minner mye om ProMod men litt andre regler. De kjører med annen kompresor osv.

Der har 2 biler gått 5 sek drag på kvart mila :thumb

John Zappia og Aaron Lynch.

Rekorden der er 5,967 - 393,93!!! :respect

 

Det finnes 10,5 outlaw klasser i USA som kjører stygg fort.

De kommer mer i Pro Street racinga der borte.

 

Jeg synes det er kult å se Competition. Der har man små V8 mot turbomata 4'ere og alt annet en kan tenke seg av motorer.

Det finnes biler i Competition med turbo som går bra men de har problemer med å gjenta ei bra repe runde etter runde.

Skal man trimme en motor for å være værst så koster det skjorta, det hvite i øynene og litt til.

Slik er det med alle motorer, om det er turbo, komressor eller lystgass.

 

Personlig synes jeg en kompresor mata ProMod er det råeste som finnes.

Fast Freddy i en 250 - 300 meters lang burn out er noe som må oppleves!

At den Pick up'n har gått 6,28 - 360 er helt utrolig.

Under EM på Gardermoen ble europa rekorden i Promod 6,230 - 369.

Skal jeg derimot se på kun teknikk er det meget imponerende å få 1350 hester ut av en 500 cui (8,2L) NHRA Prostock motor.

Det er en rein sugemotor! Ikke noe som helst form for extra der i gården.

 

Som en annen sa her tidligere er smaken som baken.

Altså: hårete og delt.

 

Så lenge det finnes forskjellige biler & motor typer vil folk være uenige.

Men det er jo det som gjør det gøy også.

Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle kjørte en 63 corvette med presse, eller en turbo mata supra. :hmmmmmmmmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt innspill på div motorer her... :)

Det er vanskelig å sammenligne en suge-motor med en lystgass-, kompresor-, turbo- eller sentrifugal kompresor-motor.

Bare se i promod.... Der henger lystgass motorene etter så det holder nå.

En kompresormotor koster 2/3 av en lystgassmotor.

Kompresor bilene går 1-2 tidel raskere på stripa.

I USA er lystgass bilene i ferd med å dø ut.

 

IHRA har forsøkt å javne ut de 2 forskjellige motor kombinasjonene med vekt begrensninger og maks overdriving på kompresor etc. :puke:

Uansett vil på et eller annet tidspunkt en av de to få et overtak.

 

Div rekorder i noen klasser. (NB! Disse er "oppbakket" innenfor 1 %, det finnes raskere enkelt drag)

 

IHRA ProMod har 6,046 - 381,47

IHRA Prostock 6,360 - 354,39

 

NHRA Prostock 6,630 - 335,04

IHRA har 817 cui motorer mens NHRA har 500 cui motorer.

 

I Australia har man noe som heter Top Doorslammer, minner mye om ProMod men litt andre regler. De kjører med annen kompresor osv.

Der har 2 biler gått 5 sek drag på kvart mila :thumb

John Zappia og Aaron Lynch.

Rekorden der er 5,967 - 393,93!!! :respect

 

Det finnes 10,5 outlaw klasser i USA som kjører stygg fort.

De kommer mer i Pro Street racinga der borte.

 

Jeg synes det er kult å se Competition. Der har man små V8 mot turbomata 4'ere og alt annet en kan tenke seg av motorer.

Det finnes biler i Competition med turbo som går bra men de har problemer med å gjenta ei bra repe runde etter runde.

Skal man trimme en motor for å være værst så koster det skjorta, det hvite i øynene og litt til.

Slik er det med alle motorer, om det er turbo, komressor eller lystgass.

 

Personlig synes jeg en kompresor mata ProMod er det råeste som finnes.

Fast Freddy i en 250 - 300 meters lang burn out er noe som må oppleves!

At den Pick up'n har gått 6,28 - 360 er helt utrolig.

Under EM på Gardermoen ble europa rekorden i Promod 6,230 - 369.

Skal jeg derimot se på kun teknikk er det meget imponerende å få 1350 hester ut av en 500 cui (8,2L) NHRA Prostock motor.

Det er en rein sugemotor! Ikke noe som helst form for extra der i gården.

 

Som en annen sa her tidligere er smaken som baken.

Altså: hårete og delt.

 

Så lenge det finnes forskjellige biler & motor typer vil folk være uenige.

Men det er jo det som gjør det gøy også.

Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle kjørte en 63 corvette med presse, eller en turbo mata supra. :hmmmmmmmmm:

 

Ifølge Lars Engen, og Knut Torjuul, hennholdsvis motor ansvarlig, og team sjef i valley boys racing (pro mod firebird), så er det lystgassbilene, ihvertfall her i europa som for tiden har overtaket over kompressorbilene (eller som de sa det: vi har jo nesten ikke kjangs mot lystgassbilene slik som reglene er nå), dette fordi de mener at en kompressor bil skal gå bedre enn en med lystgass, så de får den regelen med max overladding på kompressoren osv.. se på http://www.promod.nu der er det jo flest kompressor biler, også den raskeste av de europeiske er kompressormata, men den nest raskeste og flere andre i toppen er faktisk en lystgass biler!

Ikke for å si at det du sier er feil eller noe altså Bam, men det var nå iallefall det jeg fikk fortalt

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til opplysning til de som ikke vet det, så har disse ProStock motorene på 1350 hk og 500cui helt villt med restriksjoner som motorbyggerene må forholde seg til.

 

Og en motor med STORT slagvolum er ALTID billigere å få mye pulver utav en en med lite slagvolum. Uansett hvor motoren kommer fra.

 

Du kan lure en liten motor til å tro at den er STOR ved litt pustehjelp eller morro gass, MEN det kommer somregel ALTID med komprimisser enten med liten levetid eller det koster SYKT med penger.

 

Hilsen Umek, som forsåvidt liker alle motortyper enten det er wankel, 4er med pustehjelp og mye hester eller en god gammel støpejerns vinkel av en V8`er.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at kompressor-bilene i f.eks ProMod må veie en god del mer enn lystgass-bilene, mon tro?

 

Holder ellers med i at ProMod må være noe av det råeste man kan se om dagen; utrolig jevnt, stadig pussing av rekorder og *masse* biler!

 

(også ikke glem lukta fra kompressorbilene da ;)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til opplysning til de som ikke vet det, så har disse ProStock motorene på 1350 hk og 500cui helt villt med restriksjoner som motorbyggerene må forholde seg til.

 

Og en motor med STORT slagvolum er ALTID billigere å få mye pulver utav en en med lite slagvolum. Uansett hvor motoren kommer fra.

 

Du kan lure en liten motor til å tro at den er STOR ved litt pustehjelp eller morro gass, MEN det kommer somregel ALTID med komprimisser enten med liten levetid eller det koster SYKT med penger.

 

Hilsen Umek, som forsåvidt liker alle motortyper enten det er wankel, 4er med pustehjelp og mye hester eller en god gammel støpejerns vinkel av en V8`er.

 

ja, hørt at det koster MYE mere å hevde seg i prostock, enn i pro mod?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Mod er noe av det tøffeste en kan se..

Men så har jo vi også hatt gleden av å følge de fleste fra gata på begynnelsen av 90 tallet, til bilene ble så ville at de måtte helst være på bane...å da ble jo Pro Mod regelverket det som passet best til de bilene... å resten er jo histore...

Å mange biler finners det i Europa nå?

40-50?

2-3 i norge?:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Wally boys`s 2000 mod firebird, Nygård motorsport (fannrem motor) sin 63 corvette, og Sverre Kahrs 53 corvette. Thomas Nataas kjørte vell og tidligere, men gikk over til topfuel

 

Sverre Kahrs og Nygård kjører med lystgass mens wally boys kjører med kompressor

 

her er forresten tidene til de eneste norske pro mod bilene

 

Wally boys: 6,453 sec/ 351 km/h

 

Nygård motorsport: 6,404 sec/ 354,82 km/h

 

Sverre kahrs: 6.76 sec/ 335 km/h

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår