Gå til innhold

Kondensator guiden

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

Hoy!

 

Jeg ser det er en feil i innlegget mitt! Beklager!

 

Jeg retter den nå, men bare så det er klart - det er ikke en feil som utgjør noen stor forskjell for hvorvidt det er bra med kondensator eller ikke.

 

Det er en formel-feil, jeg brukte feil formel, og misforsto faktisk litt, som SoooCool påpeker! SORRY!!! :) Men selv når formelen er korrekt, er det ikke noen vits likevel, selv om vitsen er litt større! :D

 

La meg se.. Formelen for hvor mange WATT man kan lagre i en kondensator er som følger:

En = CE2 / 2, der:

 

En = Energi i watt-sekunder

C = Kapasitans i Farad

E = Volts

 

La oss nå sette inn verdiene til en 1F kondensator, i et 14,46V oppsett (dersom motoren er i gang, og dynamoen lader like godt som.. min! :P)

 

En = 1 x 207,36 / 2 som er lik: 103,68 WATT-SEKUNDER!

 

Deler man 103,68 (P) på 14,46 (U) får man I (strømmen lagret i kondensatoren):

 

Woohoo. 7,17A i et helt sekund. La meg hoppe av glede! :) Men det skal sies, det er 7 ganger bedre enn jeg ga inntrykk av. For det, beklager jeg! Hender det går litt fort i svingene! :D

 

Da kan vi jo konkludere på nytt (jeg liker konklusjoner), med at man må ha mer enn 7 stk. 1F kondensatorer (eller 7F, rett og slett) for å kompensere for spenningsfall som skyldes at dynamoen er underdimensjonert med 50A (når bilens effektforbruk er fratrekt også, så klart) i forhold til stereoens strømforbruk. Det fine med dette eksempelet, er at nå kommer det ENDA bedre frem hvorfor man ikke ønsker kondensatorer som er så store. For som Matador og jeg har påpekt, blir kondensatoren(e) en STOR LAST når de(n) må "fylles", selv om de(n) er langt i fra full(e)! Og det er IKKE særlig kult!

 

Jeg beklager igjen for feilopplysningene, det var litt flaut! :P Men jeg kan i det minste trøste meg med at jeg oppga riktig formel nå, og rettet på meg selv, fremfor at SoooCool gjorde det.

 

Apropos, SoooCool, hvorfor kommer ikke du med konkrete bevis på at jeg tar feil? Lager et eksempel (folk liker eksempler, da det gjør ting lettere å forstå) og viser HVA som er galt, ikke bare sutrer over at "noe" er galt?

 

Men så klart, bare DU kan noe! :D

 

Bygger forresten anlegg nå, som skal trekke temmelig greit med strøm. Ser for meg over 200A bør gå glatt - PÅ MAKS, altså! Og da skal jeg vise at lysene ikke trenger å blinke, og at dynamoen kan være original. Dette oppnår jeg ved å skru bittelitt ned når motoren er i gang (forsterkeren til bassen trekker KANSKJE 50A når jeg har skrudd ned 6dB i forhold til maks) og spille for fullt med motoren av. Slik kan jeg spare mye penger, både på ting som ER nyttig og dyrt, (dynamo) og ting som er lite nyttig, og oppskrytt av folk som vil tjene penger (kondensator).

 

kozzz

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hoy!

 

Jeg ser det er en feil i innlegget mitt! Beklager!

 

Jeg retter den nå, men bare så det er klart - det er ikke en feil som utgjør noen stor forskjell for hvorvidt det er bra med kondensator eller ikke.

 

Det er en formel-feil, jeg brukte feil formel, og misforsto faktisk litt, som SoooCool påpeker! SORRY!!! :) Men selv når formelen er korrekt, er det ikke noen vits likevel, selv om vitsen er litt større! :D

 

La meg se.. Formelen for hvor mange WATT man kan lagre i en kondensator er som følger:

En = CE2 / 2, der:

 

En = Energi i watt-sekunder

C = Kapasitans i Farad

E = Volts

 

La oss nå sette inn verdiene til en 1F kondensator, i et 14,46V oppsett (dersom motoren er i gang, og dynamoen lader like godt som.. min! :P)

 

En = 1 x 207,36 / 2 som er lik: 103,68 WATT-SEKUNDER!

 

Deler man 103,68 (P) på 14,46 (U) får man I (strømmen lagret i kondensatoren):

 

Woohoo. 7,17A i et helt sekund. La meg hoppe av glede! :) Men det skal sies, det er 7 ganger bedre enn jeg ga inntrykk av. For det, beklager jeg! Hender det går litt fort i svingene! :D

 

Da kan vi jo konkludere på nytt (jeg liker konklusjoner), med at man må ha mer enn 7 stk. 1F kondensatorer (eller 7F, rett og slett) for å kompensere for spenningsfall som skyldes at dynamoen er underdimensjonert med 50A (når bilens effektforbruk er fratrekt også, så klart) i forhold til stereoens strømforbruk. Det fine med dette eksempelet, er at nå kommer det ENDA bedre frem hvorfor man ikke ønsker kondensatorer som er så store. For som Matador og jeg har påpekt, blir kondensatoren(e) en STOR LAST når de(n) må "fylles", selv om de(n) er langt i fra full(e)! Og det er IKKE særlig kult!

 

Jeg beklager igjen for feilopplysningene, det var litt flaut! :P Men jeg kan i det minste trøste meg med at jeg oppga riktig formel nå, og rettet på meg selv, fremfor at SoooCool gjorde det.

 

Apropos, SoooCool, hvorfor kommer ikke du med konkrete bevis på at jeg tar feil? Lager et eksempel (folk liker eksempler, da det gjør ting lettere å forstå) og viser HVA som er galt, ikke bare sutrer over at "noe" er galt?

 

Men så klart, bare DU kan noe! :D

 

Bygger forresten anlegg nå, som skal trekke temmelig greit med strøm. Ser for meg over 200A bør gå glatt - PÅ MAKS, altså! Og da skal jeg vise at lysene ikke trenger å blinke, og at dynamoen kan være original. Dette oppnår jeg ved å skru bittelitt ned når motoren er i gang (forsterkeren til bassen trekker KANSKJE 50A når jeg har skrudd ned 6dB i forhold til maks) og spille for fullt med motoren av. Slik kan jeg spare mye penger, både på ting som ER nyttig og dyrt, (dynamo) og ting som er lite nyttig, og oppskrytt av folk som vil tjene penger (kondensator).

 

kozzz

Jan Rune

 

Fint at du ser dine egne feil, men tror ikke på deg egentlig!! For om du hadde kunnet dette, så ville du aldri skrevet så mye feil !!! Og de regnestykkene dine er nesten riktige, prøv å les igjennom dem en gang til :) hehe

Om jeg ikke hadde kunnet noe av dette, som du og så og si alle mener!! Åssen i H*******E skulle jeg i det hele tatt kunnet avsløre feilene dine ved å bare lese grovt igjennom ???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg føler jeg trenger litt backup fra andre kilder, bruker jeg linken du likte så godt i den andre tråden, og limer inn et flott lite avsnitt her:

 

"When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second. The capacitor can not act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage."

 

Må jeg skrive det med store bokstaver, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette her er ikke en guide.... dette er bare en plass for å ha noe å diskutere..rettere sagt krangle..

for tiden ser jeg på desse tråder om kondiser og strøm og annet drit som totalt useriøst og ene verre enn den andre..totalt unødvendig..

 

soocool: bare fordi du mener/skriver noe så betyr ikke det at det er 100% rett og at det er den regel som vi andre må følge.

til dere andre: sjekk hva du har tastet, og vurder før du klikke "lagre"...det gjelder alle og enhver..endatil meg seff ;)

 

det viktigste jeg mener man bør gjøre når man først planlegger/kobler et anlegg, er at man bruker en strøm-kabel som minst tåler den mengde power som forsterkeren krever, og at man bytter alle kabler som skal forsyne anlegget med noe som er godt dimensjonert til det.

 

man kan ikke stikke under en stol at kabelen må dimensjoneres etter forbrukeren, uansett hva det er.. enten det er ekstralys i spoilern eller et led-bremselys i hatthylla eller varmekabel i setene.

og min mening er at når man først dimensjonere kabelen til forsterker så gå opp et hakk eller to, for man vet aldri om man kommer til å koble til flere forsterkere senere.

en for liten strømkabel kan ikke kompanseres med en kondensator..uansett hvilke regler og formler og annen teori dere kommer med så er det kabelen som igrunnen bestemmer hva som holdes i live.

 

dynamoen burde også vere noe som jeg mener vert minimum 90A for å i det hele tatt prøve å holde et batteri (eller to) toppladdet. for enten man har kondensator eller ikke så er det jo tilslutt dynamoen som skal ladde (både batteri(er) og evnt kondensatorer) så da er det jo ikke vits i å komme med en skranglete 45A dynamo som ladder 13V ved 2000rpm++......

da vil det tilslutt stoppe opp , uansett hvor mange og uansett størrelse på kondensatorer.

og uansett hva dere sier om hvor lenge en 50~200F+ holder på strømmen så og så lenge med en spesifikk forbruker så er ikke det evigvarende..den må laddes opp av noe.

 

egentlig så driter mange i hvorfor/hvordan en kondensator virker,ihvertfall etter desse diskusjoner, bare de får vite om den er nødvendig eller bare tull.

 

derfor sier jeg, størst mulig kabel som bør gjøres kortest mulig, best mulig jordingpunkt og størst mulig dynamo.

et batteri som er bra og ikke skadet (som feks sttt tomt eller gått tomt for strøm en kald vinterdag) er heller ikke dumt. når det er snakk om budsjett og slikt syns jeg at man heller skal vurdere et bra batteri til 1500,- enn en kondensator eller to.

 

en kondensator ser jeg på som siste utvei til mer strøm..forresten blir det feil å si mer strøm for den kan jo ikke direkte lage strøm...

 

håper det kan være mulig å finne på noe annet å diskutere..begynt å bli lei desse diskusjoner da det er like mye fram og tilbake, ord mot ord..drittslenging og ganske snart et irritasjonsmoment..om det ikke allerede er det....

 

har sjøl hatt 2kw forsterkere på en 90A(14.4V) dynamo, et greit batteri og 30mm2 biltema kabel og uansett volum blinka ikke lysa, med eller uten kondensator, så lenge motor gikk over 1000rpm

ga jeg ikke gass stoppa motorn...(men det er en annen sak..hehe...)

 

det er svært sjeldent jeg har brukt kondensatorer i biler jeg har bygd, til meg sjøl og andre, og jeg har aldri hatt problemer med strøm. jeg har heller byttet dynamo og/eller byttet laderegulator så dynamoen ladder bra og helst rundt 14.4V. og evnt byttet/anbefalt nytt batteri om det er gammelt og/eller redusert.

 

mvh, stig

som tar alle diskusjoner med et smil og gidder ikke all drittslenginga........ ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er feil i regnestykkene? :/

 

*finlese* :D

 

Koz

det eneste jeg ser feil er at d sier i et 14.46V anlegg men har kalkulert med 14.4V i formelen....

 

er DET noe å henge seg opp i så vet ikke jeg....hehe......

 

men jeg bare henviser til din kommentar:

""hvorfor ikke si hva som er feil istedenfor bare å si at det er noe som er feil""....

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det kan være mulig å finne på noe annet å diskutere..begynt å bli lei desse diskusjoner da det er like mye fram og tilbake, ord mot ord..drittslenging og ganske snart et irritasjonsmoment..om det ikke allerede er det....

 

Word. Så snart SoooCool innser at jeg har rett, og at han har... delvis rett, men likevel tar feil! :P

 

Irriterer det, så slutt å lese, da vel! :) Skriver ikke for å plage andre, skriver for å frelse SoooCool, og få ham til å slutte i "Kondis-Klux-Klan" og joine "Batteri-gutta", "Dynamo-boys" eller "Skru-ned-volumet-kara".

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Word. Så snart SoooCool innser at jeg har rett, og at han har... delvis rett, men likevel tar feil! :P

 

Irriterer det, så slutt å lese, da vel! :) Skriver ikke for å plage andre, skriver for å frelse SoooCool, og få ham til å slutte i "Kondis-Klux-Klan" og joine "Batteri-gutta", "Dynamo-boys" eller "Skru-ned-volumet-kara".

 

:D

 

At du har rett i dine grove feil ??? som ingen andre en meg ser.. hmmm.. hva med å gi opp, for du er under mitt nivå (som de fleste her er) .. har gjort alt som er tenkelig med strøm, det har jeg levd med siden jeg laget kondensatorer selv som 9 åring .. laget min første bilforsterker selv da jeg var 16 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har rett i dine grove feil ??? som ingen andre en meg ser.. hmmm.. hva med å gi opp, for du er under mitt nivå (som de fleste her er) .. har gjort alt som er tenkelig med strøm, det har jeg levd med siden jeg laget kondensatorer selv som 9 åring .. laget min første bilforsterker selv da jeg var 16 ...

 

Å, ja. Det glemte jeg. Vi er alle under ditt nivå.

 

Vent litt mens jeg legger meg ned, så du kan tråkke litt på mitt underdanige hode med fotballskoene dine.

 

LOL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Word. Så snart SoooCool innser at jeg har rett, og at han har... delvis rett, men likevel tar feil! :P

 

Irriterer det, så slutt å lese, da vel! :) Skriver ikke for å plage andre, skriver for å frelse SoooCool, og få ham til å slutte i "Kondis-Klux-Klan" og joine "Batteri-gutta", "Dynamo-boys" eller "Skru-ned-volumet-kara".

 

:D

til dere andre: sjekk hva du har tastet, og vurder før du klikke "lagre"...det gjelder alle og enhver..endatil meg seff

 

og poenget med irritasjon er at det er nok ikke bare meg som kan bli lei desse poster..det er nok flere..

for det står jo at det er en guide.. hva tenker noob`er som kommer innom for å se og det de ser er to eller flere som bare krangler...jeg rett du feil..

 

jeg titta innom for å se om det hele tatt ble nevnt noe med mening........

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har rett i dine grove feil ??? som ingen andre en meg ser.. hmmm.. hva med å gi opp, for du er under mitt nivå (som de fleste her er) .. har gjort alt som er tenkelig med strøm, det har jeg levd med siden jeg laget kondensatorer selv som 9 åring .. laget min første bilforsterker selv da jeg var 16 ...

Dette er den kvalmeste og mest motbydelig setningen jeg noen gang har lest her på forumet! Gratulerer, du klarte å sjokkere meg, selv etter alle dine håpløse innlegg, fulle av usakligheter damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og poenget med irritasjon er at det er nok ikke bare meg som kan bli lei desse poster..det er nok flere..

for det står jo at det er en guide.. hva tenker noob`er som kommer innom for å se og det de ser er to eller flere som bare krangler...jeg rett du feil..

 

jeg titta innom for å se om det hele tatt ble nevnt noe med mening........

 

mvh, stig

 

 

Diskusjoner med mening tar vi andre steder! This is no place for intelligent conversation! :P

 

For øvrig prøver jeg å flytte den til PM, da ingen er interessert i å lese likevel. Hehe.

 

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår