leba Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Hei. Skullle eu-godkj. bilen idag, men fikk mangel på at ikke senkesett/felger var godkjent i vognkortet. Har 40 mm senkefjærer, og 205/45-16 dekk på 7,5 X 16" felg. Fikk feil fordi det subber. Noen som har hatt dette prob? Og har noen tips. Kan jeg evt. ta en frekk en, og legge om til vinterdekk før jeg drar på trafikkstasjon og godkjenner den? Forrige eier fikk den eu-godkj. men han hadde nok på vinterdekk, for han godkj. den i februar 04. På forhånd takk for all hjelp og alle tips. Mvh Lars-Erik Siter 03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs) 95 BMW E36 320i Cab (Solgt) 98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T0mmen Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Bruk vinkelslipern på skjermene dine, å kapp noen cm og ha på GTI breddere eller G60 kit, da kan man senke en god del mere. Har du TÜV papirer på fjærene? Subber det også når bilen er tom? Siter Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
banybakke Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Kanskje ikke så dumt å sette på vinterdekka heller nå. Du må ta med deg godkjennings papira på senkesettet til biltilsynet. så tar de en kikk under bilen og sjekker at alt er ok. Deretter betaler du 430 kr el no for å få nytt vognkort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Husk også papirer på forstilling og lys-justering når du skal til Biltilsynet. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leba Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Husk også papirer på forstilling og lys-justering når du skal til Biltilsynet. Ja, fikk mangel lapp på det og, at nærlysa hadde feil instilling, og at jeg måtte ta forstillingskontr. m målepap. Ja, har tuv pap. på fjærene. Jeg har aldri merka at det har subba, ikke oppunder ihvertfall, men ved fullt rattutslag, skraper de i inneskjermen. Men snakka med en som hadde samme fjærer og dekk dim, og der skrapa det ikke, og han har ikke breddere, mener jeg å huske... Men takk for tips. Og de tok 550,- for å få dette godkjent i Vestfold. Kan jeg justere lysa selv, eller må et verksted ta dette..?! Siter 03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs) 95 BMW E36 320i Cab (Solgt) 98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leba Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Kanskje ikke så dumt å sette på vinterdekka heller nå. Du må ta med deg godkjennings papira på senkesettet til biltilsynet. så tar de en kikk under bilen og sjekker at alt er ok. Deretter betaler du 430 kr el no for å få nytt vognkort. Hehe... Venter alltid lengst mulig med å legge om jeg, selvom jeg ahr piggfritt. Har jo ikke hatt nattefrost her enda jo...hehe...Men tror jeg gjør det før jeg skal på biltilsynet. Ikke fordet, greit å få godkjent dekk/felg i vognkortet og da. For får godkjent de dekka ikke sant? Dere som har peil på dette... Igjen, takk for tips. Siter 03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs) 95 BMW E36 320i Cab (Solgt) 98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobias1600 Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 biltilsynet her oppe peste meg fordi tüv papirene ikke var på norsk (??) hallo, tüv er et tysk kontrollorgan, da skriver de jo tysk. var masse pes å få godkjent senkesettet, krevde at jeg skulle oversette de 5 sidene til tysk... fikk ordnet til slutt da, etter masse tull. Siter 1985 VW Golf II cl 1,6 1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6 1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget) 1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt) 1996 Citroën ZX 1,4i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
proztata Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Biltilsynet er jo statlig drevet, og da må du huske på det at de er ihverfall ikke der for å være hjelpsomme og yte service! De går på jobb med den instillingen at de skal være vanskelige! Faens idioter!! Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Biltilsynet er jo statlig drevet, og da må du huske på det at de er ihverfall ikke der for å være hjelpsomme og yte service! De går på jobb med den instillingen at de skal være vanskelige! Faens idioter!! Jævli god holdning. Syns det viser mer om hvor mye innsikt du har i Biltilsynet. Har selv jobbet der, og jeg fikk en HELT annen oppfatning av dem enn hva jeg hadde før. Ja, dem kan være firkanta, men dem er ansatt for å følge et regelverk. Om du mener regelverket er feil, så klag til rette personen, ikke kall dem som gjør jobben sin for idioter. Det står vel i forskriftene at om bilen er senket så skal det ikke være kontakt mellom dekk og bil ved fullt rattutslag. