Gå til innhold

Ettermontering av xenon!

Ranger emnet

Oleee

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å ettermontere xenonlys med lykter som ikke har linselys (les: en halv glasskule)? Har hørt rykter om at lyset/lysspredninga blir helt feil, og det er en ganske stor "fare" (!) for å blende andre medtrafikanter med lykter som nettopp ikke har den "halve glasskula" altså, linselys.

Hvordan blir det med reflektoren i lykta? Xenonlys gir vel ekstremt mye varme fra seg, og da kan man riskere at det går hett for seg slik at innmaten begynner å "smelte"? Hva med selve lykteglasset? Større fare for å sprekke når det er kaldt o.l?

Bi-xenon, det er nærlys og langlys i en og samme pære? Eller misforstår jeg her? Må man kjøpe seperat her i mitt tilfelle (les: Golf III)?

Ble en del, spørsmål dette.. helpme Takk for hjelpen! m'm

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet fra http://www.dioder.no

Er det lovlig å ettermontere xenonlys på sin bil ?

Xenon-lykter kan kun monteres på biler med helautomatisk nivåregulering og lyktespylere eller lyktepussere. Har du ikke dette på din bil, er det ikke godkjent ettermontert.

Kan man montere xenon på bilen uten at det ødelegger noe på bilen ?

Våre xenonkit blir levert med stikk og kabelsko så det er mulig å montere de til bilens ledningsnett uten å ødelegge eller endre noe. Pærene har samme form som de originale halogen pærene, så det er bare å bytte de ut. Dette gjør at du raskt og enkelt kan skifte tilbake til de gamle halogen pærene igjen.

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med raske svar! :)

Har lykter med to reflektorer(?) i hver av dem, og bruker H7 pærer, og så har jeg spredere av typen H3. Men hvordan er det med blending av medtrafikanter ute på veien når man ikke har linselys?

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xenonpærer er på 35watt, dvs mindre varmeutvikling.

Xenon egner seg ofte ikke ettermontert som nærlys da det er såpass kraftig at lysspeilingene i originalreflektoren begynner å gi etter om du skjønner.

Som fjernlys fungerer det utrolig bra om du har seperat reflektor til disse.

Her ser du ei 50watts bilpære:

60w%20h4%20fjernlys.jpg

Og her xenon pære:

xenonlys%20varm.jpg

Men hvis du ser på biler som Volvo V70, XC90, Citrëng osv bruker ikke disse linselys, men derimot en svært gjennomført reflektor til sine xenonlys.

Klikk inn her for å se ettermontert xenon på moped:

http://home.no.net/tbmalone/monteringstips_xenonlys%20moped.htm

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. slik jeg har forstått det så er Bi-Xenon en blanding med Xenon og H7 pære til langlys, og vanlig xenon til nærlys.

På faderen sin S60 så mener jeg det er Bi-Xenon, der løfter xenon lysene seg når man slår på fullysene, men samtidig er det H7 pærer som står for langlyset.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med reflektoren i lykta? Xenonlys gir vel ekstremt mye varme fra seg, og da kan man riskere at det går hett for seg slik at innmaten begynner å "smelte"? Hva med selve lykteglasset? Større fare for å sprekke når det er kaldt o.l?

xenon bruker kun 35w i forhold til 55 w som orginale bruker, så det skal være uten fare å bytte med tanke på reflektorene..

det jeg kjører med er på 6000kelvin, funker helt perfekt! :)

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xenon bruker kun 35w i forhold til 55 w som orginale bruker, så det skal være uten fare å bytte med tanke på reflektorene..

det jeg kjører med er på 6000kelvin, funker helt perfekt! :)

Jeg veit det nå! :) Har sett hvordan det ble på bilen din i tråden din, helt rått! :thumb H7 sett eller? Kjøpt av Dybvik Trading?

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. slik jeg har forstått det så er Bi-Xenon en blanding med Xenon og H7 pære til langlys, og vanlig xenon til nærlys.

På faderen sin S60 så mener jeg det er Bi-Xenon, der løfter xenon lysene seg når man slår på fullysene, men samtidig er det H7 pærer som står for langlyset.

Kommer helt ann på hvilken bil man har, noen har alt i en pære, andre har 2 pærer, og det beste er at nærlyset lyser hele tiden også kommer langlyset som suplerende, og kanskje som du nevner her, at nærlyset hever seg når langlyset kommer på, det kjenner jeg ikke til, men virker ikke ulogisk..

Når det gjelder reflektoren tror jeg ikke dette har noe så si, har monter og solgt en del sett og ikke hørt noen klager til nå, og som tidligere nevnt, så trekker de mindre strøm (35w) og avgir MYE mindre varme, så uten å ha prøvd det, så kan det vell kanskje være fare for at lyktene snør igjen om vinteren? eller? grunnet lite varme?

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ett absolutt problem med Xenon, 35 w kontra 55 w gjør det slik at slaps og snø setter seg på lyktene og smelter ikke slik det gjør på halogen.

Har til dags dato ikke sett produsenter som har løst dette på noen måte, men en mulig løsning må være varmekabler.

Men må de bilene som har viskere på lyktene så vill jo det hjelpe, men bare høytrykk vaskere hjelper ikke.

Var også å prøvde en Mitsubishi Grandis her om dagen.

Den har Xenon til nærlys. Men kontra fadern sin S60 så var det latterlig dårlige langlys. Så der har man sansynligvis det at xenon lysene ikke lyser samtidig som langlysene.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ett absolutt problem med Xenon, 35 w kontra 55 w gjør det slik at slaps og snø setter seg på lyktene og smelter ikke slik det gjør på halogen.

Har til dags dato ikke sett produsenter som har løst dette på noen måte, men en mulig løsning må være varmekabler.

Men må de bilene som har viskere på lyktene så vill jo det hjelpe, men bare høytrykk vaskere hjelper ikke.

Var også å prøvde en Mitsubishi Grandis her om dagen.

Den har Xenon til nærlys. Men kontra fadern sin S60 så var det latterlig dårlige langlys. Så der har man sansynligvis det at xenon lysene ikke lyser samtidig som langlysene.

Fryktet dette litt ja, men heldigvis regner det mer enn det snør her på vestlandet, endelig noe positivt med nedbør som vann :rolleyes: hehe

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo lovende ut a skifte til xenon pærer!

At snøen ikke smelter er jo ett problem, men man skifter jo hele tiden mellom

lang og nærlys.

Så vis man da har vanlige pærer som nærlys så vil jo snøen smelte , kanskje!

Får vel kjøpe og prøve de her xenon pærene.

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider