Gå til innhold

forsterker til focal utopia be nr 7 active

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Ja, du har vel muligens rett i dette ja.. Kanskje min Audison LRX 4.300 klarer seg til mellomtone/diskant da.. kjøpe meg en god 2-kanaler til midbassene..

det jeg er litt usikker på er delingen... De fleste forsterkere har jo "bare" noen små vribrytere der man justerer delefrekvens.. er vel ikke så enkelt å stille "nøyaktig" nok kanskje..?

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har vel muligens rett i dette ja.. Kanskje min Audison LRX 4.300 klarer seg til mellomtone/diskant da.. kjøpe meg en god 2-kanaler til midbassene..

det jeg er litt usikker på er delingen... De fleste forsterkere har jo "bare" noen små vribrytere der man justerer delefrekvens.. er vel ikke så enkelt å stille "nøyaktig" nok kanskje..?

Den forsterkeren er sikkert bra nok til formålet forløpig. Hva med å heller bruke pengene på en 2-kanaler til midbass og en god spiller med innbygd delefilter og tidskompansering? Så kan du jo oppgradere forsterkeren til diskant og mellomtone etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt problemer med å se hvordan aktivt vil bli billigere når vi snakker høykvalitets amper.

Jeg er overbevist om at du vil få et meget ytedyktig resultat om du bruker crossblock'n og heller kjøper en så grom 2 kanaler som du har råd til, eller bedre, behold VRx'n, og sell resten. Invester så i en VRx1.500 til bassene. Kan du fortsatt leve med litt ulikhet i utseendet, og har litt begrenset kapital, bruk LRx1.400.

Litt av gleden med å ha et høykvalitets system som Focal Utopia, Hertz Mille etc, er nettopp å eie det passive filteret, som er spesielt utviklet for elementene, over lengre tid. Filteret til Focal Utopia er i tillegg så vanvittig lekkert at det nesten er grunn til å eie det.............he he.

Riktig montert finnes det svært lite som kan måle seg med Focal sine Utopia elementer med W-cone i mine øyne. Men det nytter ikke slurve. Nå skal det sant sies at jeg har ikke hørt de helt nyeste Utopia elementene, men jeg har hørt store mengder Focal både til hjemmebruk, og til bil, over ganske mange års tids intervall, og har derfor et rimelig bra grunnlag for å uttale meg. Elementene bygger jo og således på de tidligere Utopia elementene til bil, og ikke minst de elementene som sitter i JMLab Utopia serien, og dette er kjente saker.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du sier noe der.. kjøpe crossblock og kjøre 2.400'n på front.. og hive inn en VRX 1.500 til subber.. :)

Da blir det vel rundt 35000 for hele sulamitten.. (be nr 7 "ikke-active" og VRX 1.500) Like lurt dette ja.. takker! :)

EDIT: men hvor i GRANSKAUEN skal jeg plassere crossblocka! den er jo STOR!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med plasseringen, Glenn? kjører du passivt så kan du jo glemme et perfekt sentrert lydbilde uten en ganske omfattende ombygging av dashbordet:) Og noe sier meg at lohelle ikke har det med i planene sine og da er vel aktiv deling og tidskomp en bedre løsning?

hmm.. hadde tenkt noe sånt som 6,5"'erne i døren og diskant + 3" i a-stolper..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du sier noe der.. kjøpe crossblock og kjøre 2.400'n på front.. og hive inn en VRX 1.500 til subber.. :)

Da blir det vel rundt 20000 for hele sulamitten.. Like lurt dette ja.. takker! :)

VRx serien er meget velkonstruert, og gjennomtenkt forsterkerserie, så jeg tror du vil komme meget godt ut av det, ved å gjøre det slik. Potensialet er hvertfall meget stort.

Bare for å nevne det:

Om du vil holde deg til Audison, kan jeg virkelig anbefale deg å spare til HV Venti. Den hadde gjort seg glimrende på Utopia settet. Koster litt penger, men fy f.... så godt den låter.

Men nå har jeg hjulpet nok med å selge varer for ICE Audio............he he :hammer

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med plasseringen, Glenn? kjører du passivt så kan du jo glemme et perfekt sentrert lydbilde uten en ganske omfattende ombygging av dashbordet:) Og noe sier meg at lohelle ikke har det med i planene sine og da er vel aktiv deling og tidskomp en bedre løsning?

He he...........det er noen få produsenter som tenker gjennom dette, og Crossblokken har så vidt jeg vet mulighet for å justere dette passivt. Skal flere nye musikken i bilen, er tidskomp bortkastet uansett, og jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg benyttet en prosessor på et så oppegående system som Utopia. Som jeg har sagt før, de prosessorer jeg har hørt til nå, har komprimert lydbildet, noe som kommer bedre og bedre frem desto mer oppegående utstyr man har. (Nå skal det sies at jeg ved siden av meg nå har en meget spennede spiller med en helt ny prosesssor, så vi får se hvordan denne funker.............he he he).

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hadde tenkt noe sånt som 6,5"'erne i døren og diskant + 3" i a-stolper..

Høres ganske fornuftig ut. Jeg ville således forsøkt å vinkle elementene mot et center mellom setene i ørehøyde.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...........det er noen få produsenter som tenker gjennom dette, og Crossblokken har så vidt jeg vet mulighet for å justere dette passivt. Skal flere nye musikken i bilen, er tidskomp bortkastet uansett, og jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg benyttet en prosessor på et så oppegående system som Utopia. Som jeg har sagt før, de prosessorer jeg har hørt til nå, har komprimert lydbildet, noe som kommer bedre og bedre frem desto mer oppegående utstyr man har. (Nå skal det sies at jeg ved siden av meg nå har en meget spennede spiller med en helt ny prosesssor, så vi får se hvordan denne funker.............he he he).

mvh

Glenn

Ja, det kan sikkert justeres passivt på det filteret, har ikke studert det så nøye:) Men hva får deg til å tro at denne spilleren din har no bedre prosessor enn Pioneer, Alpine m.fl??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan sikkert justeres passivt på det filteret, har ikke studert det så nøye:) Men hva får deg til å tro at denne spilleren din har no bedre prosessor enn Pioneer, Alpine m.fl??

Jeg tror ingen ting foreløpig, men jeg vet at den er vesentlig mer fleksibel, enn annet til tilsvarende pris. Er ikke nødvendigvis de store merkene som har de beste løsningene, heller ofte tvert i mot.

Vi får se, du skal nok tidsnok få info om spilleren, og kanskje du finner ut at du vil testet den selv i fremtiden. Noe du selvsagt er velkommen til.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen ting foreløpig, men jeg vet at den er vesentlig mer fleksibel, enn annet til tilsvarende pris. Er ikke nødvendigvis de store merkene som har de beste løsningene, heller ofte tvert i mot.

Vi får se, du skal nok tidsnok få info om spilleren, og kanskje du finner ut at du vil testet den selv i fremtiden. Noe du selvsagt er velkommen til.

mvh

Glenn

Er det en russisk spiller med samme merke som de gode gamle motorsyklene? :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider