sooocool Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Noen sier at flere batterier er bedre: Så lenge du kjører eller står på tomgang så vil batteriene kun fungere som reserver, og først når spenningsdroppen kommer under batteriets egenverdi (som regel: 12,8 V) vil disse reservene taes i bruk (resultatet er at lysene blinker), men jeg mener at det er det en bør forsøke å unngå. fordi: høyere spenning betyr høyere effekt og derfor hardere slag i bassen og renere lyd. Men hvordan få dette til: Det første en bør tenke på er å skifte ut dynamoen til en som har minst 20% mere guts en det anlegget ditt har av maks uttak, eks: Stereo trekker maks 100 A, da må du ha en 120 A dynamo (de 20% tar bilen til lys og sånt).. Som betyr at flere batterier i et annlegg er kun bra når du står med motoren avslått og spiller høyt, men i store anlegg så MÅ det monteres inn minst en superbra batteri uansett!!! .. så i prio rekkefølge (merk at 0 betyr at dette må du ha uansett): nr 0: Montert på kondis (1 Farad til 1 kw (helst 2 F pr kw)) ? ok cheers nr 0: Batteriet er "fit for fight" ? ok cheers nr 1: Kablene står i stil til kretsens forbruk? ok cheers nr 2: Dynamo gir nok (i følge mitt regnestykke)? ok cheers nr 3: har jeg behov for å stå leeenge med motoren av og spille høyt? ok sleng inn et eller flere batterier til!! cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 altså...! du gir kondensator HØYERE prioritet enn kabler?? La oss si at spenning fremme fra dynamo er 14,4V.. du har DÅRLIGE kabler med 2V tap i spenning når du har kommet bak til kondis.. Mener du da at kondisen fremdeles får 14V spenning? Man vil vel ALDRI kunne oppnå høyere spenning på kondensator (eller batterier for den del) enn dynamospenning minus tap i kabler! (plus at spenning fra dynamo vel går ned når den blir hardt belastet) Jeg vil heller ikke sette kondis på andre plass. En grei kraftig dynamo (brukt) vil koste ca det samme som en billig kondensator, og denne vil gjøre MYE mer enn det kondensatoren vil kunne gjøre. Med skikkelig regulator osv så vil laddespenningen være bra og vil den gjøre sitt til at man får "pen" spenning bake selv ved hard last, men forbehold om at kabling er BRA. Så kan det diskuteres om man skal satse på kondensator eller batteri.. Om man skal spille noe særlig når motor ikke er i gang så er i hvert fall batteri "tingen".. Kondis er heller ikke dumt.. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 altså...!du gir kondensator HØYERE prioritet enn kabler?? .. først: takk for at du holder deg seriøs kiddie Jeg mener ikke at Kondis er høyere prioritert en Kabler, men at kabler er prioritert som nr 1 !! Jeg sier bare at kjøp en Kondis samtidig som du kjøper Monoblokk / Bassere, og at du kjøper en som står i stil til hverandre (forbruk).. Dette er noe alle må ha (men få vet det).. ikke enda jaffal .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 ok. Det så slik ut på det du skrev over. Hva med å endre litt på det over slik at de som leser det ikke missforstår dette slik som jeg gjorde. Husk at ikke alle gidder å lese hele trådene. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Noen sier at flere batterier er bedre: Så lenge du kjører eller står på tomgang så vil batteriene kun fungere som reserver, og først når spenningsdroppen kommer under batteriets egenverdi (som regel: 12,8 V) vil disse reservene taes i bruk (resultatet er at lysene blinker), men jeg mener at det er det en bør forsøke å unngå. fordi: høyere spenning betyr høyere effekt og derfor hardere slag i bassen og renere lyd. Men hvordan få dette til: Det første en bør tenke på er å skifte ut dynamoen til en som har minst 20% mere guts en det anlegget ditt har av maks uttak, eks: Stereo trekker maks 100 A, da må du ha en 120 A dynamo (de 20% tar bilen til lys og sånt).. Som betyr at flere batterier i et annlegg er kun bra når du står med motoren avslått og spiller høyt, men i store anlegg så MÅ det monteres inn minst en superbra batteri uansett!!! .. så i prio rekkefølge (merk at 0 betyr at dette må du ha uansett): nr 0: Montert på kondis (1 Farad til 1 kw (helst 2 F pr kw)) ? ok cheers nr 0: Batteriet er "fit for fight" ? ok cheers nr 1: Kablene står i stil til kretsens forbruk? ok cheers nr 2: Dynamo gir nok (i følge mitt regnestykke)? ok cheers nr 3: har jeg behov for å stå leeenge med motoren av og spille høyt? ok sleng inn et eller flere batterier til!! cheers Når det gjelder strøm til anlegg så vil det aldri bli bedre enn det svakeste punktet i systemet.. Strømmen kommer fra dynamoen og det hjelper ikke så mye i lengden med stor kondis hvis man ikke har noe tilsvarende å fyelle den opp med. Jeg hadde ihvertfall priortert litt annerledes enn deg. 1. Dynamo m/laderegulator 2. Batterier 3. Kabler 4. Kondis Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Så kan det diskuteres om man skal satse på kondensator eller batteri.. Om man skal spille noe særlig når motor ikke er i gang så er i hvert fall batteri "tingen".. Kondis er heller ikke dumt.. Batteri mener nå jeg de fleste bør bytte. Mange som begynner å bygge annlegg for første gang kjører kjøre gammel bil med gammelt batteri som ikke duger til så altfor mye :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Når det gjelder strøm til anlegg så vil det aldri bli bedre enn det svakeste punktet i systemet.. Strømmen kommer fra dynamoen og det hjelper ikke så mye i lengden med stor kondis hvis man ikke har noe tilsvarende å fyelle den opp med. Jeg hadde ihvertfall priortert litt annerledes enn deg. 1. Dynamo 2. Batterier 3. Kabler 4. Kondis Helt enig. Men batteri kommer vel før kabler? edit: Damn, du nådde akkurat å rette på det jo :D Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Takk for sist, SoooCool! Et lite spørsmål innledningsvis - jobber du for en kondensatorprodusent? :P Nei, fra spøk til alvor: Har et par spørsmål, og et par stadfestelser. Skal prøve å holde meg seriøs. Hehe. Selv om folk begynner å bli lei kondensatormas, bør de lese dette. Jeg lager egen post om nødvendig. Lureri er unødvendig... Kanskje jeg har misforstått elektronikktimene, og du dermed ligger et hestehode foran når det kommer til kondensatorkunnskapene, men som jeg har nevnt tidligere - så lurer jeg på hvordan du kan si at kondensatoren ikke tømmes, og dermed bruker tilsvarende mye strøm på å lade seg opp igjen... Jeg skal begrunne det godt, så kanskje du lurer også, og innser at du tar feil. Husk at vi snakker normale kondensatorer her, ikke hybridkondensatorer på 50F eller større (da de koster skjorta og tar mye plass). La meg nå forklare litt, og argumentere, på en saklig måte: Du skriver: - kapasitans er evnen kondensatoren har til å lagre elektrisitet.. - Farad er enheten for måling av elektrisk kapasitans. symbol F (1 farad = når 1 coulomb forårsaker en potensialforsjell på 1 volt over den). - Coulomb er enhet for måling av elektrisk ladning. Symbolet C 1 coulomb er en mengde elektrisk ladning på en strøm som gir 1 A i løpet av 1 sekund. (betyr ikke at den bruker 1 sekund på å tømme seg). Coulomb kan derfor sies å være AmpSekund (mindre en AmpTime Ah). en vesentlig mindre enhet en Ah .. Formel å bruke: C (Coulomb) = A (Amp) x S (sekund) eks: 1 Coulomb = 1 A x 1 sekund .. Ok, dette er jo forståelig. Men jeg savner at du viser at du selv forstår det du skriver, og setter det i en sammenheng der du og andre forstår betydningen av dette - og hvorfor det har så lite for seg i praksis. Det er viktig å understreke at 1F kan holde på 1C (1A) ved 1V. Men ved 12V? Også 1C. Dette er fordi 1A er 1A (ampere er mengden elektroner) uansett spenningen (potensialet) de holder. Som formelen sier, kapasitansen sier hvor mange elektroner kondensatoren kan holde (størrelsen på kondensatoren), mens man i tillegg har en gitt spenningsverdi man må holde seg under. Nøyaktig hvilken spenning man har, spiller ingen rolle for hvor mye strøm den kan lagre. La meg ta et eksempel: Du spiller musikk med mye bass - veldig høyt. Ved de største basslagene synker driftsspenningen til f.eks. 11V, og lysene blinker. Du har en 2F kondensator (denne koster vel rundt ca. 2000,-, bare for å ta det med...) og kobler denne inn i kretsen, i parallell med forsterkeren. Når du kobler inn kondensatoren, og den skal levere strøm (noe den er nødt til å gjøre, for å kompensere, eller prøve å kompensere, for spenningsfallet) - hvor mye strøm må den levere for å gi deg 14V igjen? Dersom du ikke har oppgradert strømkablene, dynamoen, batteriene - forventer du at den lille kondensatoren skal levere det du mangler av strøm? Det er strøm du mangler, og som forårsaker spenningsfallet! Strømmen du mangler, kan være alt fra 10A til 50A, avhengig av de faktiske forholdene i en gitt situasjon... Og så: Lagrer denne kondensatoren 50A, som den kan pøse ut når forsterkeren trenger det? Nei. 10A? Nei. 2A? Jepp. Kondensatoren (som jeg bruker i dette eksempelet) kan bare holde 2A, og levere 2A (i praksis mindre, da man må se på hvor mye den kan levere innenfor en gitt tidsperiode - et basslag e.l. - og vil da antagelig være en del mindre). Altså - Hva skjer når en kondensator kompenserer for spenningsfall (glatter spenningen). Jo - den må levere strøm. En kondensator på 2F kan kompensere (i et øyeblikk, eller så lenge den har strøm) med INNTIL 2A - denne strømmen vil minke så lenge kondensatoren tømmes). Og hva skjer når kondensatoren er tom, og strømtrekket fra forsterkeren fortsetter? Jo - den STJELER 2A. Ikke at 2A er så mye, men like fullt strøm forsterkeren kunne trengt til den lange tonen. Det kondensatoren gjør, er å gi en mer stabil spenning. Spenning er nøkkelordet i kondensatoren, for spenning er det den glatter og vedlikeholder. Strømproblemet du har, som forsårsaker spenningsfallet i utgangspunktet, vil en kondensator - av normal størrelse - aldri hjelpe på. Du får like mye strøm av å skifte dekk. Dette er pga det faktum, som du også selv beskriver, at kondensatoren ikke kan annet enn å lagre strøm (lite strøm!) og glatte spenninger (i den grad den lille størrelsen tillater det). Jeg forklarer mer etter en liten quote til: Mange tror at kondensatoren tømmes helt ved maksimal bassslag, men er ikke slik det er. Kondensatoren merker spenningsfall og gir umiddelbart en "liten" utladning som vil vedvare til spenningsforskjellen er lik 0 (for at en kondensator skal tømmes helt så må du kortslutte den).. Denne utladningen har et kraftig nok skyv i strømmen at det kompenserer nok til at spenningsdroppen holdes tilbake og stabiliserer seg. Noen har også påpekt lange maksuttak (lange bassslag), men dette utveies av kondensatoren i takt med at spenningen synker (for så lenge det er spenningsforskjell mellom batteri og kondensator så gir den fra seg utladning (strøm). Den VIL tømmes! "Denne utladningen har et kraftig nok skyv i strømmen", skriver du. Når ble et par ampere kraftig skyv, når man mangler 30A for å få effekten man trenger (f.eks. 1500W). Nei, jeg blander ikke effekt og strøm. Det er to sider av samme sak. Som jeg forklarte her, er ikke et par ampere noe å hoppe i taket over. Og kondensatoren vil IKKE gi strøm så lenge det er spenningsforskjell mellom batteri og kondensator, den vil gi strøm så lenge den har strøm å gi - og det er ikke lenge (for hvor lenge, se over)! Når den så har gitt strømmen den har, TAR den strøm... Noen sier at flere batterier er bedre: Så lenge du kjører eller står på tomgang så vil batteriene kun fungere som reserver, og først når spenningsdroppen kommer under batteriets egenverdi (som regel: 12,8 V) vil disse reservene taes i bruk (resultatet er at lysene blinker), men jeg mener at det er det en bør forsøke å unngå. fordi: høyere spenning betyr høyere effekt og derfor hardere slag i bassen og renere lyd. Men hvordan få dette til: Det første en bør tenke på er å skifte ut dynamoen til en som har minst 20% mere guts en det anlegget ditt har av maks uttak, eks: Stereo trekker maks 100 A, da må du ha en 120 A dynamo (de 20% tar bilen til lys og sånt).. Hvilken bil trekker 20A til "lys og sånt", da? Prøv å kikke litt i sikringsboksen på bilen din, du. På min bil er det 30A sikring kun til ABS'en, for å ta et eksempel. Nå trekker den ikke det hele tiden, så klart, men totalt har jeg vel sikringer på ca 70A (og 75-85A dynamo). Du bør snakke med en som kan bilelektronikk, og så kan du tenke deg om en gang til. Mange biler har KANSKJE 20% igjen av den totale strømkapasiteten når bilen har fått sitt. Nå sier jeg ikke at dette betyr så mye i praksis, for du har sjelden ALL elektronikk på i bilen. Men tenk litt over hvordan bilen går på tomgang når du starter den, og når du har slått på lys, vifte, varmetråder, setevarme, bestemors bærbare, motoriserte turbodildo med sigarettennerplugg, osv... :) Alt dette trekker mye strøm, og hvis du skal nødbremse en vinterdag med stereoen på fullt - og ABS'en ikke fungerer. Husker du på å pumpe- og intervallbremse? :) Dynamoen ligger ikke å gir fra seg 120 A før du får hard nok belastning på systemet. problemet er at dynamoen bruker for lang tid til å bygge opp og gi fra seg f. eks 100 A og ligger alltid på etterskudd fordi musikken du spiller varierer sterkt i forbruk av strøm. Hvordan kan en kompensere mot slikt da??? Ved å bruke en kraftig Kondis selvfølgelig. (Jeg vil tro at om du gjør det i DB drag, så vil spenningen være gjevn men ikke høy nok til å gi det ekstra lille eksta til å spille høyt nok. Fordi kondensatoren må lades opp kontinuerlig..).. Til vanlig bruk: da er denne lille minusen en fordel i stedet... Dynamikken i en kondensator er som orden sier (dynamisk) .. dvs evnen til å gi fra seg "alt" i løpet av en nano sekund, og jo større en kondensator er jo større er dynamikken. ps: ikke glem at Kondensatoren aldri tømmes helt uansett hvor høyt du spiller, det er prosentandelen av det du bruker av kapasiteten i kondensatoren som bestemmer dynamikken, og jo mindre prosent andel, jo bedre .. Problemet er at dersom du skal trekke 200A, hjelper det ikke med 2000F kondensator, om du ikke kan gi nok strøm til å drive forsterkeren med i utgangspunktet. Trekker du mer strøm enn dynamoen er i stand til å gi, vil du tappe batteriene. Dette gjelder uansett, i alle tilfeller, og uansett hva slags apparat du bruker til å trekke strømmen med. Være seg forsterker, kaffetrakter eller automatisk dorullsjonglør. Løsning #1: Man oppgraderer dynamoen til en som lader mer (200A, f.eks.), og oppgraderer kablingen, og kjøper nytt batteri ved behov. Dette er hvis man har tenkt til å kjøre mye rundt med høyt volum på musikken. Løsning #2: Man oppgraderer kablingen og batterikapasiteten. Dette hvis man skal spille "normalt" ved kjøring, og pumpe høyest når man står stille. (Du vet nok at dersom man justerer ned volumet 6dB, har man redusert effektforbruket til nær 1/4 av det du hadde, og kan dermed fint kjøre rundt og dunke og samtidig lade batteriet!) :) Konklusjon: Dersom man leser det jeg har skrevet her nøye nok, vil ethvert løkhode forstå at 1F kapasitans kan lagre 1A - uansett om denne amperen holder 12V, 14.4V eller 2V. Denne ene amperen er IKKE istand til å kompensere for et spenningstap forsårsaket av strømforbruk større enn 1A MER enn dynamoens tilgjengelige ladestrøm på det aktuelle tidspunktet (er ladestrømmen 100A, kan kondensatoren hjelpe til med å kompensere så man kommer opp til 101A - i ett eneste sekund (hurra, når man trenger f.eks. 150A....). Har man derimot 50F kondensator - ja DA snakker vi kake! MEN, 50F kondensator koster så mye penger, at man kan kjøpe en ny dynamo isteden! Og senere, vil et batteri med gode tilkoblinger og kabler, montert nær forsterkeren, gjøre samme nytten - til en mye hyggeligere pris. At man har en kondensator for å hjelpe med å holde en stabil belastning på dynamoen, og med det oppnå stabil ladespenning, det skjønner jeg. Men da må kondensatoren være mye større enn 1F pr 1000W forsterker-effekt (enten det er maks eller RMS), for å ha noe mer enn en minimal, nær bortkastet,virkning. Er dette tullprat, må du gå GK Elektro på nytt. Dette er elementær elektroteknikk! Jeg skriver ikke det jeg skriver for å være ekkel, men fordi det du skriver er så unøyaktig, og en regelrett oppfordring til uvitende om å skaffe seg kondensator som en problemløser, når det er STRØM de mangler! :) Vær så snill å lese dette innlegget nøye, og forsøk å forstå det jeg skriver. Du tar ikke FEIL, men du er unøyaktig. Nå prøver hvertfall jeg å være nøyaktig her, så kanskje vi faktisk er enige i bunn og grunn! :) mvh Jan Rune Edit: Skriveleif! :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 meget godt forklart som vanlig Jan Rune Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 dette var bare dumt skrevet, og er såååå langt unna virkeligheten at jeg gidder ikke komentere det engang !!! håper for all del du eller noen moderatorer tar vettet i bruk og sletter det!! Jeg har forklart hva en kondensator er og åssen den kan hjelpe.. det får holde, men for all del seriøse spørsmål kan da vel ikke være så vanskelig å komme med???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 dette var bare dumt skrevet, og er såååå langt unna virkeligheten at jeg gidder ikke komentere det engang !!! håper for all del du eller noen moderatorer tar vettet i bruk og sletter det!! Jeg har forklart hva en kondensator er og åssen den kan hjelpe.. det får holde, men for all del seriøse spørsmål kan da vel ikke være så vanskelig å komme med???? So much for saklighet fra SoooCools side... :thumb Flott du beviser at du KAN noe, annet enn å slenge dritt og krangle. Kan du forklare HVA som er feil da? Og begrunne det? Neppe. Håper en moderator kommer og sletter det jeg har skrevet, ja. Så ingen motsier deg med noe som er sant, fremfor dine løgner uten rot i virkeligheten? :hammer Innrømme at du tar feil, da? Neppe. I det hele tatt, diskutere med sånne som deg er unødvendig og bortkastet, men jeg føler folk må få vite hva som er sant og ikke. Jeg håper folk tar til vettet og lar være å kaste bort penger på kondensator fordi sånne som deg anbefaler det som løsningen på strømproblemer, spenningsproblemer, krigen i Irak og sulten i Afrika. Så lenge jeg redder EN pengelens stakkar fra fortvilelsen, er det verdt det! :) Forresten - en artig liten test, som du lett kan gjennomføre. Ta en bil med råttent elektrisk anlegg, dårlig dynamo og gammelt batteri - montér 1000W forsterker, basskasse og en kondensator med voltmeter (display). Spill så høyt det orker med motoren igang, og film det displayet viser. Så ser du hvor feil du tar, blått på svart, rødt på svart, eller i hva slags farge displayet har! Viser du oss filmen, så får vi også ledd litt! :D mvh Jan Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 So much for saklighet fra SoooCools side... :thumb Flott du beviser at du KAN noe, annet enn å slenge dritt og krangle. Kan du forklare HVA som er feil da? Og begrunne det? Neppe. Håper en moderator kommer og sletter det jeg har skrevet, ja. Så ingen motsier deg med noe som er sant, fremfor dine løgner uten rot i virkeligheten? :hammer Innrømme at du tar feil, da? Neppe. I det hele tatt, diskutere med sånne som deg er unødvendig og bortkastet, men jeg føler folk må få vite hva som er sant og ikke. Jeg håper folk tar til vettet og lar være å kaste bort penger på kondensator fordi sånne som deg anbefaler det som løsningen på strømproblemer, spenningsproblemer, krigen i Irak og sulten i Afrika. mvh Jan Rune Jeg må si du har skrevet beste innlegget på lenge! Og nå skjønner nok alle at det sooocool sier ikke har noe med virkeligheten å gjøre! Men tror ikke dette er nok til å stoppe kjeften på han, så vi må vel bare overse det han skriver.. Men må bare si at det du skrev er utrolig bra!! respect :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrOxY Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 for å si det slik, jeg bare lurer på kort og greit på følgene spm (har ikke så mye peil på anlegg osv..) jeg har en dynamo som gir 75amp, jeg har kun orginalt batteri foran og har dette anlegget --> vamp dc-12" 1500w, 2x 6x9" 160w .. på dette skal jeg ha 2 forsterkere, 1=4x100wrms, 2=1x600wrms kablene jeg har er på 20mm2 og de på nettbutikken sa at det passer. det jeg lurer på er om jeg kan koble til anlegget slik som det er eller må jeg gjøre mange forskjellige moddinger? hvis jeg må gjøre noe, kan jeg sette på et lite stinger batteri (som er bedre en gelebatteri, egnet til bilanlegg) og forvente at alt går greit? har jo hørt om folk som har ødelagt dynamoen, men denne dynamoen min er litt større da... hva MÅ jeg gjøre og hva kan jeg gjøre? veldig viktig at noe ikke går galt her , mvh krister Siter Mistubishi Colt GLi 1,3 75HK 12Ventiler Volvo 940 GL 2,3 131hk xVentiler Vamp dc-12", plad3300d, plad412, 2x 6x9" magnat 4veis, panasonic spiller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 hmm håper du har lagret det du skrev her Jan Rune.. sist gang noen kom med et godt motsvar til vår selvoppnevnte gud SooCool slettet han like godt hele topicen. tar det lang tid denne gangen montro :D Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 for å si det slik, jeg bare lurer på kort og greit på følgene spm (har ikke så mye peil på anlegg osv..) jeg har en dynamo som gir 75amp, jeg har kun orginalt batteri foran og har dette anlegget --> vamp dc-12" 1500w, 2x 6x9" 160w .. på dette skal jeg ha 2 forsterkere, 1=4x100wrms, 2=1x600wrms kablene jeg har er på 20mm2 og de på nettbutikken sa at det passer. det jeg lurer på er om jeg kan koble til anlegget slik som det er eller må jeg gjøre mange forskjellige moddinger? hvis jeg må gjøre noe, kan jeg sette på et lite stinger batteri (som er bedre en gelebatteri, egnet til bilanlegg) og forvente at alt går greit? har jo hørt om folk som har ødelagt dynamoen, men denne dynamoen min er litt større da... hva MÅ jeg gjøre og hva kan jeg gjøre? veldig viktig at noe ikke går galt her , mvh krister Bytt batteri og bruk mer enn 20mm2 kabel om du skal ha 1000w! Dynamo blir ikke ødelagt.. men stereoannlegg sliter nok endel på dynamo, spes om du spiller høyt :) Jeg har måttet bytte en gang allerede.. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.