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaZerBeam Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Jeg kjører med 205/45-16 og 40/40 senkefjærer fra Eiker Motorshop. Var ikke noe problem å få godkjent senkinga hos biltilsynet på Sem. Leverte tyske TÜV-papirer. Kosta ca 400 kr... Siter - 91' BMW 318 sedan x 90' VW Golf GL x 87' Mazda 323 GTi (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leba Skrevet Desember 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 Heisann... Tenkte jeg bare skulle "oppdatere" posten litt. Var på Biltilsynet på Sem idag, og fikk godkj. senkesettet, Det kostet 550 kr, og visste tyske tüv papirer. Ikke noe prob. Behøvde ikke godkjenne dekka, 205/45-16, for de var ikke "store nok" til å trene spesiell godkj. Spurte ikke etter pap. på 4.hjulskont. eller lysjust. Bare som litt info til dere som evt. har prob. med dette. LEBA Siter 03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs) 95 BMW E36 320i Cab (Solgt) 98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
banybakke Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 En annen ting biltilsynet sjekker og det er at fjærene ikke er så korte at de kommer ut av stilling når bilen jekkes opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet Desember 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2005 Det er forskjell på de forskjellige trafikkstasjonene hva de krever. Noen skal ha alt. Papirer på senkesettet er jo opplagt. Noen krever forstillingskontroll.(Noe som bør gjøres uansett) Noen krever papir på felgen fordi om de er innenfor "standardmål" Har ikke hørt dem krver lysjustring, men stemmer sikkert, (Bør jo gjøres uansett dette også) Fjæra må jo ikke ha slakk når den er jekket opp. Du skal kunne svinge fullt og ha fullasta bil uten at det subber, men ikke alle sjekker dette like godt. Men jeg var også ute for at bremseavlastningsventilen måtte justeres etter senking. Det fikk jeg til slutt igjennom da den var selvjusterende. Var ihvertfall ikke justring på den. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet Desember 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2005 Jævli god holdning. Syns det viser mer om hvor mye innsikt du har i Biltilsynet. Har selv jobbet der, og jeg fikk en HELT annen oppfatning av dem enn hva jeg hadde før. Ja, dem kan være firkanta, men dem er ansatt for å følge et regelverk. Om du mener regelverket er feil, så klag til rette personen, ikke kall dem som gjør jobben sin for idioter. Det står vel i forskriftene at om bilen er senket så skal det ikke være kontakt mellom dekk og bil ved fullt rattutslag. Folka som jobber der er ansatt for å følge ett regelverk. De er opplært i å lese en regel og prøve og gjøre jobben sin utifra det. Selvfølgelig forskjell på folk, men som regel har de ingen kunnskap om bil. Enhver hobbymekaniker kunne gjord den jobben bedre. Mange regler er jo ikke 100% faste. dvs at man noen ganger må gjøre en vurdering selv, og kanskje også se det litt fra en annen vinkel fordi om regelen kanskje går litt imot. Det er det ikke mange som klarer på disse hobbystasjonene. Det er blir vel også litt tryggere kjøretøy rundt på veiene nå som biltilsynet ikke tar eu lengre. Der har de ihverfall ikke peil. Har godkjent massevis av biler på forskjellige stasjoner og der har jeg sett mye rart. Har godkjent bærekuler som skrangla, deffekte støtdempere, skiltlys som ikke eksisterte.... De klarte ikke å finne at det var feil/mangel. Men har til gjengjeld fått mangel på at mine helt nye gassdempere hadde oljelekkasje. Det skal nevnes at det var ny asfalt på vei til stasjonen. Måtte også bytte frontrute pga steinsprut helt i høyre siden av ruta. (altså langt utenfor synsfeltet.) En bil med 165/80-13 forran og 155/13 bak (eller var det omvendt) gikk rett igjennom. Skal du være sikker på at bilen er i trygg godkjent stand, må du holde deg milevis unnan biltilsynsjappene og de tomlingene som jobber der. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 når jeg kjøpte golfen, sa han jeg kjøpte den med, at felgene var for store og ikke kunne bli godkjent.. det var 205/45-16.. Siter Fotgjenger! ca 4 uker igjenn.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.