Gå til innhold

Clutchen gåen?

Ranger emnet

MortenseN

Anbefalte innlegg

I dag når jeg skulle få start på mamma sin Ford Fiesta 1.4s 86modell.. (har stått uten strøm i et par dager)

Så første som skjedde at gassen hang seg opp når den sto i fri..

Når jeg skulle kjøre den så hver gang jeg giret (trykket inn clutchen) så var det "bunngass" og motoren brølte bare i fri.

Men når jeg kom i nytt gir gikk den som normalt..

Dere skjønner eller ?

Trenger jeg og gå til innkjøp av ny clutch eller er det noe annent som er problemet?

Drive to surive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt ruser den? 2000? 4000? Akselerer bilen når du har den i gir uten å trykke på gassen? Hvis ikke er det nok choken som har hengt seg, eller klikka for den saks skyld. Prøv å spraye mye med no smørespray i området der hvor gasswiren er festet til spjeldhuset.

Nesten på topp, akkurat som du har full gass hele tiden..! Bråker som et helvette ;)

Og ja, Bilen Akselerer av seg selv, har den gjordt en liten stund.. Bare blitt værre og værre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke clutchen som er gåen, men den kan fort bli det hvis du kjører med den her feilen over tid.

Du bør sjekke på forgasserern om gasspjeldet står helt åpent (ta av luftfilterboksen). Sjekk også at gasswiren går lett. Er ikke mye annet en forgasseren/wiren som kan skape det her problemet.

Kjører ikke med det, er ikke mulig ;) Alle hører man kommer, og er ikke no stas med en fiesta 1.4 :D

Skal sjekke at den gasswiern går lett i morgen, kan være at det har skjedd no etter at mamma hadde tatt motorvask på den.. latt det avfettningsmiddlet være på i 40 min :P smart..

Men har ikke så mye peil på biler så skal se hva jeg finner ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel sannsynlig at det har kommet vann en plass det ikke burde være. Du finner nok ut av det med en gang du plukker litt deler og ser etter. Bare ha litt tynnflytende olje/5-56 for hånden når du begynner, i tilfelle wiren går tregt. :)

Blir ikke og plukke så alt for mye, har ikke så mye peil så :p men hvordan kan jeg da finne ut om det er kommet vann en plass det ikke burde være ?

har for en mnd siden gått over motorn og strammet skruer, skal si det var mye løst der :P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som går tregt er det sannsynlig at det er rust/korrosjon. Tenker da spesielt på gasswiren. Også bevegelige deler på forgasseren kan være trege, men det er ikke like vanlig. Har mest tro på treghet i wiren utifra det jeg har lest her, så det burde du iallfall sjekke. Hvis den går fritt må du nok sjekke nærmere på forgasseren for og se om det er noe som har hengt seg opp. Bare husk at alle bevegelige deler trenger smøring iblandt, og det gjelder spesielt etter mototvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. var i stad ute og og sjekka den gasswiren.. eller en som gassa og jeg så det som rørte på seg da(har ikke så mye peiling på bil) så ikke noe gasswier bare en metall ting som rørte på seg :confused: rørte litt på den, og den gikk litt tregt.. kan det være det ? at den trenger litt smørning ? :P hehe violin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være treghet i gass stag/wire ja. Enten rust eller rett og slett frost om det har være kaldt de siste dagene. tenker på motorvask osv..

Kan også være returfjæren som har hoppet av, slik at spjellet ikke stenger når du slipper gassen. Men da blir som regel pedalen unormalt lett.

Men om fjæra sitter på så er det jo normalt at det er litt treghet i den metalldingsen som du sier..hehe Siden den trekker gasspjellet tilbake igjen.

Men prøv å trekk den tilbake lengre enn den går av seg selv når dere slipper gassen, kan være wiren som er treg/frosset/oppfliset.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være treghet i gass stag/wire ja. Enten rust eller rett og slett frost om det har være kaldt de siste dagene. tenker på motorvask osv..

Kan også være returfjæren som har hoppet av, slik at spjellet ikke stenger når du slipper gassen. Men da blir som regel pedalen unormalt lett.

Men om fjæra sitter på så er det jo normalt at det er litt treghet i den metalldingsen som du sier..hehe Siden den trekker gasspjellet tilbake igjen.

Men prøv å trekk den tilbake lengre enn den går av seg selv når dere slipper gassen, kan være wiren som er treg/frosset/oppfliset.

Lykke til!

takk for svar :D

Var ute og startet den, gassen hang seg da ikke opp :thumb og gasspedalen var helt normal og trykke inn.. Så frost ? der ? er jo knuske tørt der jo..

Men for og finne selve wiren, må jeg skru av en masse ting da? :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider