Gå til innhold

Ettermontering av xenon!

Ranger emnet


Oleee

Anbefalte innlegg

har ikke vært allverdens med snø her ennå, men det har ikke jeg merka

 

du merker det ikke med lett snødrev, med når det begynner å bli så tett at du kanskje ser 5-10 m forran deg, da får du problemer med xeonon lys og sny på lyktene.

Og selv om du har halogen i langlysene, så tar det lang tid før de er ferdigtinet.

Om du ikke har pussere da.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du merker det ikke med lett snødrev, med når det begynner å bli så tett at du kanskje ser 5-10 m forran deg, da får du problemer med xeonon lys og sny på lyktene.

Og selv om du har halogen i langlysene, så tar det lang tid før de er ferdigtinet.

Om du ikke har pussere da.

Ja, det Stig-Arne sier stemmer, men min erfaring er faktisk at når det snør så tett så snør faktisk halogen lyktene også igjen, men det må sies at da har du dårlig sikt! Kanskje faktisk mindre enn 5 meter!

Men uansett så har Passat v.5 en bra designet lykt som ikke lar snø feste seg uansett hovr mye det snør.

 

EDIT: Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert endel før, søk i forumet og du blir klok.

 

Men for å ta det litt kjapt:

 

* Mercedes har ikke 8000K fargetemperatur på sine Xenonlys. Det er allemennt akseptert at det er 4100K som er den optimale temperaturen og gir det mest dagslys-lignende lyset. Alle bilprdodusenter bruker 4100K.

 

* Xenonpærer vil IKKE svi av reflektorene på bilen din. De jobber med lavere temperatur enn halogenlys og i tett snødrev har flere opplevd at lyktene snør igjen. Mange trailersjåfører har droppet Xenon ekstralys fordi de snør igjen på et øyeblikk. Problemet er mindre på personbiler der lyktene til en viss grad blir varmet av motoren.

 

* Kort sagt: IKKE monter Xenon-ettermonteringskit i nærlysenheter som IKKE har projektorer (linselys / halve glasskuler / kall det hva du vil). Det VIL blende andre i trafikken og du VIL få feil på det på EU kontrollen så lenge han som utfører testen er edru. Merk at ombyggingen ikke er lovlig før du har lykter beregnet for Xenon, lyktepussere og/eller spylere, samt automatisk høydejustering med sensorer på for og bakaksel.

 

* Personbiler idag har flere måter å lage nær/langlys på, de fleste er enten:

 

H4 - Mye brukt på eldre biler. Ei pære med to glødetråder. En for nærlys og en for fjernlys. Xenon-løsning: Ei pære tennes og lyser hele tiden. For sjalting mellom nær og fjernlys er det en fysisk klaff som beveger seg og skjermer eller åpner for lys til den delen av reflektoren som produserer langlys.

 

H1/H3/H7 kombinasjon - Her er det to separate reflektorer til henholdsvis nær og fjernlys. På min bil (Astra G Coupè) og f.eks. Golf 4 er det H7 i nærlysene og H1 på fjernlys. For Xenon på nær og fjernlys må du rett og slett ha to kit. Det er ingen blendingsfare med fjernlys så her er det fritt fram for Xenonombygging.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert endel før, søk i forumet og du blir klok.

 

Men for å ta det litt kjapt:

 

* Mercedes har ikke 8000K fargetemperatur på sine Xenonlys. Det er allemennt akseptert at det er 4100K som er den optimale temperaturen og gir det mest dagslys-lignende lyset. Alle bilprdodusenter bruker 4100K.

 

* Xenonpærer vil IKKE svi av reflektorene på bilen din. De jobber med lavere temperatur enn halogenlys og i tett snødrev har flere opplevd at lyktene snør igjen. Mange trailersjåfører har droppet Xenon ekstralys fordi de snør igjen på et øyeblikk. Problemet er mindre på personbiler der lyktene til en viss grad blir varmet av motoren.

 

* Kort sagt: IKKE monter Xenon-ettermonteringskit i nærlysenheter som IKKE har projektorer (linselys / halve glasskuler / kall det hva du vil). Det VIL blende andre i trafikken og du VIL få feil på det på EU kontrollen så lenge han som utfører testen er edru. Merk at ombyggingen ikke er lovlig før du har lykter beregnet for Xenon, lyktepussere og/eller spylere, samt automatisk høydejustering med sensorer på for og bakaksel.

 

* Personbiler idag har flere måter å lage nær/langlys på, de fleste er enten:

 

H4 - Mye brukt på eldre biler. Ei pære med to glødetråder. En for nærlys og en for fjernlys. Xenon-løsning: Ei pære tennes og lyser hele tiden. For sjalting mellom nær og fjernlys er det en fysisk klaff som beveger seg og skjermer eller åpner for lys til den delen av reflektoren som produserer langlys.

 

H1/H3/H7 kombinasjon - Her er det to separate reflektorer til henholdsvis nær og fjernlys. På min bil (Astra G Coupè) og f.eks. Golf 4 er det H7 i nærlysene og H1 på fjernlys. For Xenon på nær og fjernlys må du rett og slett ha to kit. Det er ingen blendingsfare med fjernlys så her er det fritt fram for Xenonombygging.

 

 

Bilen som har orginalt xenon i reflektor da? er dette en spesiel reflektor eller?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et skjold inni pæra som forhindrer lys i å komme til deler av reflektoren der det ikke skal. Reflektorene er også spesialdesignet. Projektorlys bruker D2S pærene, reflektorlys bruker D2R.

 

Men H4 xenon settene som vi har er det skjold på pærene slik at du kan bruke dem uten problem i reflektor lykter. Og på noen 900x sokler er det vell også skjold i pærene som på H4.

 

Men si at det ikke er H4 men f.eks H1 på nærlys, uten linse, i reflektro, det må da være skjerm her sånn at lyset ikke kommer andre plasser enn det skal, for enten det er Xenon H1 eller halogen H1 så må det skjermes, men er det sånn at det er ekstra skjerming på xenon lykter?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp

 

Jeg har byttet til xenonpærer i bilen min, en 95 mod. lude. Har 4 pærer, nærlys og langlys.

 

Helt klart, reflektorene er ikke bygget for disse pærene. Man får "hot spots" i lyset.

 

Jeg har kjøpt inn et par nye lykter som jeg hadde planer om å bygge om til linser, men fant ut at det ikke er nødvendig. Jeg er godt fornøyd med lyset, langt bedre enn vanlig halogen. Skal jeg være pirkete, så hadde det vært greit å fjernet "hotspots" i lyset ja, men ærlig talt...er bare en bagatell i mine øyne. Er nesten like mye "hotspots" når jeg har vanlige halogenpærer montert. Men da er det vist ikke så nøye...? :-D

 

Jeg blender ikke mer med disse lysene enn med halogenpærene, etter endel tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoldet på H4-pærene er for å veksle mellom nær og fjernlys.

 

Du svarte ikke på alt:

Men si at det ikke er H4 men f.eks H1 på nærlys, uten linse, i reflektor, det må da være skjerm her sånn at lyset ikke kommer andre plasser enn det skal, for enten det er Xenon H1 eller halogen H1 så må det skjermes, visst ikke blir det jo langlys, men er det sånn at det er ekstra skjerming på xenon lykter? eller annen reflektor på xenon lykter? DET er spørsmålet mitt....

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenonlykter har to muligheter, reflektor eller projektor.

 

Projektor - Her er det lykter som ser ut som ei halv glasskule som noen kallte det, andre sier "linselys" osv. Linsa samler lyset dit det skal og saken er biff.

 

Reflektor - Vanlig reflektor som for halogenlys. De fleste originale Xenon-installasjoner har et skjold som er festa i sokkelen til pæra som skjermer enkelte deler av reflektoren for lys. For biler med originalt montert bi-xenon vil det i tillegg være en separat klaff som skjermer / åpner for langlys.

 

Av disse to er projektor å foretrekke, og de aller, aller fleste bilene med originalt montert Xenon bruker projektorer.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenonlykter har to muligheter, reflektor eller projektor.

 

Projektor - Her er det lykter som ser ut som ei halv glasskule som noen kallte det, andre sier "linselys" osv. Linsa samler lyset dit det skal og saken er biff.

 

Reflektor - Vanlig reflektor som for halogenlys. De fleste originale Xenon-installasjoner har et skjold som er festa i sokkelen til pæra som skjermer enkelte deler av reflektoren for lys. For biler med originalt montert bi-xenon vil det i tillegg være en separat klaff som skjermer / åpner for langlys.

 

Av disse to er projektor å foretrekke, og de aller, aller fleste bilene med originalt montert Xenon bruker projektorer.

 

Men da er saken biff, reflektoren er lik, men det som du sier så er det ekstra skjerming i lykta til xenon kontra vanlig halogen som ikke har like mye skjerming altså. (Dette må jeg nesten sjekke opp litt selv for å tro deg, men er fult mulig at du har rett altså) Men det er derfor man kan bli letter blenda med ettermonter xenon i reflektor lykt kontra linse-lykter....

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare bedre:

 

D2S:

 

D2S_or3.gif

 

 

D2R:

 

D2S_or5.gif

 

 

 

D2R-pærene har en kjeramisk ring rundt på glasset og ei stripe oppover, mens D2S er helt klare.

 

d2rd2s.jpg

 

D2S produserer ca 10-15% mer lys enn D2R.

 

 

Uansett om du har D2R pærer så vil det ikke bli et godt resultat ettersom det er forskjell i design på Xenon-reflektorer og halogen-reflektorer.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår