Gå til innhold

Mondeo 98 Girkasse Automat(CD4E), Bytte eller bygge om til manuell?(+kjøpskonflikt)

Ranger emnet

hercem

Anbefalte innlegg

Jeg registrerte meg for noen dager siden på forumet fastford.no for å få teknisk hjelp, men den eneste responsen jeg har fått er vedrørende kjøpskonflikten. Akkurat nå er jeg i grunn litt mer interessert i info ang kjøpskonflikten, men setter også veldig stor pris på tekniske svar. Når det gjelder kjøpskonflikten må dere gjerne synse og gi deres meninger. Jeg blir uansett mest glad for tilbakemeldinger fra noen med juridisk bakgrunn eller noen som har erfaringer fra lignende saker.

Kjøpte for 1 måned siden en Mondeo stv 98(reg. 97) 2.0 Ghia med automat girkasse. Bilen hadde gått 236000km og jeg fikk den for kr 48.000,- eks. omreg. avgiften. Bilen var i grei stand bortsett fra noen småbulker på panser, ene døren og litt lengre bak på den ene siden. Det var også ei ripe på den ene framskjermen og en del nederst på bakfangeren. Kanalene var slipt ned og lakkert pga rust og det så ut som om det var gjort bra arbeid. Har bestilt skvettlapper og hadde planer om en oljebehandling så dette ikke ville bli noe problem igjen med det første. Det var også litt lakkrust problemer på takstolpene foran og så vidt begynt å skje ting i hjulbuene bak.Det var kun den kanten som går innover som hadde tegn til å ha blitt litt "omformert". Vanskelig å forklare, men den var ikke direkte rusten men kanskje på en måte litt oppsprukken. For ca et år siden hadde store deler av forstillingen blitt skiftet på verksted(pris litt over kr 13.000,-). Tenkte derfor dette var et greit kjøp så lenge det ikke ble noen problemer med girkassa. Derimot tok det under en måned før girkassa slo seg vrang og det skjedde de siste meterne på vei hjem i en fart på ca 20km/t. Da begynte O/D lampa å blinke. og da jeg prøvde bilen dagen etter ville den ikke gire til 2. og 4. giret. Jeg kjørte den derfor rett til et verksted for få en tilstandsrapport og dokumentasjon av problemet. Han jeg kjøpte den av sa at han hadde kjøpt bilen for litt over et halvt år siden av sin sjef som da eide og brukte den. Jeg nevnte at jeg var bekymret for girkassa, men fikk da opplyst at han hadde blitt fortalt av sin sjef at det hadde blitt gjort en ekstra ordinær service på girkassa for ca et år siden(dette har jeg ingen papirer på og vet ikke hvem som utførte arbeidet). I den senere tid etter å lest mye negativt om girkassen har jeg tenkt på at dette kanskje ble utført pga problemer som begynte å oppstå på girkassen. Jeg har nemlig lest på nettet at denne girkassa har et frynsete rykte og at den også er hatet av mange Mazda eiere.

Har derfor egentlig mest lyst til å bygge om til manuell, men virker som det kan bli slitsomt å skaffe alt jeg trenger. Har snakket med et Ford verksted samt Ford sin tekniske avdeling, men de kunne ikke gi meg en nøyaktig liste over hva jeg trenger. Vet at jeg f.eks trenger girkassa, en festeplate til kassa, giret, interiør, pedaler og drivaksel på venstre side. Vet også at jeg trenger noe elektronikk, men skulle ønske jeg kunne fått en eksakt liste over nødvendige deler. Det hadde da blitt en del enklere å undersøke hos forskjellige bilopphuggere o.l.

Derfor vurdere jeg også om jeg bare skal håpe på bedre lykke å sette inn en overhalt automat kasse. Har så langt ved å søke på nettet ikke funnet noen bilopphuggere i Norge som har automat kasse. Har vært i kontakt med et firma i Sverige som visstnok hadde noen overhalte kasser hvor det også var byttet Torque konverter som ikke var så vanlig å bytte ved overhaling. Det vil bli vesentlig lettere å skaffe bare en ny automat kasse og mindre jobb ved å bare bytte kassa. Jeg vil da ha den gamle liggende som jeg eventuelt kan overhale om det oppstår problemer senere. Skulle tro det var muligheter for å få en "billig" overhaling på den når jeg har den løst eller så kan jeg eventuelt kanskje selv med litt hjelp klare å overhale den(Vet man får kjøpt overhalingskitt osv)? Har også lest at en del montere en oljekjøler som kan gjøre så girkassen bli mer holdbar. Tror også det kan bli aktuelt om jeg finner ut hvordan det gjøres og hvor mye det vil koste.

Jeg har informert selger at jeg ønsker å gjøre noe med kjøpet siden det er snakk om en vesentlig feil som var der da jeg kjøpte bilen uten at jeg ble opplyst om den. I følge kjøpsloven har man rett til å heve kjøpet eller få avslag i prisen når det foreligger vesentlig feil som ikke selger har informert om. Det ble benyttet NAF sin standard kjøpskontrakt og det ble krysset av for "kjøpt som den er". Jeg mener allikevel at jeg i utgangspunket kan kreve å heve kjøpet eller få avslag i prisen siden dette er en omfattende og kostbar feil som var på bilen før jeg kjøpte den. Verkstedet skulle ha ca kr 30.000,- ink. mva for å bytte girkassa(18.000,- eks mva bare for kassa) og jeg har fått en prisantydning på kr 15.000,- eks mva fra et selskap i Norge som overhaler girkasser.

Feilen med girkassa har jo ikke kommet over natten og jeg har fått dokumentert fra verkstedet problemene med giringen og at clutchen slurer veldig mye. Har ikke så veldig greie på automat kasser, men det er etter hva jeg vet ikke så enkelt å si om en kasse slurer eller ikke. Dette er selvsagt en veldig vanskelig situasjon og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har jo mine meninger og synes mye av ansvaret ligger på selger som må forsikre seg om at han ikke selger en gjenstand med feil eller mangler. Eventuelt ha opplyst om at girkassa var sliten og at den slurte mye osv. Hadde disse opplysingene foreligget ved kjøpet vil jeg helt klart ha vurdert disse opplysningene og diskutert pris eller eventuelt droppet kjøpet. Jeg antar at denne Ford automat kassen utefra det jeg har lest har en høy grad feilprosent. Hadde det vært en annen automat kasse vil det sikkert ikke ha vært like sannsynelig at det skulle oppstå feil. Derfor mener jeg tross høy kilometer at man forventer at en girkasse på en 98 modell er mer holdbar enn som så. Det at selger ikke viste om slitasjen har i utgangspunktet ingen betydning iht. kjøpsloven for det er vedkommende som selger en vare som har ansvaret for at det som selges ikke er i dårligere stand enn opplyst osv. En reparasjon av girkassa koster på verkstedet som sagt ca kr 30.000,- inkl mva og det er omtrent hele kjøpesummen av bilen. Problemet oppsto under en måned etter kjøpet og jeg synes ikke det er spesielt lenge. Tror heller ikke man kan si at det er sannsynelig at det var min kjøring som tok knekken på girkassa. Verkstedet har dokumentert en veldig slurete clutch og det er vel også et klart tegn på at slitasjen har kommet over tid? Skulle helst ha vært foruten denne konflikten eller hatt en lignende sak til sammenligning. Min jurist har sagt at jeg har mitt på det "tørre" pga vesentlig feil som var på bilen ved kjøpetidspunktet, men dette blir selvsagt et slit om jeg ikke kommer til enighet med selger utenom rettsapparatet. Da jeg informerte selger kontaktet vedkommende selv en NAF jurist og fikk da opplyst i følge han at ikke noe kunne gjøres med kjøpet. Han nevnte ikke så mange detaljer, men sa noe om at dette siden det var et privat kjøp. Kjøpsloven gjelder også mellom private, så det er jo ingen "unnskyldning". Det jeg er litt usikker på er at det er krysset av for "kjøpt som den er". Jeg og juristen mener også her at vesentlige feil som det ikke opplyses om går "fri" for den sikringen selger får ved å "krysse" av dette. Selvsagt slitasje deler e.l. og annet smårusk kan man ikke klage på, men en feil som det koster omtrent hele bilens kjøpesum for å få utbedret er en vesentlig feil.

Kopierte noe paragrafer i fra kjøpsloven som "Øyvind.H" hadde skrevet i en annen tråd.

Videre er kjl. §18 (1) meget gjeldende, da tingen ikke har svart helt til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Videre kommer vi inn på begrepet "Solgt som den er".

kjl. §19(1) a,b og spesielt c. Kjl. §19(1)c "Tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers".

Girkassa har CD4E har blitt benyttet i den europeiske mondeoen fra 1993 og oppover. Girkassa har etter hva jeg har funnet av info på nettet blitt oppgradert etter hvert. RoadMaster Transmission Inc i USA skriver at den finnes i 3 versjoner og at man derfor må oppgi bilmodell og motorstørrelse ved bestilling.

Early versions are prone to blowing out the pump gasket, the failure rate of the original forward-clutch assembly is high, and line pressure occasionally goes off the scale.

Ford made running changes to the CD4E, revising the pump plate and gasket in November 1996 and redesigning the coast/forward clutch assembly in January 1998. Cooling capacity, another weak point, has been improved, though many owners are installing auxiliary transmission coolers to be on the safe side

Jeg får undersøke litt videre for jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har vært i kontakt med et selskap i Sverige som har overhalte girkasser. Må eventuelt få litt mer detaljer om hva de har gjort med girkassene som de selger, om det er utført "dyno" test og om jeg får noen garanti. Har bare fått med meg at de også byttet Torque konverteren som i følge de ikke er så vanelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på forbrukerkjøp og kjøp mellom private. Du skrev at tidligere eier mente at girkassa hadde fått en ekstra service, men at han ikke kunne fremlegge kvitteringer o.l. for dette. Du tar han altså på hans ord.

Det er fullstendig lov til å selge en bil med mangler som ikke er oppgitt, men det skal være rimelig at selger ikke visste om dette fra før. Hvis selger vet at det har blitt gjort ekstra vedlikehold på girkassa før han igjen kjøpte bilen, ser jeg ingen grunn til at selger burde visst at girkassa var så dårlig som den faktisk var.. Tror nok at du får bite i det sure eplet og kjøpe deg en overhalt girkasse, og glemme selgeren. Det blir SVÆRT vanskelig for deg å bevise noe som helst her. Dette er noen av ulempene ved å kjøpe privat. (er dette et firma har du vel krav på minimum 3 mnd garanti)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven som også gjelder mellom private. I følge juristen jeg har snakket med spiller det ingen rolle hva selger tror eller ikke viste om varen som selges. I mine øyne også heller ikke i han sitt favør at han fremstiller varen som "godt vedlikeholdt" når fakta er at den er totalt utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven som også gjelder mellom private. I følge juristen jeg har snakket med spiller det ingen rolle hva selger tror eller ikke viste om varen som selges. I mine øyne også heller ikke i han sitt favør at han fremstiller varen som "godt vedlikeholdt" når fakta er at den er totalt utslitt.

Da må du sannsynliggjøre at han burde visst at den var totalt utslitt, og der tror jeg du kan komme til å slite. Jeg vet ikke hva eller hvordan du har skaffet juristen, men hvis du går videre med dette slik at det evt. blir søksmål osv, sitter det kun igjen en vinner, og det er advokaten:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Kassa har nok stått i bilen siden den var ny... Ang konflikten har jeg lagt den bak meg og jeg klarte heldigvis å få skaffet en brukt girkasse fra en høgger i Norge. Du har jo nå en pekepinne om at disse girkassene ikke holder så "lenge". Vet ikke hvilken modell du ser på, men girkassa har igjennom årene blitt forbedret. Uansett en ikke så holdbar girkasse... Tror også forstillinga er en svakhet på Mondeo, men prisen for å bytte bærebruer osv blir vel ikke så gal om man gjør jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider