Gå til innhold

Prosjekt A3 Sportback

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Da var det endelig på tide for meg også...

Her kommer min egen prosjekttråd!! Dette prosjektet er ikke av de store, som dere vil sitte med åpen munn foran i flere timer. Likevel har det vært et forsøk på å bygge god lyd i en ny bil (06 modell). Dette har vist seg å både være moro, men vanskelig. I bunn og grunn er vel konklusjonen at de nye Audiene ikke er så lett å skru og holde på med som forrige generasjon VAG-biler.

Nok om det.. Ingen prosjekttråd gjør seg uten bilder - og min skal derfor være intet unntak! Jeg har tatt en del bilder opp gjennom prosessen, men kamera sluttet pluselig å fungere her, midt i byggeperioden, så noen bilder av sub-kassebygging, eller noe annet relatert til bagasjerommet blir det dårlig med.

Utgangspunktet mitt var en Audi A3 Sportback 06. Golfen ble solgt og dette ble den nye nr. 2 bilen i huset. Anlegget som var i denne bilen var faktisk av rimelig god kvalitet originalt. Blaupunkt spesiallager alle stereoproduktene som Audi benytter seg av i de nye bilene, og det har bydd på sine problemer. Anlegget bestod originalt av en original Audi-spiller, komposett foran og bak, og en sub innenfor bagasjeromstrekket på venstre side.

Likevel følte jeg at behovet å der for noe mer... Så da var jeg i gang:

Det første som måtte kjøpes inn var ny spiller!! Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med en Panasonic CQ-C1400n. Dette var en god spiller for meg, da budsjettet på denne stereoen ikke skulle være all verden uansett!!!

IMG_0137.jpg

Etter at ny spiller var montert, økte faktisk lydtrykket i bilen en hel del - selv om bakhøyttalerne og sub falt ut! Dette skjedde fordi at Audi har aktive høyttalere og sub bak. Dette ordnet seg raskt ved å kjøpe en adapter, som sørget for lyd i komposettet bak også! Subben var like død med adapteren, men det gjorde ingenting da jeg ikke skulle benytte den originale uansett!!

Videre så jeg meg pent nødt til å bytte ut det originale komposettet foran! Originalt er det plassert 6 1/2" komposett foran i Sportback’en som ser slik ut:

IMG_0158.jpg

IMG_0159.jpg

Valget av frontsett falt her på de nye Access 1 serien til Focal da kostnadene skulle holdes nede. Jeg valgte da å sette inn 5 1/4, da dette ville gi noe mer mellomtone enn de originale gjorde. De nye så slik ut:

IMG_0163.jpg

IMG_0165.jpg

En hver oppegående person ser jo at det her måtte visse modifiseringer til! :hammer Nye "rammer" til høyttalerne måtte altså bygges, og det ble en morsom affære. Etter mye tenking og testing av materialer fant jeg ut at det måtte bli en skive med 4mm kryssfinér i bunn, og deretter to ringer med 19mm MDF oppe der igjen. Da verken rundfres eller noe annet lurt verktøy var for hånden, ble det en langtekkelig jobb med den trofaste passern fra 10'ende klasse, og den alltid like kjære stikksaga. Her er noen bilder fra byggingen:

Valget av 4mm kryssfinér, var ikke vilkårlig. Da festene til skruene i døra allerede var gjenget, måtte jeg bruke samme skruer.. Derav så tynt, men likevel tykkest material mulig!

IMG_0166.jpg

Videre var det MDF-ringenes tur. Dette tok lang tid med bare stikksagen! :wonder

IMG_0167.jpg

Så var det bare å klistre alle delene sammen med et sterkt lim, og en del skruer!! Det ferdige produktet så da slik ut:

IMG_0169.jpg

Etter at dette var gjort satte jeg på en tetningslist rundt hullet på baksiden av rammen, slik at det skulle bli lufttett! Det er jo essensielt når vi snakker om høyttalere.. m'm

Her er et bilde av hvordan det så ut med høyttaleren liggende i ramma..:

IMG_0172.jpg

I en mørk nattetime ble disse skrudd på plass, og bildene fra dette er helt elendig, og derfor meningsløst å slenge ut her!! Da høyttalerne ble montert i de originale høyttalerposisjonene bak dørtrekket, vil det helle ikke ha noen effekt å ta bilder nå i etterkant!

Sub måtte jeg også ha. Elementet her er ikke av noe kjent merke, men duger greit nok for meg enda. Plasseringen av elementet skulle være i gulvet i bagasjerommet, og det bød på nye utfordringer. Da jeg ønsker å beholde bilen så original som mulig falt valget på å lage en flat kasse, for så å lage et nytt gulv i bagasjerommet. Det var uheldigvis på denne tiden at kameraet ikke virket, og jeg har derfor ingen bilder fra det. Kassen fylte jeg etter mye om og men med dempemasse, i form av dempeull. Dette gav STOR forskjell fra å ikke ha det. Testet begge deler.. Gulvet ble laget i 19mm MDF så det skulle tåle litt, med utskåret hull, slik at bassen kunne spille gjennom der. Gulvplaten ble senere trukket med filt fra biltema. Det endelig resultatet så slik ut:

IMG_0136.jpg

Anlegget var da i første omgang ferdig. Fant likevel ut at jeg hadde en ny Playstation one liggende, med skjerm. Mange kjedlige minutter har jeg tenkt på hvorfor jeg ikke bare har montert den inn i bilen. Så jeg gjorde det. Det mest nærliggende var bare å plassere den i hanserommet, så det ble også løsningen. Etter hvert blir det å sette inn en Playstation two (den lille) for så å legge til rette for en skjerm. Dette får likevel bli en annen gang jeg får tid. Playstation har vært mye brukt etterpå, i perioder hvor man venter på andre eller rett og slett bare venner som sitter på vil spille!! kiddie

Det ble seende slik ut:

IMG_0146.jpg

Håper denne tråden falt i smak, og at dere synes bygget var greit! Dette var aldri ment som noe konkurranseanlegg, men derimot et mer cleant bygg som kunne tilfredsstille en noe større interesse for lyd enn hva originalanlegg gjelder!

Ønsker samtidig å rette en takk til alle som de som har hjulpet til, men en spesiellt stor takk går til Anders Fleischer som alltid tilbyr service av en annen verden!! :w00t

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strøkent, har du laget en kasse under gulvet til subben?

Var og prøvekjørte ny a3 sportback i går, det var en ambition med ok utstyr. Utrolig digg bil! Sitter som støpt på veien. :afro

Jeg har laget en kasse under gulvet ja! På den måten slapp jeg å lage hull i orginalgulvet, eller gjøre andre store endringer. I tillegg får jeg beholde reservehjulet i hjulbrønnen m'm

Den sitter som støpt på veien ja, men har jo bare fått kjørt den med vinterhjul jeg da.. den var nye for litt siden. Til sommern blir det vel en senk, og 225/40/18 på noen pene felger tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det jeg hører, har lyst på en ny a3 selv. Litt synd at det er så dyre, kommer fort på 300k +

Det er dessverre sant!! Dersom du ikke bryr deg så mye om utstyr kan du jo høre om de har noen igjen av kampanjebilen de kjørte en stund. Den har vel ikke tåkelys eller noe slikt, men den ligger på 255' gærninger :afro

Da er det jo ikke så ille lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent gjort! cheers

Men dekker du bassen med en grill eller noe til "vanlig ?

Du har ikke noen fler bilder av kassa hvor dyp den er osv.. Forresten hvor ligger forsterker?

Har ikke funnet noen løsning på grill enda.. Vil ikke kjøpe en standard grill, men vil gjøre noe litt stilig og pent ut av det! Kassa er (h x b x d) 12cm x 52cm x 48cm i utvendige mål.

Forsterker osv ligger under gulvet. Her ble det akkurat plass til forsterkern ved siden av kassa!! Kjøper snart ny forsterker, og da blir det vil laget en slisse i gulvet med plexi over, slik at man kan se forsterkern gjennom! Oppdateringer kommer utover.. Som sagt har jeg også andre planer for bilen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil, er dette utgaven med BOSE annlegget ? i såfall så duger egentlig det da... uten veldig store mods. :p

Dette er dessverre ikke utgaven med BOSE nei! Da hadde jeg nok ikke gjort store endringene på bilen, selv om salgssjefen på Møller fortalte meg at hemmeligheten bak BOSE i de fleste Audier, er blaupunkt høyttalere, men med dobbelt så stor rms watt som standard høyttalerne! Interessant hvis dette er sant, for da er det jo bare enda en slu måte å tjene masse penger på noe som bare er BOSE-sertifisert, og ikke BOSE-produkter.

Menmen, dette anlegget spiller hvertfall nå, med en god del mer trøkk en de originalmonterte BOSE-høyttalerne.. Var innom å hørte på de her om dagen i samme bilen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke utgaven med BOSE nei! Da hadde jeg nok ikke gjort store endringene på bilen, selv om salgssjefen på Møller fortalte meg at hemmeligheten bak BOSE i de fleste Audier, er blaupunkt høyttalere, men med dobbelt så stor rms watt som standard høyttalerne! Interessant hvis dette er sant, for da er det jo bare enda en slu måte å tjene masse penger på noe som bare er BOSE-sertifisert, og ikke BOSE-produkter.

Menmen, dette anlegget spiller hvertfall nå, med en god del mer trøkk en de originalmonterte BOSE-høyttalerne.. Var innom å hørte på de her om dagen i samme bilen!

Mvh

Det veit jeg ikke noe om, men finner det lett ut... broren min jobber på albjerk i drammen...

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell litt om hvordan anlegget spiller da! hellothere

Er spesielt interessert i frontsettet, sikler på 6,5"-versjonen selv..

Anlegget synes jeg personlig at spiller veldig bra!! Absolutt verdt å sikle på disse høyttalerne. Mitt prosjekt er jo av en rimelig billig klasse.. Tilsammen har jeg vel bare brukt et sted mellom 7000 og 10 000 kroner. Er derfor meget fornøyd med lyden.

Et kort sammndrag av lyden må vel være at diskantene og frontsettet generelt går frem lyder jeg ikke kunne høre før med andre høyttalere. Videre er jo bassen og monoblokk av ukjent merke, så på den måten er det ikke noen dB bil akkurat :hammer

Har dessverre ingen dB måler, men anlegget ligger vel rundt en ca. 130 dB. Dette er jo likevel umulig å uttale seg om, men et erfarent tipp fra Anders Fleischer er det hvertfall. Denne skjæringen ville jo f.eks lett kunne vært unngått ved å kjøpe mer anerkjente komponenter forsterkermessigsett. Dette strakk dessverre ikke pengene til akkurat i kjøpsøyeblikket, men resultatet har blitt greit likevel. Ellers må det kunne sies at lyden er ganske så detaljert, såvel som varm å høre på. Dessuten er det et anleg som får bilen til å riste behagelig, og ikke unødvendig mye.

Favorittsangen til anlegget (i den grad den kan ha en favorittsang) må vel være Dire Straits - Brothers in Arms.

Gitarsoloer osv er her godt representert, og å lukke øynene og lene seg tilbake er som en drøm. Vel å merke er det da å anbefale at bilen er godt parkert :)

Mine varmeste anbefalinger går hvertfall til komposettet. Dersom du sikler på et slikt vet jeg at Andres Fleisher har dette merke i stallen, og hans service vil du aldri kunne klage på!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider