Gå til innhold

hjelper det egentlig såå mye med grenrør??

Ranger emnet


golf gti:)

Anbefalte innlegg

snakket med en raring på jobben i natt! sa han hadde hatt flere 8v gti`er.. veit ikke om han viste hva han prata om jeg men virket værtfall som om han hadde litt peil! mente at webber gassere ikke var no vits på min for der var det jo liksom "injektion" å han mente denne var nesten like bra som en webber 36/36.. å det var køddent å få den til å gå reint etterpå! var så lite forskjell at jeg nesten ikke merket det engang?? viste han hva han prata om eller? kan ikke akk si det frister å begynne å bytte det greiene der men SKAL ha golfen HEELT strøken så gjør det som må til:)

 

Å sette på en enkel liten Weberforgasser på en GTI er bortkastet. Originalsprutet er noe bedre enn en 32/36 DGV og nokså likt en 36/36 DCD, altså han har rett. Uansett, utsagnet om at dette var vanskelig å få til å gå rent etterpå er bare tull.

 

Å skifte til 2 doble Weber DCOE 45 veien å gå. De som sier at dette ikke gir effektøkning har ikke peiling på hva de snakker om. Selvsagt bør man ha kam med høy durasjon og løft, og lobeseparasjon tilpasset forgassere. Grenrør og portet topp er også et must, men vi snakker da om oppnåelige effekter på opptil 200 hk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å sette på en enkel liten Weberforgasser på en GTI er bortkastet. Originalsprutet er noe bedre enn en 32/36 DGV og nokså likt en 36/36 DCD, altså han har rett. Uansett, utsagnet om at dette var vanskelig å få til å gå rent etterpå er bare tull.

 

Å skifte til 2 doble Weber DCOE 45 veien å gå. De som sier at dette ikke gir effektøkning har ikke peiling på hva de snakker om. Selvsagt bør man ha kam med høy durasjon og løft, og lobeseparasjon tilpasset forgassere. Grenrør og portet topp er også et must, men vi snakker da om oppnåelige effekter på opptil 200 hk.

 

blir dyrt men jeg mener det absolut det er verdt det:) tåler motoren dette da? hva med girkassen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hehe, og jeg jakter på skatten som ligger i enden av regnbuen....

 

Si du kjører 16V med 139 hk:

 

15% av 139 = 20,85 hk

139 + avrundet 20 hk = 159 hk.

 

160 hester fra en 16V med bare eksos og grenrør????? "

 

hehe

 

jo det er helt sant, og om du har sånn der dekaltrim så har du ytterligere 5%.

Om du da dimensjonerer skvettkammeret til å være tilpasset lammeldysen så har du 180+. og dette er seff kun fuel-relatert arbeid

Eyes don`t leave fingerprints

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir dyrt men jeg mener det absolut det er verdt det:) tåler motoren dette da? hva med girkassen??

 

Ja, det har ofte en tendens til å koste noen kroner :)

 

Motoren tåler dette, kjør på skikkelig olje og det går bra. Han som driver Velox Motor har trimmet sin DS-motor (90 hk) til nesten 230 hk, og denne motoren har tålt maaaaange timer med tortur på Rudskogen, der gearskift har skjedd på rundt 9000 omdr. Nå har han drept en gearkasse, men denne var kjørt over 300000 km og har ikke hatt et rolig liv. Han har etter trimming høyere dreiemoment på tomgang (148 Nm) enn det motoren originalt er oppgitt med som maks dreiemoment (145 Nm). Dette er en rettstilt motor og gearkasse i en 1985 Audi 80, men motorene er like i Golfer. Gearkassene i Golfer vet jeg lite om ang. styrke, men vil tro de tåler en støyt, og noen må jo prøve dette også ;)

 

Jonus har i flere år kjørt med originalt drivverk (-clutch) på sin Audi 90 quattro med rundt 700 hk, den har holdt til nå selv om den er er brukt til dragracing.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hehe, og jeg jakter på skatten som ligger i enden av regnbuen....

 

Si du kjører 16V med 139 hk:

 

15% av 139 = 20,85 hk

139 + avrundet 20 hk = 159 hk.

 

160 hester fra en 16V med bare eksos og grenrør????? "

 

hehe

 

jo det er helt sant, og om du har sånn der dekaltrim så har du ytterligere 5%.

Om du da dimensjonerer skvettkammeret til å være tilpasset lammeldysen så har du 180+. og dette er seff kun fuel-relatert arbeid

 

 

Hvem i all verden er det som sier at du vinner nesten 21 hk på eksos og grenrør? Eksosen på de aller fleste biler er stor nok, eksosmanifolden er heller dårlig på de fleste. Men å vinne 21 hk er en GROV overvurdering. Å montere grenrør og eksos på en original motor er heller bortkastet, på en motor med portet topp, trimkam, to doble Webere osv. kommer grenrøret godt med om det er avstemt. Det vil "kun" bidra til å øke fyllingsgraden i sylinderene, og det er jo samme jobben som en turbo gjør! ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har ofte en tendens til å koste noen kroner :)

 

Motoren tåler dette, kjør på skikkelig olje og det går bra. Han som driver Velox Motor har trimmet sin DS-motor (90 hk) til nesten 230 hk, og denne motoren har tålt maaaaange timer med tortur på Rudskogen, der gearskift har skjedd på rundt 9000 omdr. Nå har han drept en gearkasse, men denne var kjørt over 300000 km og har ikke hatt et rolig liv.

Jeg hadde en Golf med DS-blokk, kvassere kam, grenrør og enkel Weber gasser, motoren hadde stått i en ener golf som ble brukt til rally, hadde gått 10 tusen km med hard kjøring. Den var det ingen problem med når jeg hadde den, brukte ikke no olje, bare masse bensin :hammer

Kjørte den friskt 10 tusen km selv og den ble solgt videre til en 19-20 åring som har kjørt 7000 på to mnd, hardt i følge han selv.

 

Så jeg tror nok disse motorene tåler en støyt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Golf med DS-blokk, kvassere kam, grenrør og enkel Weber gasser, motoren hadde stått i en ener golf som ble brukt til rally, hadde gått 10 tusen km med hard kjøring. Den var det ingen problem med når jeg hadde den, brukte ikke no olje, bare masse bensin :hammer

Kjørte den friskt 10 tusen km selv og den ble solgt videre til en 19-20 åring som har kjørt 7000 på to mnd, hardt i følge han selv.

 

Så jeg tror nok disse motorene tåler en støyt ja.

 

hvor mye bensin prater vi om da? liter/mila?

-89' Golf Gti 16v

 

Tråden om bilen:

Golf-tråd nr. 1002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har ofte en tendens til å koste noen kroner :)

 

Motoren tåler dette, kjør på skikkelig olje og det går bra. Han som driver Velox Motor har trimmet sin DS-motor (90 hk) til nesten 230 hk, og denne motoren har tålt maaaaange timer med tortur på Rudskogen, der gearskift har skjedd på rundt 9000 omdr. Nå har han drept en gearkasse, men denne var kjørt over 300000 km og har ikke hatt et rolig liv. Han har etter trimming høyere dreiemoment på tomgang (148 Nm) enn det motoren originalt er oppgitt med som maks dreiemoment (145 Nm). Dette er en rettstilt motor og gearkasse i en 1985 Audi 80, men motorene er like i Golfer. Gearkassene i Golfer vet jeg lite om ang. styrke, men vil tro de tåler en støyt, og noen må jo prøve dette også ;)

 

Jonus har i flere år kjørt med originalt drivverk (-clutch) på sin Audi 90 quattro med rundt 700 hk, den har holdt til nå selv om den er er brukt til dragracing.

 

ja da skjønner ikke hva jeg venter på i grunn;) fikk tak i en liten turbo på manifoil i går.. :D lader på 0,4 orginalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden er det som sier at du vinner nesten 21 hk på eksos og grenrør? Eksosen på de aller fleste biler er stor nok, eksosmanifolden er heller dårlig på de fleste. Men å vinne 21 hk er en GROV overvurdering. Å montere grenrør og eksos på en original motor er heller bortkastet, på en motor med portet topp, trimkam, to doble Webere osv. kommer grenrøret godt med om det er avstemt. Det vil "kun" bidra til å øke fyllingsgraden i sylinderene, og det er jo samme jobben som en turbo gjør! ;)

hehe, må jo ikkje glemme at om du setter på DTM stuss så får du 0,7 hester i tillegg!!! yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye bensin prater vi om da? liter/mila?
1,3 på mila stort sett. Var nede på litern på langkjøring engang. Tenninga mi var stilt på 19 grader tror jeg, han jeg kjøpte den med mente jeg burde prøve 23-25 grader og at det skulle gi litt mer guff i motoren. Men jeg kom aldri så langt at jeg fikk gjort det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår