Gå til innhold

EU-Godkjenning-senkesett

Ranger emnet


leba

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skullle eu-godkj. bilen idag, men fikk mangel på at ikke senkesett/felger var godkjent i vognkortet. Har 40 mm senkefjærer, og 205/45-16 dekk på 7,5 X 16" felg. Fikk feil fordi det subber. Noen som har hatt dette prob? Og har noen tips. Kan jeg evt. ta en frekk en, og legge om til vinterdekk før jeg drar på trafikkstasjon og godkjenner den? Forrige eier fikk den eu-godkj. men han hadde nok på vinterdekk, for han godkj. den i februar 04.

 

På forhånd takk for all hjelp og alle tips.

 

Mvh

Lars-Erik

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også papirer på forstilling og lys-justering når du skal til Biltilsynet.

 

Ja, fikk mangel lapp på det og, at nærlysa hadde feil instilling, og at jeg måtte ta forstillingskontr. m målepap.

 

Ja, har tuv pap. på fjærene.

Jeg har aldri merka at det har subba, ikke oppunder ihvertfall, men ved fullt rattutslag, skraper de i inneskjermen. Men snakka med en som hadde samme fjærer og dekk dim, og der skrapa det ikke, og han har ikke breddere, mener jeg å huske...

 

Men takk for tips.

Og de tok 550,- for å få dette godkjent i Vestfold.

 

Kan jeg justere lysa selv, eller må et verksted ta dette..?!

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så dumt å sette på vinterdekka heller nå. Du må ta med deg godkjennings papira på senkesettet til biltilsynet. så tar de en kikk under bilen og sjekker at alt er ok. Deretter betaler du 430 kr el no for å få nytt vognkort.

 

Hehe... Venter alltid lengst mulig med å legge om jeg, selvom jeg ahr piggfritt. Har jo ikke hatt nattefrost her enda jo...hehe...Men tror jeg gjør det før jeg skal på biltilsynet. Ikke fordet, greit å få godkjent dekk/felg i vognkortet og da. For får godkjent de dekka ikke sant? Dere som har peil på dette...

 

Igjen, takk for tips.

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltilsynet her oppe peste meg fordi tüv papirene ikke var på norsk (??) hallo, tüv er et tysk kontrollorgan, da skriver de jo tysk. var masse pes å få godkjent senkesettet, krevde at jeg skulle oversette de 5 sidene til tysk... fikk ordnet til slutt da, etter masse tull.

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet er jo statlig drevet, og da må du huske på det at de er ihverfall ikke der for å være hjelpsomme og yte service! De går på jobb med den instillingen at de skal være vanskelige! Faens idioter!!

Jævli god holdning.

 

Syns det viser mer om hvor mye innsikt du har i Biltilsynet.

Har selv jobbet der, og jeg fikk en HELT annen oppfatning av dem enn hva jeg hadde før.

 

Ja, dem kan være firkanta, men dem er ansatt for å følge et regelverk. Om du mener regelverket er feil, så klag til rette personen, ikke kall dem som gjør jobben sin for idioter.

Det står vel i forskriftene at om bilen er senket så skal det ikke være kontakt mellom dekk og bil ved fullt rattutslag.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann...

 

Tenkte jeg bare skulle "oppdatere" posten litt.

Var på Biltilsynet på Sem idag, og fikk godkj. senkesettet, Det kostet 550 kr, og visste tyske tüv papirer. Ikke noe prob. Behøvde ikke godkjenne dekka, 205/45-16, for de var ikke "store nok" til å trene spesiell godkj.

Spurte ikke etter pap. på 4.hjulskont. eller lysjust.

 

Bare som litt info til dere som evt. har prob. med dette.

 

LEBA

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på de forskjellige trafikkstasjonene hva de krever.

 

Noen skal ha alt.

 

Papirer på senkesettet er jo opplagt.

Noen krever forstillingskontroll.(Noe som bør gjøres uansett)

Noen krever papir på felgen fordi om de er innenfor "standardmål"

Har ikke hørt dem krver lysjustring, men stemmer sikkert, (Bør jo gjøres uansett dette også)

 

Fjæra må jo ikke ha slakk når den er jekket opp.

 

Du skal kunne svinge fullt og ha fullasta bil uten at det subber, men ikke alle sjekker dette like godt.

 

Men jeg var også ute for at bremseavlastningsventilen måtte justeres etter senking. Det fikk jeg til slutt igjennom da den var selvjusterende.

Var ihvertfall ikke justring på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævli god holdning.

 

Syns det viser mer om hvor mye innsikt du har i Biltilsynet.

Har selv jobbet der, og jeg fikk en HELT annen oppfatning av dem enn hva jeg hadde før.

 

Ja, dem kan være firkanta, men dem er ansatt for å følge et regelverk. Om du mener regelverket er feil, så klag til rette personen, ikke kall dem som gjør jobben sin for idioter.

Det står vel i forskriftene at om bilen er senket så skal det ikke være kontakt mellom dekk og bil ved fullt rattutslag.

 

Folka som jobber der er ansatt for å følge ett regelverk.

De er opplært i å lese en regel og prøve og gjøre jobben sin utifra det.

 

Selvfølgelig forskjell på folk, men som regel har de ingen kunnskap om bil.

Enhver hobbymekaniker kunne gjord den jobben bedre.

 

Mange regler er jo ikke 100% faste. dvs at man noen ganger må gjøre en vurdering selv, og kanskje også se det litt fra en annen vinkel fordi om regelen kanskje går litt imot.

Det er det ikke mange som klarer på disse hobbystasjonene.

 

Det er blir vel også litt tryggere kjøretøy rundt på veiene nå som biltilsynet ikke tar eu lengre. Der har de ihverfall ikke peil.

 

Har godkjent massevis av biler på forskjellige stasjoner og der har jeg sett mye rart.

 

Har godkjent bærekuler som skrangla, deffekte støtdempere, skiltlys som ikke eksisterte.... De klarte ikke å finne at det var feil/mangel.

 

Men har til gjengjeld fått mangel på at mine helt nye gassdempere hadde oljelekkasje. Det skal nevnes at det var ny asfalt på vei til stasjonen.

Måtte også bytte frontrute pga steinsprut helt i høyre siden av ruta. (altså langt utenfor synsfeltet.)

 

En bil med 165/80-13 forran og 155/13 bak (eller var det omvendt) gikk rett igjennom.

 

Skal du være sikker på at bilen er i trygg godkjent stand, må du holde deg milevis unnan biltilsynsjappene og de tomlingene som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår