Gå til innhold

Hva holder Bead-lock på med for prosjekter og hva holder venner å kjente på med?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ekstremt lite saklig......det du kommer med.....

Men vis du finner ca 1/2 til 1 mille å bygge bil for, så vil den hønsehjernen din forstå at når du har en motor med 1000 hk og over 1000 NM.....

 

Så har du passert grensa for hvor brukbart det er å kjøre med bil med over 1000 hk....

 

Da snakker vi om forbruk, 50 kroner literen og noen liter på mila= dyrt!

Motor må sjekkes titt og ofte......Ting går i stykker = dyrt

Bruker du redskapen må det jo også settes av litt til vedlikehold.... = dyrt

Å mere enn 10 mil av gangen i en slik bil.....

Ja det er ikke mange som rett og slett gidder.....

 

Å du.... denne regningen din?????

Den blåser vi i......

For oss så er 1 liter.....lik 1 liter

 

når begynte vi å blande inn forbruk da?

 

Men hvorfor skal det bli så mye dyrere å bygge en motor med moment?

Hvorfor skal tingene gå mer i stykker ved et høyere moment?

 

Og om jeg ikke har forstått feil, er det jo momentet man skal ha når man kjører igang?

 

Men som Tarjei sa, spørs jo hva man skal bruke bilen til! Spinne ned hele rudskogen, eller trekke campingvogn opp stripa på gardemoen! happyhappy

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

når begynte vi å blande inn forbruk da?

 

Men hvorfor skal det bli så mye dyrere å bygge en motor med moment?

Hvorfor skal tingene gå mer i stykker ved et høyere moment?

 

Og om jeg ikke har forstått feil, er det jo momentet man skal ha når man kjører igang?

 

Men som Tarjei sa, spørs jo hva man skal bruke bilen til! Spinne ned hele rudskogen, eller trekke campingvogn opp stripa på gardemoen! happyhappy

 

Gutten....

Forsto du ikke hva jeg prøvde å si?

Når du har over 1000NM så er det mere enn nok!

Så lenge du ikke har spesielle behov......

Å spinne på rudskogen... holder det med 1000Nm

Å ta rivstart med campingvogn? da tar du med understellet og resten står igjen eller no...

 

Men hintet som du ikke tok......

Vet du hva det virkelig koster å bygge en ca 4 liters motor på skikkelige 1000 Nm ? For det koster ca en vanlig arbeidelønning ....Årslønn!!!!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg bilsportreglementet skal turbomotorer ganges med 1.7. for å få nominelt volum.. Altså 3.6 x 1.7 = 6,12 l.

 

Så hvis jeg hadde satt 2 turboer på min 7,4L så har jeg 12,58 liters motor, sånn helt plutselig ?

 

Eller jeg har vel egentlig 25,16 liters motor pga jeg har jo 2 turboer ??? happyhappy

 

Tenk hvis jeg hadde fått bygd quadturbo da.... :bok :shake

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestekrefter er bare en kalkulasjon ut ifra moment.

 

Foreks: I USA der de måler motorer i hestekrefter og fotpund så vil altid hestekrefte kurven og dreiemoment kurven kryss hverandre ved 5252 rpm.

 

Vet ikke når hestekrefter og newtonmeter krysser hverandre men dere forstår opplegget.

 

Og som Ford4Fun sa tidligere så har turtall vs hk noe med turtallet og gjøre, men også mangen andre faktorer som spiller inn som kammer, volumetric eficity, eksos ++++ mangen andre variabler.

 

Tror ikke han mente at det var lite effekt, men heller at det heller var mye hk iforhold til NM, men slik ser ofte effekt kurvene ut på en trykkmatet motor, men ser du på en NA (normallyaspirated) motor så har de som regel en del men moment enn hk.

 

Håper du/dere forstod ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det spikret.... ett lite opplegg....en plass i Vestfold, nord Telemark Eller noe Buskerud....

 

Det vil komme en link til en side her Lørdag kveld.....

Men meste innfoen vil bli sendt på PM og sms.....

 

Så de som vil være med å LEKE...... må følge med....plutselig så skjer det!

 

Vi HÅPER vi får til noe koooolt!:pray

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg hadde satt 2 turboer på min 7,4L så har jeg 12,58 liters motor, sånn helt plutselig ?

 

Eller jeg har vel egentlig 25,16 liters motor pga jeg har jo 2 turboer ??? happyhappy

 

Tenk hvis jeg hadde fått bygd quadturbo da.... :bok :shake

dersom du hadde bygd en løpsbil, så måtte det fulgt reglementet, så ja!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det spikret.... ett lite opplegg....en plass i Vestfold, nord Telemark Eller noe Buskerud....

 

Det vil komme en link til en side her Lørdag kveld.....

Men meste innfoen vil bli sendt på PM og sms.....

 

Så de som vil være med å LEKE...... må følge med....plutselig så skjer det!

 

Vi HÅPER vi får til noe koooolt!:pray

Er plutselig klar!

happyhappy

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det spikret.... ett lite opplegg....en plass i Vestfold, nord Telemark Eller noe Buskerud....

 

Det vil komme en link til en side her Lørdag kveld.....

Men meste innfoen vil bli sendt på PM og sms.....

 

Så de som vil være med å LEKE...... må følge med....plutselig så skjer det!

 

Vi HÅPER vi får til noe koooolt!:pray

Er det mulig å anslå hvor mange som kommer (deltagere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få igang Impalan til han BB454....

Med nye N50 Dekk..... må ha GREP!

 

Å min Big Dually....

Den skal vi prøve å få fart i å.....

Så blir jobbing på det i helgen...

 

Begynt på bilen Din også Marius!

Men får ikke lakket den til Fredagen, men får håpe den er ferdig i løpet av helgen!

 

Vi må vel kanskje inn til Oslo på Messa på Mandagen!

Flere som skal inn?

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratata....

Er frysebaggen fylt med pølser og Grillen full av Køl?

 

Er jo grill kveld snart!

 

blah

Vel, det står da i umiddelbar nærhet. Og pøller og sånt har dem på Rema (som stenger kl 23)

Grill ett (u)kjent sted søndag ettermiddag/tidlig kveld?

 

:redxpoke

 

barbeque.gif

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et langt lærret og bleike som jeg ikke skal ta her inne.

 

Men det er momentet i motoren som gir belastningen på interne deler hk er bare et tall regna ut fra nm og kw (effekt).

 

Å skal du ta ut mere en 1000nm av en mootr ja da koster det MYE penger.

 

Men det som påvirker mye av slike tall er kam data dvs når åpner og lukker ventilene, hvor mye åpner de, hvor fort åpner de, hva er grunn komp osv.

 

Sån enkelt skrevet vil det si:

Stapper du i sinter kammer som åpner tidlig og lukker seint og med mye overlapp blir mottrykket lite for turboen og man lager masse hk og mindre moment og maks effekten taes ut ved høyere turtall.

 

MEN her kommer masse variabler inn som dimensjoner på eksos og kompressor husa i turboen laga etc etc.

 

HUSK dette er ingen facit kun en glad amatør som bygger sinte sugemotorer sine skriblerier.

 

Detta er et DIGERT emne som jeg ikke kan i nærheten av nok ok.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et langt lærret og bleike som jeg ikke skal ta her inne.

 

Men det er momentet i motoren som gir belastningen på interne deler hk er bare et tall regna ut fra nm og kw (effekt).

 

Å skal du ta ut mere en 1000nm av en mootr ja da koster det MYE penger.

 

Men det som påvirker mye av slike tall er kam data dvs når åpner og lukker ventilene, hvor mye åpner de, hvor fort åpner de, hva er grunn komp osv.

 

Sån enkelt skrevet vil det si:

Stapper du i sinter kammer som åpner tidlig og lukker seint og med mye overlapp blir mottrykket lite for turboen og man lager masse hk og mindre moment og maks effekten taes ut ved høyere turtall.

 

MEN her kommer masse variabler inn som dimensjoner på eksos og kompressor husa i turboen laga etc etc.

 

HUSK dette er ingen facit kun en glad amatør som bygger sinte sugemotorer sine skriblerier.

 

Detta er et DIGERT emne som jeg ikke kan i nærheten av nok ok.

 

Era

Vel, bra belysning og forklaring av detta samtaleemnet da.

Men for all del, over 1000 hk og Nm er det RESPEKT for!

Godt jobba folks!!!

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår