Gå til innhold

Kondensator guiden

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

fikk en utfordring, og skal forsøke å skrive litt svada om kondensator (eier ikke forklaringssans) .. hehe

 

Viktige ting først:

 

SI enheter (SI = internsjonale standarder)

 

- kapasitans er evnen kondensatoren har til å lagre elektrisitet..

- Farad er enheten for måling av elektrisk kapasitans. symbol F (1 farad = når 1 coulomb forårsaker en potensialforsjell på 1 volt over den).

- Coulomb er enhet for måling av elektrisk ladning. Symbolet C 1 coulomb er en mengde elektrisk ladning på en strøm som gir 1 A i løpet av 1 sekund. (betyr ikke at den bruker 1 sekund på å tømme seg). Coulomb kan derfor sies å være AmpSekund (mindre en AmpTime Ah). en vesentlig mindre enhet en Ah ..

 

 

Formel å bruke: C (Coulomb) = A (Amp) x S (sekund) eks: 1 Coulomb = 1 A x 1 sekund ..

 

 

dette der oppe er gresk for de fleste, men føler at jeg må ha dette med for å liksom overbevise kunskap (stupid) ...

 

Hva er så bra med en kondensator?

 

Mange tror at kondensatoren tømmes helt ved maksimal bassslag, men er ikke slik det er. Kondensatoren merker spenningsfall og gir umiddelbart en "liten" utladning som vil vedvare til spenningsforskjellen er lik 0 (for at en kondensator skal tømmes helt så må du kortslutte den).. Denne utladningen har et kraftig nok skyv i strømmen at det kompenserer nok til at spenningsdroppen holdes tilbake og stabiliserer seg. Noen har også påpekt lange maksuttak (lange bassslag), men dette utveies av kondensatoren i takt med at spenningen synker (for så lenge det er spenningsforskjell mellom batteri og kondensator så gir den fra seg utladning (strøm).

 

Noen sier at flere batterier er bedre:

Så lenge du kjører eller står på tomgang så vil batteriene kun fungere som reserver, og først når spenningsdroppen kommer under batteriets egenverdi (som regel: 12,8 V) vil disse reservene taes i bruk (resultatet er at lysene blinker), men jeg mener at det er det en bør forsøke å unngå. fordi: høyere spenning betyr høyere effekt og derfor hardere slag i bassen og renere lyd. Men hvordan få dette til: Det første en bør tenke på er å skifte ut dynamoen til en som har minst 20% mere guts en det anlegget ditt har av maks uttak, eks: Stereo trekker maks 100 A, da må du ha en 120 A dynamo (de 20% tar bilen til lys og sånt)..

Dynamoen ligger ikke å gir fra seg 120 A før du får hard nok belastning på systemet. problemet er at dynamoen bruker for lang tid til å bygge opp og gi fra seg f. eks 100 A og ligger alltid på etterskudd fordi musikken du spiller varierer sterkt i forbruk av strøm. Hvordan kan en kompensere mot slikt da??? Ved å bruke en kraftig Kondis selvfølgelig. (Jeg vil tro at om du gjør det i DB drag, så vil spenningen være gjevn men ikke høy nok til å gi det ekstra lille eksta til å spille høyt nok. Fordi kondensatoren må lades opp kontinuerlig..).. Til vanlig bruk: da er denne lille minusen en fordel i stedet...

Dynamikken i en kondensator er som orden sier (dynamisk) .. dvs evnen til å gi fra seg "alt" i løpet av en nano sekund, og jo større en kondensator er jo større er dynamikken. ps: ikke glem at Kondensatoren aldri tømmes helt uansett hvor høyt du spiller, det er prosentandelen av det du bruker av kapasiteten i kondensatoren som bestemmer dynamikken, og jo mindre prosent andel, jo bedre ..

 

Edit: legger til viktige faktorer:

Tiden det tar å lade ut en kondensator er en brøkdel av et sekund, men hvor lang tid bruker den på å lades opp igjen?

 

Vi bruker da denne formelen

T = R X C

 

T = tid i sekunder

R = Motstanden i ohm

C = capacitansen i Farad

 

sett at du bruker totalt 5 M Kobberkabel i riktig dimisjon (mellom batteriet og kondis), og denne har en indre motstand på 0,018 ohm pr meter. Kondensatoren er på 1 Farad. da kan vi regne dette ut slik:

(0,018 x 5m) x 1 = 0,09 sekunder (som ikke er så veldig lang tid)..

 

Å finne ut hvor mye leveransen på kondensator er i praksis:

 

1F (Farad) = x C (Coulomb) / 14V (ladespenning). regnestykket for å finne AS (AmpSec) blir da slik: 14V x 1F = 14C (Coulomb)

8F kondis: 14V x 8F = 112 C (nå snakker vi) ...

14 C høres kanskje ikke så mye ut, men er voldsomt mye egentlig!! en utladning på 0,1 sekunder vil bli 10 ganger høyere i praksis og dermed 140 effektive Amp .. disse basslagene tilsvarer omtrent en slik utladning, og dermed så vil spenningen holdes oppe eller utgjevnes. dette vil selvfølgelig føre til bedre bass og dynamikk i lyden.

 

Edit2:

Ok opplading av kondensator før bruk:

Det lønnes absolutt å lade opp kondensatoren på en skånsom måte, fordi om du kobler den rett på batteriet så vil følgende skje: omtrent null i motstand vil slik regnestykket over vise at oppladningen vil skje svært fort, og jeg skal love deg at de polene blir svært svært varme da!! det kan føre til missfarging og sånt.. om du driter i det, så kan du godt gjøre det på den måten, men bruk en helt vanlig prøvelampe!! det er veien å gå, og når den ikke lyser lenger, så kan du koble til kondensatoren..

 

Tilkobling:

Hvordan koble til en kondensator?

Den har størst effekt om motstanden er lik 0 mellom Bassens Forsterker og Kondis. Derfor må denne monteres så nært som mulig. Om du vil ha dette perfekt, så monterer du disse på strømplater (massivt) som går direkte fra forsterker til Kondis. Fordelen er optimal, men dette er vanskelig og krevende for den vanlige mann i gata.

Viktig: oppladningen skjer mellom kablene som går fra Kondis til Batteret og utladning mellom forsterker og kondis ..

 

Men håper dere ikke ødelegger den nå med tullprat !! svarer kun på seriøse spørsmål .. cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra oppklart !

Men mulig å skrive litt om hvordan man bør montere den for ikke lage granat av den istedet?

Hvordan lade den uten medfølgende motstand ?

Du kan bruke en lyspære til å lade den opp! Koble den mellom pluss og plusspolen på kondis til den slutter å lyse. Da er den oppladet og pluss kan trygt settes på! En 12v vifte funker også gull til dette formålet :)

Men en kondis vil nok ikke sprenge, den spyr ut innholdet pga av at den har en sikkerhetsventil :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool skrev:

 

Mange tror at kondensatoren tømmes helt ved maksimal bassslag, men er ikke slik det er. Kondensatoren merker spenningsfall og gir umiddelbart en "liten" utladning som vil vedvare til spenningsforskjellen er lik 0 (for at en kondensator skal tømmes helt så må du kortslutte den).. Denne utladningen har et kraftig nok skyv i strømmen at det kompenserer nok til at spenningsdroppen holdes tilbake og stabiliserer seg. Noen har også påpekt lange maksuttak (lange bassslag), men dette utveies av kondensatoren i takt med at spenningen synker (for så lenge det er spenningsforskjell mellom batteri og kondensator så gir den fra seg utladning (strøm).

 

hei igjen sooocool! Jeg/vi er vel enige i det som står her. Det jeg vil legge til er at hvis det er ALTFOR lite strøm fra batteri/dynamo slik at spenningen for eksempel faller til under 12V så vil spenning i kondensator også falle under 12V og følge spenningen fra dynamo (minus tap i kabler). I disse tilfellene kan man godt ha en kondensator der, men det er da best å bytte til/koble i tillegg et GODT batteri, med forbehold om at gode nok kabler allerede ER på plass (gode kabler er viktigst av alt). Batteri vil laddes så lenge spenningen fra dynamo (minus tap i kabler) er høyere enn spenning fra batteri. Høyest mulig laddespenning er vel best.

 

Det som nå vil skje (batteri + kondensator) når strømforbruk blir større enn det ladder leverer (til overs etter bilen har tatt sitt) er at strømreservene bake (batteri/kondensator) vil tæres av. Så lenge batteriet bake blir laddet opp før det går tomt (da faller spenningen) så vil spenningen aldri synke "skummelt lavt". Kondensator blir laddet opp av både dynamo og batterier (fra der det er høyest spenning). Da kan jo den spy ut strøm (meget raskt) slik at forsterkerene blir fornøyde.. og laddes hele tiden siden det er strøm/spenning "til overs" bake fra "hele tiden" :)

 

Ved bruk at kun kondensator når strømforbruket er altfor høyt så vil kondensatoren ikke rekke å laddes opp igjen og den vil ganske raskt følge spenning fra dynamo (minus tap i kabler)

 

Beklager hvis jeg bommer på litt termer osv. Er ikke dette ganske korrekt sooocool?

 

Vi er som sagt ganske enige i at kondensatoren kan være veldig nyttig i enkelte/de fleste tilfeller. Men i enkelte tilfeller (ALTFOR lite strøm/for lav spenning) så vil den rett og slett ikke hjelpe så mye.

 

edit: er par endringer etter innlegget til Odd-Helge

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant som det er skrevet min gode mann.

 

skal ikke gå så langt å si at kondensator er bortkastet men JEG og de flest andre mener at etter at kabling står i forhold til strøm/effektuttak er batteri neste punkt på lista.

hva er vitsen med en kondensator om ikke alt annet står i forhold spør nå bare jeg??

 

et batteri og en bra kondesator har stort sett samme pris og saken er den at du kommer lenger med et bra batteri enn en stor kondesator kiddie

 

nokk sagt...er vell ikke lenge før jeg blir beskyldt for å være en drittunge :afro

 

 

siste ord sagt fra meg om denne saken

 

peace out

 

Odd-H

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ha vamp dc-12" 1 stk og 2stk 6x9 " på 180w , dette skal jeg ha 2 forsterkere. en som er på 4x100wrms og en på 1x600wrms. bilen min har en dynamo som utgir 75amper 12 volt...

 

spørsmålet er trenger jeg en kondensator eller batteri/ bedde deler? (ikke for å gi bedre efffekt men for å ikke ødelegge bilen.)det er vel en stor dynamo for en så liten bil...

 

dette er veldig viktig og håper at noen kan svare meg seriøst på dette...

mvh krister

Mistubishi Colt GLi 1,3 75HK 12Ventiler

Volvo 940 GL 2,3 131hk xVentiler

 

Vamp dc-12", plad3300d, plad412, 2x 6x9" magnat 4veis, panasonic spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er HELT i grenseland og i dette tilfellet vil faktisk en kondensator kunne hjelpe litt.

Din dynamo er på 75A. Litt går til bilen, så maks 50A er vel "til overs". 50A * 14V = 700 VA (= 700W)

Her vil jeg si enten en grisebillig kondensator, for å "bufre" de få gangene anlegget bruker over 600-700W (gjerne bass-slag), eller et batteri. En DYR kondensator mener jeg er et mindre lurt valg.. Da hadde jeg heller gått for et rimelig greitt batteri. Dette fordi du vil få mer gevinst for pengene med batteriet. Batteriet ville gjøre at du vil kunne trekke MER enn dynamo leverer (til overs) over lengre perioder enn det kondensatoren vil gi muligheten for.. OG du har strømreserver også når motor ikke går (da hjelper ikke kondensator noe)

 

Når det er sagt så tror jeg at JEG ville brukt noen hundrelapper på en kraftigere dynamo som ville løst "problemet" alene. Dette blir ofte billigere enn både batteri OG kondensator. Løse problemet ved roten kan man vel si.. Får gjerne bedre laddespenning også. Men husk gode kabler.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en viktig faktor du ikke nevner: når du har en "stor" kondensator så vil strømmen som den trenger til å bli oppladet etter at den har brukt en X prosent av sin kapasitet vil være X stor pluss Y Amper som også skal leveres til forsterkeren. Da vil man i praksis måtte levere enda større strøm mengde i kortere tid. derfor merker man fortere en større variasjon i spennings fall på lyset. Et av egenskapene til kondensatorene er jo som sagt kortere reaktion tid på utladningen men som sagt behøvet for oppladning vil også være like stor.... og da kommer vi tilbake til "tregheten" i dynamoen...

 

kondensatorene som er intern i forsterkeren er av den enkle grunn mange i parallel pga ønsket lav indre motstand = større strøm kapasitet som trengs til oppretholde transientene i den type PWM. Blir kapasitansen for stor kan man risikere at kondesatorene ikke blir oppladet fort nok før neste belastning tømmer kondensatorene igjen.

 

Man kan ikke på generel grunnlag si at en forsterkere trekker mest strøm bare ved bass anslag... musikk består av sammensatte og komplekse toner som kan godt trekke en mer konstant og jevnere strøm -dog noe mindre- over lengre tid, da vil PWM innhente strøm fra batteriet i større grad og over lengre tid som igjen vil holde spenningen til batteri lav, da har ikke kondensatoren den ønskede virkning da som nevnte den totale strøm mengden som må til for å oppladde kondensatoren -selv i mindren mengder- må jo trekkes fra den strøm behovet som PWM har selv....

 

swtich frekvensen til PWM er varierende, der av navnet Puls Bred Modulert. og med en ca switch frekvens rundt 50Khz i hvilemodus og med et ca maksimalt frek på 350Khz er behovet for mer konstant og jevnere spenning enn en meget rask strøm kilde som tapper seg fort.

 

Du nevner at dynamoen er noe tregt til å leverestrømmen, og det er riktig men som sagt et jevnere og mer konstant strøm trekk er jo faktisk et bedre alternativ da den vil oppretholde et mer konstant og jevnt strøm trekk over helle anlegget.

 

Kondensatorene i et "hjemme anlegg" vil oppføre seg annerledes enn i bilstereo sammenheng, de jobber på samme prinsip men under andre forutsetninger, det er også en grunn til at man ikke bruker store verdier på kondensatorene på sekundar siden av strømsforsyningen, grunnen er vel meget innlysende egentlig...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er i denne rekkefølge ??.

 

God Dynamo, flust med batteri, eventuelt toppe det med kondensator .

 

Og selvsagt huske rett dimensjonerte kabler :)

 

Mvh

 

En god laderegulator er vel heller ikke så dumt..

 

For min del:

165 amp dynamo check

Ladac regulator check

4 Odyssey Pc 1700 check

2 20 farad kondiser check

53mm2 strømkabler check

 

Alt i orden, bare resten som mangler :???:

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god laderegulator er vel heller ikke så dumt..

 

For min del:

165 amp dynamo check

Ladac regulator check

4 Odyssey Pc 1700 check

2 20 farad kondiser check

53mm2 strømkabler check

 

Alt i orden, bare resten som mangler :???:

 

ladde regulator er ALFA/OMEGA det.... kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår