Gå til innhold

4" mellomtone i 3-veis oppsett - kasse/IB?

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er ment som en henvendelse til de mer Hi-Fi-interesserte og engasjerte, som det er mange av her, men alle kan selvsagt komme med innspill! :)

Jeg utvider frontsettet mitt til 3-veis, delefiltere er under kontroll. Aktiv justerbar deling til alt, unntatt lavpass-delen av båndpassfilteret til mellomtonene. Kanskje er dette bannlyst i Hi-Fi-kretser, men jeg må likevel prøve. Så finner jeg det ut selv også! Og som sagt er det jo justerbar delefrekvens over det hele, så det bør være greit å stille inn... :D

Planen er 6,5" midbass i dørene, 4" mellomtone i dashen, og 1" domer... der de høres best ut! :)

Så - til spørsmålet som gjelder monteringen av mellomtonene. De blir stående "mot meg" i nedre del av dashen, rett over knehøyde. Her er det ikke så veldig mye "plate" som fungerer som en god IB, altså er det lett for akustist kortslutning... og jeg tror jeg vil bli offer for en del utfasing og dritt om jeg ikke finner på noe lurt! Problemet er at lukket kasse blir umulig å få plass til, hvertfall om den skal bli på mer enn 0.5-1 liter, noe som jeg MÅ få til ettersom jeg skjønner... Lite erfaring med mellomtoner... :/

Alternativene mine blir følgende:

1. "Halvveis IB", med dempemasse i en forholdsvis tettpakket "ball" rundt hele baksiden av elementene i dashen

2. Lukket "kasse" i form av en rørkonstruksjon som passer inn i dashen og nedover kickpanelet (sykt mye jobb, og vanskelig å få noe særlig størrelse på).

3. IB-installasjon, drite i akustisk kortslutning og what not - har vel mindre å si med mellomtoner likevel?! :)

Elementene har følgende specs:

X-max 3.3 mm

Vas 6.04 L.

Qts 0.36

Qms 5.01

Qes 0.39

FS 65 Hz

Målet er ikke konkurranselyd, men lyd som gir meg bredt smil når jeg drar på med metallen! :D

Takk for all hjelp!

mvh

Jan Rune

PS: Noen som har erfaring med Dynaudio? Har hørt det skal rocke! Sammenlikn midbassen i et av treveis-kit'ene deres med midbassen i Cadence CVL-6K-kit'et. Skummelt likt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfasing er noe dritt......he he, men det er ikke sikkert at du vil få særlige problemer med dette om du kun bruker mellomtonen ned til ca 300Hz. Det du også kan gjøre, er å legge en akustisk brems bak elementet, i form av en delvis akustisk transparent matte etc. Denne vil bremse luften bak elementet, og samtidig redusere ufasingsfaren.

Når det gjelder delefiltere mener jeg du har valgt rett sted å legge inn den passive delen. Jeg ville dog også kjørt passivt i hele denne kryssningen, altså også høypass diskant. Tror du vil få store problemer med overgangen diskant-mellomtone ved å kjøre en hybrid løsning der.

Når det gjelder Dynaudio, kan jeg si så pass, at det er lite som skiller Dynaudio og Morel elementer med plast membran rent lydmessig. Jeg tror derimot ikke disse produsentene har en lyd i sine høyttalere som passer dine ønsker. Jeg kan ta feil, men basert på min kjennskap til disse, og slik jeg har forstått deg og dine lydmessige preferanser, er det annet som vil gjøre en bedre jobb for deg.

Det betyr overhodet ikke at jeg mener Dynaudio eller Morel generelt er dårlige valg, men tror ikke det passer deg helt.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

4"-erne blir delt v/ ca 300Hz, ja - var hvertfall det som var planen. Så lavt som mulig, hvertfall... Da er det jo kjekt med justerbar deling! :D

Du sier noe med delefilteret der, Glenn. Jeg har passivt der også, så der følger jeg nok planen din (det er det originale 2-veis-filteret til diskantene og 6.5" midbassene jeg bruker der). Så da kjører jeg bare aktivt LPF på øvre midbass-frekvens og aktivt HPF på nedre mellomtone.

Grunnen til at jeg vurderte aktivt HPF til diskanten, var at jeg antar den er delt litt lavt pga den store midbassen i settet originalt. Men når jeg ikke har LPF som går så høyt som 3K, hjelper jo ikke det! Så da blir det passiv deling mellom diskant og mellomtone. Høres egentlig greit ut det! :) Har LPF 50Hz-250Hz, og HPF 120Hz-3kHz i forsterkerne...

Når det gjelder monteringen, så blir det infinite baffle, da - med litt akustisk dempeull e.l. bak dem som et alternativ om det låter dårlig :) Dette hørtes bra ut, for da kan jeg begynne å montere nå. Hehe.

Dette blir spennende! :D

Når det gjelder Dynaudio, lurte jeg fordi midbassen de har er identisk med midbassen jeg har, samt at effekttålighet er den samme. Mistenker rip-off fra Cadence sin side, eller at Dynaudio har bidratt i produksjonen... Sistnevnte forklarer jo hvorfor de låter så bra! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Dette spilte forresten veldig bra, rakk bare ikke å få inn midbassen i døra. Er litt glad jeg ikke gjorde det, da bilen nå er solgt....

Så ble toveis med "uoriginal" 4" mellomtone (HP v/ ca. 120Hz) og diskant med passivt toveis delefilter mellom de to.

Spilte grisehøyt og griselekkert (jeg har vitner ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfasing er noe dritt......he he, men det er ikke sikkert at du vil få særlige problemer med dette om du kun bruker mellomtonen ned til ca 300Hz. Det du også kan gjøre, er å legge en akustisk brems bak elementet, i form av en delvis akustisk transparent matte etc. Denne vil bremse luften bak elementet, og samtidig redusere ufasingsfaren.
Om du trenger et flertallsdiktatur hengende over deg for å få gjort ting, kan jeg henge meg på den der... en fin løsning som alltid har fungert godt, og gjort lyden bedre enn ren IB, for min del. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider