Gå til innhold

E36 M3 Vanos?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å forklare siden det er komplisert. Søk på vanos eller bi-vanos i google. Finner en del der. :drive2

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANOS er ikke lik VTEC i det hele tatt. VANOS kan kun dreie kammene noen grader frem og tilbake, mens VTEC har en helt separat kamprofil med helt annen lobeseparasjon, løft og timing som tar over på høyere turtall, lik Nissans NEO VVL, Mitsubishis MIVEC og Toyota/Yamaha 2ZZ-GE under benevnelsen VVTi-L. Hondas i-VTEC kan i tillegg dreie innsugskammen noen grader frem og tilbake i forhold til den andre. VTEC-systemet er i praksis det nærmeste man har klart å komme totalt uavhengig ventiltiming/styring annet en et pneumatisk/hydraulisk system som vil kunne ha optimal ventiltiming/løft over hele registeret. Men et slikt system ser dessverre ut til å være mange, mange år inn i fremtiden enn så lenge, så i mellomtiden får vi nøye oss med konvensjonell ventilstyring som i praksis har vist seg å være både billig, driftsikkert og "greit nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vanosen på BMW M3 3.0l vrir kammen 12 grader ved 3600rpm, for å få åpnet opp innsugsventilen før, slik at den får inn mer bensin og luft, som igjen komprimeres 10,8 ganger før det antennes. Et uhyre simpelt system, som er styrt av oljetrykk, utviklet for McLaren F1 av Rolls Royce

 

Var da ikke vanskelig det!?

 

VTEC laget man bare for å få en motor som brukte lite bensin (som følge av oljekrisen i 1976) når man kjørte vanlig, og en morsom motor når man dro på, i utgangspunktet et lite interessant system for motorsport, og helt latterlig man nå setter det på Honda motorsykler. Gir en kvasi-turbo følelse, og kan ses på som kult å kjøre, med lite optimalt til trimming....

 

kam-frie motorerer er allerede ferdigutviklet, takket være mikro-chip'en som kom i 1956. eller var det 1946?! Som er rask not til å prosessere signalene, så elektro-solenoidene åpner og lukker raskt nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanosen på BMW M3 3.0l vrir kammen 12 grader ved 3600rpm, for å få åpnet opp innsugsventilen før, slik at den får inn mer bensin og luft, som igjen komprimeres 10,8 ganger før det antennes. Et uhyre simpelt system, som er styrt av oljetrykk, utviklet for McLaren F1 av Rolls Royce

 

Hvordan står kammene stilt dersom "Vanos-hjernen/ECUen" ikke er koblet til? Jeg har hørt at kammene da står på den innstillingen den skal ha ved 3600+ RPM.

 

Skjer hele "kamvridningen" på nøyaktig 3600RPM, eller justeres den gradvis oppover i turtallsregistrert?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår