CumsteR Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Hva er en Vanos? Enkelt og greit... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Det er vanskelig å forklare siden det er komplisert. Søk på vanos eller bi-vanos i google. Finner en del der. :drive2 Siter "You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30. -M3 E30 Sport Evo '90 -E30 316i Sedan '91 -242L '76 B23 ([X] Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet November 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Da er jeg blitt litt smartere... Du kunne jo egentlig forklart på en enkel måte att det minner om VTECH... I bunn og grunn.... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Jo, men har ikke alt i hodet. Lett å feilsitere. Siter "You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30. -M3 E30 Sport Evo '90 -E30 316i Sedan '91 -242L '76 B23 ([X] Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank S. Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 variable ventiltider Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 Singel-Vanos på 3.0, dobbel-Vanos på 3.2. Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 15, 2005 Rapporter Share Skrevet November 15, 2005 VANOS er ikke lik VTEC i det hele tatt. VANOS kan kun dreie kammene noen grader frem og tilbake, mens VTEC har en helt separat kamprofil med helt annen lobeseparasjon, løft og timing som tar over på høyere turtall, lik Nissans NEO VVL, Mitsubishis MIVEC og Toyota/Yamaha 2ZZ-GE under benevnelsen VVTi-L. Hondas i-VTEC kan i tillegg dreie innsugskammen noen grader frem og tilbake i forhold til den andre. VTEC-systemet er i praksis det nærmeste man har klart å komme totalt uavhengig ventiltiming/styring annet en et pneumatisk/hydraulisk system som vil kunne ha optimal ventiltiming/løft over hele registeret. Men et slikt system ser dessverre ut til å være mange, mange år inn i fremtiden enn så lenge, så i mellomtiden får vi nøye oss med konvensjonell ventilstyring som i praksis har vist seg å være både billig, driftsikkert og "greit nok". Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Jaja, sier noe der. Men var det eneste systemet jeg kom på i farta som styra med kammer og sånn. VTEC er sikkert mye bedre...! Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MBuilder Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Vanosen på BMW M3 3.0l vrir kammen 12 grader ved 3600rpm, for å få åpnet opp innsugsventilen før, slik at den får inn mer bensin og luft, som igjen komprimeres 10,8 ganger før det antennes. Et uhyre simpelt system, som er styrt av oljetrykk, utviklet for McLaren F1 av Rolls Royce Var da ikke vanskelig det!? VTEC laget man bare for å få en motor som brukte lite bensin (som følge av oljekrisen i 1976) når man kjørte vanlig, og en morsom motor når man dro på, i utgangspunktet et lite interessant system for motorsport, og helt latterlig man nå setter det på Honda motorsykler. Gir en kvasi-turbo følelse, og kan ses på som kult å kjøre, med lite optimalt til trimming.... kam-frie motorerer er allerede ferdigutviklet, takket være mikro-chip'en som kom i 1956. eller var det 1946?! Som er rask not til å prosessere signalene, så elektro-solenoidene åpner og lukker raskt nok.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Vanosen på BMW M3 3.0l vrir kammen 12 grader ved 3600rpm, for å få åpnet opp innsugsventilen før, slik at den får inn mer bensin og luft, som igjen komprimeres 10,8 ganger før det antennes. Et uhyre simpelt system, som er styrt av oljetrykk, utviklet for McLaren F1 av Rolls Royce Hvordan står kammene stilt dersom "Vanos-hjernen/ECUen" ikke er koblet til? Jeg har hørt at kammene da står på den innstillingen den skal ha ved 3600+ RPM. Skjer hele "kamvridningen" på nøyaktig 3600RPM, eller justeres den gradvis oppover i turtallsregistrert? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solid Audio Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Vanos har trinnløs justering. VTec har vel 3 trinn tror jeg. Både vanos og VTec juster kamene så prinsippet er det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.